Grønn resept

mai 26, 2009, kl. 11:21 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 13 kommentarer
Stikkord: , ,

Bare for å ha en ting klart: Dette er ingen oppskriftsblogg. De som kjenner meg vet at jeg er bedre på raske løsninger enn elegant kokkekunst. Men får man en utfordring, må man ta den på strak arm. Det er Synline som har utfordret meg til å dele noen av mine oppskrifter. Etter å ha sett hennes oppskrifter på vårfrisk ostekake og sveler uten fergelukt, føler jeg nesten at det er å hoppe etter Wirkola. For å gjøre fallhøyden litt mindre, legger jeg til at dette er enkle oppskrifter som alle kan klare, selv i ganske redusert tilstand. Vanligvis lager jeg mat etter slumpeprinsippet og hva-har-jeg-i-kjøleskapet-prinsippet, og matrettene blir derfor alltid litt forskjellige. Oppskriftene er i tillegg preget av at jeg unngår for mye mettet fett, siden kolesterolet mitt er mer enn høyt nok som det er. Så her kommer et par sunne, gode og enkle slumpeoppskrifter:

Bergensk fiskesuppe

(ca 3 personer)

1-2 fedd hvitløk
Noen vårløk, evt 1 purre
2 gulrøtter
1 håndfull sukkererter
1 kube fiskebuljong oppløst i 1/2 liter vann
2 laksefileter og 1-2 torskefileter (her kan du bruke akkurat den fisken du har lyst på)
En dæsj matfløte
1/2 boks reker (eller krepsehaler eller blåskjell eller alt sammen)

Fiskesuppe1

Hakk opp grønnsakene i ønsket fasong. (Jeg har de ofte i strimler, siden jeg har sett at de gjør det på fancy restauranter.)

Stek hvitløken og det hvite av vårløken i litt olje. Ha i gulrøttene i noen minutter til slutt. Tilsett så fiskebuljong og la det koke en kort stund hvis du liker at gulrøttene er litt harde og litt lenger hvis du vil at de skal bli myke.

Skjær fiskestykkene opp i passende munnfullstore biter og tilsett i suppen. La fisken trekke, men ikke koke i noenFiskesuppe2 minutter. Så tar du i en dæsj fløte, så smaken blir god og rund, og suppen blir fin og hvit. Sånne som meg som må tenke på kolesterolet kan bruke lettmelk her, men da blir suppen ganske tynn. Hvis man vil gjøre den litt tykkere kan man evt tilsette meljevning.

Til slutt tilsettes reker. Hell gjerne i litt av laken rekene ligger i, for den gir god smak. Og så littegranne grønt på toppen : Sukkererter i strimler.

Serveres med godt brød. Se der – så enkelt at selv den sykemeldte kan klare det 🙂

Fiskesuppe3

Og siden Synline serverte to oppskrifter kan jeg ikke være noe dårligere. Jeg har selvfølgelig en forkjærlighet for grønt, også når det gjelder matvarer. Avocado er en av mine favoritter, og kan etter mitt syn brukes i alle retter! I tillegg er den rik på umettet fett, som er det sunne fettet.

Tante Grønns avocadopizza

Denne oppskriften er innlagt hvilepause, for de som ikke har energi til å vare så lenge!

4 dl hvetemel (halvparten kan byttes ut med sammalt hvetemel hvis man vil ha grovere bunn)
25 g tørrgjær
1 dl lunkent vann
4 ss olivenolje
Litt salt
1-2 fedd hvitløk
1/2 løk
1 boks hermetiske tomater, gjerne cherrytomater
Krydder etter ønske, f.eks oregano og basilikum
Revet ost (finnes lavfettutgaver som er ferdigrevet, hvis man vil unngå for mye mettet fett)
Skinke (kan erstattes med pepperoni eller bacon, men disse har mer mettet fett)
1 avocado

Bland mel og gjær. Bland olivenoljen i vannet, som så tilsettes det tørre. Bland til du får en jevn deig. La denne stå og heve i ca 30 min.

Finnhakk løken. Stek hvitløk og løk i olje. Tilsett tomatene, og la dette småkoke i 20-30 min. Tilsett krydder på slutten. Det er viktig at sausen får kokt lenge nok til at den blir tykk og jevn.

Mens du venter på at deigen hever og sausen koker, passer det godt å legge seg litt på sofaen og puste ut.

Skjær avocadoen i skiver og strø på salt og pepper. Skjær skinken opp i passende biter.

Kjevle ut pizzadeigen så den blir fin og tynn, som på italiensk pizza. Smør utover tomatsausen og ha revet ost over. Fordel avocado og skinke jevnt utover.

Stek midt i ovnen på 250 grader i 10-12 minutter. Nytes best med kald øl og en god film. (Anbefaler Hansa sitt alkoholfrie øl for de som unngår alkoholen – like godt som vanlig lyst øl.)

Til slutt utfordrer jeg Randi og Neglecta til å dele noen av sine oppskrifter med oss.

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.