The psykobananasthriller continues…

mars 10, 2009, kl. 14:17 | Publisert i Grønne hjertesukk | 11 kommentarer
Stikkord: , ,

Jeg har ikke lyst til å la bloggen bli en klagemur, men navfrustrasjonen renner sånn over at jeg ikke klarer å la være å frustrasjonsblogge.

Nytt forsøk på å kontakte nav i dag, siden nav-damen i går sa at hun skulle sende en melding til sykepengeseksjonen og høre hva som egentlig er registrert. I dag svarte en til tider hyggelig nav-mann at sykepengeseksjonen ikke hadde svart.

«Sykepengeseksjonen har ikke telefontid i dag. Ellers skulle jeg jo satt deg direkte over dit»

sa navmannen. Hvorpå jeg spurte om hvilke dager sykepengeseksjonen har telefontid, fordi dette hadde jeg hørt før. På en fredag. I dag er det tirsdag. Ullent svar. Han skulle legge igjen melding om at sykepengeseksjonen skulle ringe meg tilbake. De er forpliktet til å ringe innen 3 dager.

«Ikke bli skuffet om de ikke ringer før det har gått 3 dager»

la han til. Nei, de er vel for opptatt med å gå og hente rekommenderte sendinger, tenkte jeg.

Jeg hadde skrevet ned en del ting jeg ville si på en lapp, inkludert f-ordet. Men endte med å si at jeg skulle vente på telefon. Når jeg snakker med dem blir jeg på underlig vis redusert til en svak, liten tigger. Og det enda jeg betaler mer enn 20 000 kr i kvartalet for å være frivillig medlem i folketrygden. Skulle jo bare mangle at jeg får tilbake det jeg har krav på.

11 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Stakkars deg, helt utrolig sak dette. Ingen trøst for deg at du ikke er alene i en slik situasjon. NAV er blitt en parodi! Som flere skrev i går; du burde gå til media. Dette kan ikke gå upåaktet hen i vårt «velferdssamfunn». Uff, jeg blir sint på dine vegne.

    Trøsteklem til fortsettelsen. Stå på og gi de inn!

  2. Jeg føler med deg i pausemusikken til Nav og sender deg gode positive tanker! Og siden jeg er fra nord for Sinsenkrysset skal jeg ganne litt for deg;)

  3. Det er helt utrolig at slikt forekommer selv i 2009, hvordan er det mulig liksom. Med all teknologien vi har og alle de som er annsatte i NAV… Føler med deg i en slik vrien situasjon, den er ikke mye behagelig. Man har jo ingen ting å stille opp med heller. Håper på en eller annen måte at det løser seg raskt for deg nå. Lykke til!

  4. Hehe, ting falt på plass då eg såg kven som var opphavet til psykobananasthriller uttrykket..! 😉

    Godt sagt, Mærris! 😀

    Sluttar meg ellers til et dei andre seier her. Ikkje la NAV ta knekken på deg, Marte! Gå til media med dette! Dette er så gale at det har’kje hale, som me seier der eg kjem fra. Evt det er så gale at det gaular! (beklagar, berre eit spedt forsøk på å muntre deg opp litt..)

    Og fortsett å frustrasjonsblogge – det gjer godt å få litt utløp for frustrasjonen!

    Stor klem fra IC 🙂

  5. *stange hodet i veggen*

    😦

  6. Takk for fine kommentarer, folkens! Nå tilbringes dagene med mobilen i umiddelbar nærhet, i tilfelle nav ringer. Begynner å bli lett paranoid og tror egentlig at nav har latt være å registrere søknaden min for å hindre at de får noen frist for at den skal bli ferdigbehandlet. De har jo registrert alt annet jeg har sendt dem.. Noen som er god på forvaltningslov og sånne ting som regulerer saksbehandling?

  7. NAVs saksbehandling reguleres av Folketrygdloven av 1997. I kapittel 21 kan vi lese om saksbehandling i trygdesaker og det er vel det som er mest relevant for de av oss som venter på at NAV skal begynne å virke! § 21-10 i nevnte lov kan informere om saksbehandlingstid og vi leser følgende: ”saker om ytelser etter denne lov skal forberedes og avgjøres uten ugrunnet opphold…” I andre ledd samme paragraf leser vi at krav om ytelser etter kapittel 8, sykepenger, skal så vidt mulig avgjøres straks.
    Du finner hele forferdelige folketrygdloven her: http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html
    Selv om det utrykkelig fremgår av loven at saksbehandlingen skal avgjøres uten ugrunnet opphold og, for den saks skyld, straks i ditt tilfelle, er det ingen konkrete sanksjoner dersom dette ikke skjer. Dermed hjelper ikke dette deg annet enn at kanskje du hopper frem i køen ved å rope litt om paragrafer og true med media.
    Lykke til i jungelen 🙂

  8. Tusen, tusen takk, Pippi!! Jeg sjekket forvaltningsloven i går, og der står det at dersom de ikke kan gi et vedtak uten opphold, plikter de å gi beskjed om dette innen en måned. De plikter da også å grunngi hvorfor og anslå hvor lang tid det vil ta.
    Jeg mistenker dem for å la være å registrere søknaden, fordi den da har status som «ikke mottatt» og altså har de ingen forpliktelser…
    Som du sier er det ingen konkrete sanksjoner, men man kan jo true med sivilombudsmannen fordi de har brutt lovverket. Det er i alle fall min strategi.
    Takk for hjelpen, Pippi!

  9. Et lite hint om en artikkel i dagens DB:
    http://www.dagbladet.no/2009/03/13/nyheter/innenriks/sykelonn/nav/5272826/

    Legg spesielt merke til kommentaren: «Dette er et enkeltstående tilfelle.»
    Jommen sa jeg smør!

    Tante Grønn svarer: Enkeltstående tilfelle my ass!!!! Kjenner det er like før jeg kontakter dagbladet nå… Fremdeles ikke en lyd fra nav, som skulle ringe innen 3 dager. I dag er det dag 3…

  10. Ok…da jeg leste dette tenkte jeg…ikke kontakt media, Marte, det blir for mye naa…det er vel nok av dem som kan ta den kampen og …men da jeg saa det om Dagbladet, ble jeg nesten litt fristet til aa si …ring! Enkeltstaaende tilfelle – den er god! Hvordan skal det noen gang bli bedre hvis de ikke en gang inroemmer at de har et serioest problem???

  11. Jeg tror vel ikke seriøst jeg kommer til å kontakte media, men når jeg er på det mest desperate er det den eneste jeg ser for meg at jeg kan gjøre for å få fortgang i saken.
    Og jeg tenkte det samme som deg da jeg så uttalelsen om «enkeltstående tilfelle». Men holder igjen foreløpig.


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.