Første gløtten i år

april 29, 2009, kl. 22:46 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 11 kommentarer
Stikkord: , , ,

Jeg hører på musikk igjen.

Først bare forsiktig, en rolig sang eller to, på lavt volum mens jeg er ute og går. Så en sang til. Og volumet forsiktig litt opp, før jeg skrur av musikken igjen, redd for at alle lyder skal bli harde og metalliske igjen.

I dag hører jeg på musikk igjen. Bare hører. Jeg ligger på et teppe på gulvet og hører musikk. Og denne gangen har jeg ikke skrudd ned volumet. Lyden får fylle rommet i dag.

Det er ikke det beste utvalget i foreldrene mine sin CD-hylle, men jeg velger meg Soløye med Bremnes-søsknene for de er flinke til å lage lydbilder. Og mens Kari, Ola og Lars maler lydbilder med myk og vár pensel, lener jeg meg tilbake i bildene deres og bare hører. Det er mange måneder siden sist jeg gjorde det. Det er lenge siden lyd var noe annet enn ubehagelig. Nå lukker jeg øynene og bader i klangene. Det er nesten som en rus. Jeg forsvinner fra virkeligheten og bare er i musikken. Jeg føler meg høy av iver, der jeg ligger i en nesten meditativ tilstand.

Innimellom nynner jeg med. Og jeg tenker at det er dette de synger om i «Gjensyn». Om når solen kommer tilbake etter mørketiden.

Første gløtten i år

Hente frem ordan og si det:

Godt at dagan de går

Det er godt at dagene går, når det blir litt og litt mer lys for hver dag.

(Skulle lagt inn lydfilen her, så dere kunne høre sangen mens dere leste teksten, men det gikk visst ikke an uten å betale penger til wordpress. Så dere får heller sette på sangen selv.)

Munnbind eller ikke munnbind, det er spørsmålet

april 29, 2009, kl. 10:53 | Publisert i Grønne hjertesukk, Grønne meninger | 21 kommentarer
Stikkord: , ,

Så er den her igjen. Panikken. Angsten for smitte. Frykten for en ny epidemi. Og hamstringen av munnbind. Det er ikke engang påvist et enkelt tilfelle av svineinfluensa i Norge, men i Bergen er enkelte butikker utsolgt for munnbind. På TV står norske korrespondenter på direkten og snakker bak et munnbind. I bakgrunnen går travle mexicanere, også de med munnbind.

Jeg må nesten le. Synet av korrespondentene er bare komisk. Og hamstringen av munnbind meningsløs. Munnbind er ikke en effektiv måte å beskytte seg på. Munnbindet beskytter bare i begrenset tid. Når det blir fuktig, og det blir det jo når man puster, virker det ikke lenger beskyttende. Når man tar på munnbindet kan man dessuten tilføre viruset fra hendene. Å ta på og av samme munnbind gang på gang er derfor bare tull.

Rundt om i verden herjer det alvorlige infeksjonssykdommer som malaria, tuberkulose og AIDS. I vår beskyttete del av verden er vi så skjermet at vi blir redd for en influensaepidemi som ikke blir sett på som særlig mye mer alvorlig enn en vanlig influensaepidemi. Ja, et titalls mennesker har dødd i Mexico. Men det bor kanskje 20 millioner mennesker i Mexico by alene. Skal ikke norske medier snart begynne å sette dette litt i perspektiv? Kan ikke folk ta til vettet snart?

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.