Tanker fra et sofaliv

september 14, 2010, kl. 11:46 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 15 kommentarer
Stikkord: , , ,

Jeg smaker på sofalivet igjen. Veldig midlertidig, riktignok. En forkjølelse har sparket i gang immunsystemet, og jeg kjenner velkjente symptomer fra en tid som allerede føles veldig fjernt.

Sofalivet gir tid og rom til andre ting enn hverdagen. I hverdagen brukes overskudd og konsentrasjon til jobb og venner. Det blir lite blogglesing og skriving. Når jobben min i stor grad består av lesing og skriving og mye tid foran datamaskinen, er det ikke det jeg gjør når jeg vil koble av. Men jeg savner det litt, må jeg vel innrømme for meg selv. Jeg savner den kreative input-en fra tekster rundt om i bloggene, og å innimellom delta i diskusjonen. Nå rekker jeg ikke det. Jeg liker i grunnen at jeg har en jobb der jeg får brukt meg så mye hver dag. Men samtidig savner samtidig å skape, dele og diskutere også i andre fora.

Og det er da jeg begynner å fundere på om jeg skal gjøre noe med bloggen, for å gi den en form som passer med hvordan livet er nå. Bloggen har jo allerede levd sitt eget liv og blitt noe annet enn jeg hadde forutsett. Så kanskje er det på tide med en ny sving, en avstikker jeg ikke vet hvor vil ende? Eller kanskje skal jeg blåse liv i min gamle blogg igjen?

Tankene surrer og går på en dag med flashback fra to års sofaliv. Egentlig er det en god påminnelse å kjenne på det som har vært. For denne gangen vet jeg at det kun er snakk om dager, ikke år. Og det er det grunn til å smile av.

15 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Og så hadde vel jeg tenkt å spørre leserne mine, de som fortsatt er igjen, hva de ønsker å lese her, men det glemte jeg visst i teksten. Så da spør jeg nå: Hva vil du lese her hos Tante Grønn?

  2. Jeg vil lese det du vil dele 🙂
    Det er veldig hyggelig å høre om hvordan du har det, hva du driver med, hva dine drømmer er. Hva jobber du med feks? Og om du har lyst så kan du gjerne skrive litt om hvordan det er å ha en soffakropp som nå skal yte mer, må den trenes i gang?
    God bedring fra forkjølelsen!

    • Så kjekt at du følger med her fremdeles, til tross for en lang pause! Har mange erfaringer om hvordan man skal få en sofakropp opp og hopp, så kanskje det blir et innlegg om det snart.
      Registrerer forøvrig at det blomsterer som alltid inne på moseplassen, fine oasen 🙂

  3. Så hyggelig å «se» deg igjen! Kjenner meg igjen med dette om blogging etter en arbeidsdag foran skjermen. Samtidig så synes jeg bloggen er blitt min avkobling.

    Jeg håper du vil fortsette bloggingen, i alle fall av og til. Har savnet Tante Grønn og hennes velskrevne innlegg. Og jeg har savnet «Et blått blikk på verden»…

    Håper du blir fort bra igjen 🙂

    Klem

    • Takk for hyggelig kommentar, Randi! Jeg håper å klare å fortsette bloggingen. Å ta tilbake livet er utfordrende noen ganger – vil jo helst gjøre alt, men ser at det ikke alltid er mulig 😉 Men som du sier, er jo blogg også god avkobling, så får prøve å holde på det perspektivet og ikke gjøre det til noe som er stress.

  4. Hei tante grønn!
    Det er dine livsanskuelser jeg liker å lese. Alt fra de små «tilsynelatende ubetydeligheter» som svært ofte skjuler en livsvisdomm i seg, til store komplekse spørsmål. Det er like mye tonen i fortellerstemmen din jeg liker, din personlige palett, måten du maler dine ordbilder – enn bare innholdet i det du skriver.
    Så fortsett å skriv om det som opptar og engasjerer deg, stort og smått – være seg det er blomster, helse, afrika, lege, pasient, håndarbeid … og ikke tenk så mye på hvor det fører bloggen!
    det er nå i alle fall derfor jeg trives her i dette behagelige rommet 🙂 Måten du funderer, reflekterer og meddeler deg vekker en gjenkjennelse…

    Ps! For ikke å snakke om stemningsfulle fotografier!

    Så gleder jeg meg over at du har blitt bedre!
    Jeg hadde en henvisning til det behandlingstedet der du var (for halvannet år siden), men steilet da jeg fikk tilsendt spørreskjemaet i posten… Det skremte meg vekk… Men jeg får med meg at flere sier det samme som deg. Og noen det motsatte. Jeg prøver å forholde meg med et åpent sinn …
    Skal selv på sølvskottberget.
    Kanskje mine museskritt vil en dag føre til et kvantesprang?

    Hilsen ei leser som i perioder navigerer rundt i cyberspace, men det kan også gå langt tid mellom besøkene…

    • Åh, for noen fine ord å få på en helt vanlig onsdag! Min personlige palett, det var gode ord å smake på 🙂 Og en god inspirasjon til å male videre med den paletten.

      Spørreskjemaet kan virke utfordrende, men det er jo for at de skal kunne drive forskning og dokumentere effekten av behandlingen. Og det syns jeg er veldig tillitsvekkende. Det er mangel på god forskning på alle behandlingstilnærminger til denne tilstanden.
      Det er utfordrende når det er så mange meninger og de spriker. Jeg tror det er viktig å forholde seg med et åpent sinn, som du sier. Og kanskje ikke bare kjenne på egen magefølelse om hva som er riktig, men også utfordre sine egne holdninger. Noen ganger kan man bli overrasket.

      Takk for besøket, Bambi! Du er hjertelig velkommen tilbake 🙂

  5. Er her jeg også! *vinke*
    Jeg har lagt deg på bloggrollen min, fordi jeg synes du skriver så mye fint. Skriv med hjertet, fortell det du opplever. 🙂
    Ha en flott helg!

    • Tusen takk for at du sier sånne fine ting! Og jeg skal ta til meg rådet ditt om å skrive fra hjertet 🙂

  6. Kjente meg slik igjen i bloggen om tankene fra et sofaliv, og tenker at en slik person vil jeg gjerne følge! 🙂 «Som jeg skulle sagt det selv» innebærer ikke nødvendigvis noen intellektuell øvelse, men å få bekreftet sine egne meninger og verdier, OG bli utfordret til videre refleksjon, har jeg (og andre?) veldig godt av. Lykke til, vi «snakkes»!
    ps. Laget meg en blogg for et par år siden. Der har jeg skrevet ETT innlegg, og det ble forfattet mens jeg lå syk i influensa påsken 2008(!) (http://key-paaskeaften2008.blogspot.com/) Håper stadig å få tid til mere skriving, men prioriterer hele tiden annerledes.. Det er så mye interessant her i verden!

    • Tusen takk for hyggelig kommentar og hyggelig følge på twitter 🙂 Morsomt når man har samme opplevelse og tanker.
      Jeg setter pris på å ha opplevd den langsomme tiden også, der det var rom for refleksjoner om smått og stort. Samtidig setter jeg pris på at livet mitt nå går i høyt tempo igjen.

  7. Jeg tenker stadig på benken sånn på ordentlig. Kan du sende meg en mail? 🙂

    • Jeg tenker også på benken 🙂 Sender en mail i dag eller i morgen

  8. Hei på deg du! Så godt å «se» deg igjen! Har med spenning vært innom på bloggen din med jevne og ujevne mellomrom, i håp om at kanskje det kom noe nytt. Må jo bare si at vi er jo noen «igjen» da som ikke er blitt friske og som trenger å se at det faktisk er mulig å bli det! PLEASE fortsett, gjør som du har gjort, litt ditt og litt datt, litt bilder, litt opp og litt ned, litt smil og litt tårer…det er så deilig å vite at en ikke er alene! Dessuten så har du jo fått en fantastisk gave- i det å kunne sette ord på ting. Jeg stod selv på valget mellom Frihamnsenteret og Sølvskottberget…..synes det var vanskelig, kortest ventetid på Sølvskottberget og kom hjem for en måned siden……vi får se hvor veien går videre. Men gi litt lyd fra deg innimellom da, krever ikke mye bare litt, sånn bare for å ha noe å strekke meg i mot…..!

    • Tusen takk for den nydeligste kommentaren. Den varmet, og inspirerte meg til å skrive litt igjen. Så se på dagens innlegg som et svar til deg 🙂

      Håper du hadde utbytte av tiden på Sølvskottberget! Selv bruker jeg teknikkene jeg lærte på Frihamnsenteret hver eneste dag, og føler meg sterkere og sterkere.


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

