Prioriteringer

august 6, 2009, kl. 17:30 | Publisert i Grønne hjertesukk | 19 kommentarer
Stikkord: ,

Sitat fra dagens samtale med nav:

«Ringer dere meg tilbake når dere har funnet ut av problemet?» (Problemet = fremdeles ikke utbetalt sykepenger for juni)

«Nei, vi har ikke kapasitet til å ringe tilbake til folk. Vi må prioritere å bruke tiden til andre ting»

Ja, for da blir det virkelig effektiv tidsbruk. Når ingen ringer meg tilbake må jo flere nav-ansatte bruke tid på å svare hver gang jeg ringer og lurer på hvorfor jeg ikke får sykepenger når sykemeldingen er sendt inn to ganger allerede. Kanskje det er det de må prioritere å bruke tiden på?  Galskapen lenge leve. Kommentarfeltet er åpent for eder og galle og generell drittslenging i retning nav. Nå gidder jeg snart ikke å være saklig lenger. Jeg må prioritere å bruke tiden til andre ting…

19 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ja, dette føyer seg pent inn i flotte utsagn fra Nav.

    Fra min egen Nav-hverdag: Jeg ringte og lurte på hvordan jeg skulle gå frem for å få fornyet min TU og at jeg trengte å snakke med saksbehandleren min. Deres svar: «Ja, hvis du tror du MÅ søke på nytt da..?) Tror de virkelig jeg orker å sitte i telefonkø i tre kvarter med mindre jeg er helt nødt?

    Sist gang jeg ringte slengte de på røret uten å si «ha det».

  2. Skulle du ikke gå til media med denne saken eller skrive et leserinnlegg? Jeg syns egentlig en burde legge ned NAV og alle skulle få samfunnslønn

  3. Jeg vil ikke slenge dritt om NAV, selv om jeg har full sympati med deg og alle andre som har ublide møter med etaten. Årsaken er at jeg tror det er helt forferdelig å være ansatt der, og siden jeg er såpass distansert (les: har minimalt å gjøre med dem rent personlig) prøver jeg å beherske meg.

    Slike utsagn som du refererer til gjør beherskelse vanskelig.

    Men så er det det der med å rette baker for smed; Frustrerte NAV-ansatte lar kunden (hva er mest korrekt, nå ble jeg usikker. Kunde, bruker, mottaker eh?) få svi, og kunden (der kom det igjen) lar NAV-ansatt’en få svi. Men hvem skulle hatt all kjeften?

    Et enstemmig Storting vedtok NAV-reformen i 2005. Tanken bak var utvilsomt god, men slik ble det ikke i praksis. Ennå, i det minste.

    Jeg håper fortsatt de skal klare å stable på beina et bedre tilbud enn det som var tilfellet FØR 2005. For jeg tror at et tett samarbeid mellom det som før var Aetat, Trygdekontor og sosialtjenesten er et gode for brukerne.

  4. Diva: Takk for kommentar, og velkommen hit! Det er synd at vi er flere som har fått dårlig behandling hos nav. Håper du får bedre behandling neste gang 🙂

    Lorenz: Jeg vil ikke gå til media for å løse en enkeltsak. At det er store problemer i nav-systemet er vel heller ingen stor nyhet. Så for meg er det nok å blåse ut litt sinne og irritasjon her på bloggen.

    Synline: Takk for at du er en balansert stemme i kommentarfeltet! Jeg er egentlig helt enig med deg. Bakgrunnen for problemene er ikke de ansatte i nav, men måten reformen ble innført. Vanligvis klarer jeg å se det og har forståelse for den vanskelige situasjonen nav-folkene er i. Men i dag tok frustrasjonen litt overhånd, og jeg klarte ikke å beherske meg. Dvs jeg behersket meg helt til jeg la på telefonen, og så fikk frustrasjonen flyte fritt her på bloggen etterpå 😉
    Jeg tror også at et tett samarbeid mellom gamle aetat, trygdekontor og sosialtjenesten vil være til det beste for brukerne, men at reformen skulle vært bedre forberedt og omstillingsprosessen skulle fått mer tid og midler.
    Og så skal jeg til slutt legge til at jeg også har møtt på noen utrolig flinke, hjelpsomme og forståelsesfulle folk i nav-systemet. De er der, de også, heldigvis 🙂

  5. Tjobing! Jeg har en fantastisk telefonopplevelse med Nav som jeg har lyst til å dele..

    Jeg ringer ned.. skal spørre om noen detaljer rundt vedtaket mitt. Det kunne ikke den hyggelige dama i mottaket hjelpe meg med, for hun hadde feil datasystem.. ok..

    Da lurer jeg selvfølgelig på om jeg kan bli satt over til min saksbehandler..
    – nei, det går ikke, for de har gjort det slik at saksbehandlerne skal slippe å sitte i telefonen i løpet av dagen, så de har en egen VAKT-telefon.

    Jaha – da vil jeg jo gjerne ha det nummeret… og det får jeg jo.. Et direktenummer..

    «Superdupert – da kan jeg jo bare ringe dette nummeret hvis jeg skulle lure på noe en annen gang da – for da slipper jeg jo å bruke DIN tid også lissom..»

    – «Nei, du forstår – dette er DIREKTENUMMERET inn til en saksbehandler, og alle saksbehandlere har vakttelefon på omgang – så i morgen er det et nytt telefonnr»

    Hun lurte sikkert littegranne på hvorfor jeg lattermildt takket en hel masse og så la på røret.

    Det vil jo da si – at hvis jeg ringer ned hver dag i 2 uker og ber om å få snakke med vedkommende på vakttelefonen, så vil jeg få utdelt ALLE direktenummere til ALLE saksbehandlere på NAV… og voila – jeg kan ringe dem akkurat når jeg vil.. *ler* I tillegg til at hun stakkars dama som sitter i resepsjonen må bruke masse tid på meg hver dag – for før hun kan sende meg til vakttelefonen, må hun inn og sjekke i datasystemet sitt om det er en mulighet for at hun kan svare meg…

    *blir reint svimmel bare av å tenke på det*

  6. Jorunn: He he, de hadde tydeligvis ikke så høye tanker om klientene sine hvis de syntes det systemet med vakttelefon var vanntett 😀 Og særlig tidsbesparende var det nok ikke heller.
    Jeg ønsker meg en personlig sosionom som kan forholde seg til nav for meg, som kan alle regler og smutthull og som vet akkurat hvilke formuleringer som åpner dører.

  7. Amen, jeg vil gjerne også ha en sånn sosionom som fikser NAV for meg! I fullt alvor har jeg vurdert å utlyse en ledig stilling og leie meg en tidligere NAV-person som kan gjøre det hele lettere for meg. Være med og spleise?!

    Jeg synes forøvrig at det er helt legitimt å klage litt om NAV – det betyr ikke at man hater personene som jobber der, men at man plages med systemet. Mange forstår ikke det der med systemkritikk og tror at man ikke bør klage «fordi det er så vanskelig for de som jobber der». Jeg anklager ikke sykepleierne på sykehus for å være dårlige mennesker heller, men økonomiske prioriteringer som gjør at de får dårlig tid til pasientene er det faktisk lov å være sinna på.

  8. Cat: Hvis vi går sammen en liten gjeng kan vi sikkert skape en arbeidsplass for en engasjert sosionom? 😉 Skjønner egentlig ikke at ikke noen har begynt med den slags konsulenttjenester ennå.
    Ja, det er legitimt å klage på nav, men jeg syns ikke det er legitimt å ta det ut på de stakkarene som jobber der. Derfor holder jeg vanligvis tilbake helt til jeg har lagt på, men har lagt det til når jeg har henvendt meg skriftlig (f.eks da det tok tre mnd å få innvilget sykepenger og ingen kunne fortelle meg om søknaden var registrert en gang). Da har jeg som oftest roet meg nok til å argumentere saklig, noe som er vanskelig når jeg er alt for provosert og frustrert i telefonen 😉

  9. Egentlig er det man trenger en advokat. De kan regelverket bedre enn sosionomer. Selv har jeg måtte skaffe meg advokat for å få de pengene jeg har krav på.

    Jeg kjenner forøvrig en som både har studert jus OG er sosionom. De siste årene har han vært på attføring. Han slår i bordet med regler og paragrafer og vet akkurat hva han har krav på. Nå tør de ikke annet enn å til å med sende han brev for å opplyse om bytte av saksbehandler.

  10. Av og til tenker jeg at jeg helt sikker går glipp av både den ene og den andre måten å få hjelp på fordi jeg ikke aner hvilke regler som gjelder og hva jeg kan be om hjelp til.

    Advokat hjelper nok betraktelig når man står fast! Synd at det skal være sånn.

  11. Det er helt skrekkelig dette systemet… 😦

    Forstår godt du benytter blogging som «ventilering», det har jeg gjort mye sjøl etter kontakt med NAV og andre i systemet.

    Vi skulle virkelig hatt en advokat på deling, ja… Jeg har savnet så innmari å kunne få hjelp fra et menneske som kan systemet.

  12. Først da jeg fikk en rettshjelper fikk jeg orden i NAV-sakene mine, det anbefales.

    Nå når jeg ikke har hatt noe med NAV å gjøre selv på årevis kan jeg til og med ha masse sympati med de som jobber der. (Det hjelper jo å ha noen gode venner «innenfor».) På en avdeling der jeg kjenner flere så har nå den som har vært ansatt lengs mua den eneste sjefen som er igjen på et stort NAV kontor vært ansatt der i 1 1/2 år… resten har «stukket av».

    Da må det jo gå galt.

  13. Hvordan får man rettshjelper, er det noe man må betale for?

  14. Ja, kanskje det er en rettshjelper man skulle ha hatt. Som Lothiane lurer jeg også på hvordan man får en rettshjelper.
    Hadde man vært frisk med full kapasitet, kunne man kanskje klart å sette seg bedre inn i regelverket selv, men det er jo en grunn til at man ikke er i jobb…

  15. Rettshjelp fås flere steder. For eksempel kan man henvende seg til jussformidlingen i bergen, juss-buss i tromsø og jusshjelpa i oslo. Dette er juss-studenter som hjelper dem som trenger hjelp, og kvaliteten sikres av at professorer gjennomgår sakene.

    I tillegg er det flere jurister som jobber som rettshjelpere, og det er rimeligere enn advokater. Sjekk gule sider, eller søk etter rettshjelp og stedet du bor på google.

    Ellers arrangerer Norges Juristforbund Juristdagen i september. Da står jurister fra flere offentlige etater på stand i flere norske byer og gir gratis juridiske råd denne ene dagen.

    Håper noen av dere finner frem til juss-hjelp etter dette. 🙂

  16. Takk for info, Lilja! Dette er nok til hjelp for flere 🙂

  17. Oi – jeg har fått for mye utbetalt!!! Er det dine penger??? Det er andre gang på under 9 mnd dette skjer med meg. Merkelig!

    Da jeg ringte NAV i dag, forsto de ingenting. Jeg forklarte mitt regnestykke og; jo skulle de undersøke hos forvaltningskontoret. Det lokale NAV kontoret kunne ikke svare meg, men ville ringe meg igjen. Om ikke jeg hører noe innen 1 uke, må JEG ringe tilbake. Jojo, høyrehånden vet ikke hva venstrehånden gjør. Eller er det omvendt?

    Nå sliter jeg med å få avklart rehabilitering eller halv uføretrygd. Gruer meg til tiden framover, NAV er ingen enkel nøtt å knekke. Men jeg får heldigvis kjempegod støtte og hjelp av veileder i en attføringsbedrift. Vi hadde en godt dialogmøte i dag og nå skal arbeidsevne vurderes gjennom flere uker.

    Kunne trengt en samtalegruppe blant oss NAV-brukere. Godt å ha en blogg å skrive på. Tante Grønn; få all edder og galle ut her på bloggen din! Har bestemt at min egen blogg skal kun GODE ferieminner i tiden fremover. Men blir det for slitsomt mot NAV så kan det kanskje komme et lite innlegg….

    Uansett; ønsker det fortsatt en fin uke. Håper du får pengene dine snart.

  18. Randi: Aha! Så det er der pengene mine har blitt av? 😉 Det høres jo utrolig ut å få for mye penger fra nav. Jeg har kun opplevd det motsatte aå langt. Fremdeles ingen penger fra nav, men har utsatt å ringe flere dager på rad for jeg blir så sur og irritert av det.
    Vi kunne absolutt ha trengt en samtalegruppe så vi kunne delt frustrasjon over systemet. Tror det er mange fortvilte nav-brukere der ute.
    Og hvis du ikke vil forurense gode ferieminner med nav-frustrasjon, må du gjerne ta det ut her i kommentarfeltet 🙂

  19. Hei tante grønn:)
    Nå har jeg lest og lest på bloggen din, kost meg med bilder fra min kjære hjemby Bergen og lengtet litt hjem (sukk)På tampen nå leste jeg om ditt møte med nav, – og jeg synes det er lov å klage, har vært der selv;)Jeg har også 1-års dag etter en virusinfeksjon, og jeg må si det var litt deilig å lese avisnyhetene fredag. Mappen min på nav er tom, – men du verden så mye de vet om meg allikevel:) Jeg tilbød meg å komme med kopier av alt de trengte, sånn for å hjelpe dem likssom, -men, tro det eller ei, da ringte de tilbake og hadde funnet ALT for å gjøre et vedtak om rehab.penger, unnskyldte seg og stotret litt. Jeg svarte med all godvilje: Tuuuusen takk for at du ringte meg tilbake så fort, – er det ikke flott at ting ordner seg til sist:):) Nervøs latter fra nav og jo,jo før røret ble lagt på;)


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.