Vår tralala vår

april 25, 2010, kl. 18:06 | Publisert i Grønne gleder | 13 kommentarer
Stikkord: , , , ,

Innimellom tviler jeg litt på at det blir vår i år. Snøen som lå så lenge har gjort noe med følelsen min av årstider. Siden vinteren var så annerledes i år er det akkurat som at jeg forventer at heller ikke våren blir som den pleier. Men da jeg kom over vårens første rhododendron i blomst og solen tittet frem og gav det nydeligste lys gjennom lilla slør, da tenkte jeg at jo, det blir vår i år også.

13 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. I våre dager er det jo så «in» å tenke nytt og anderledes, nye og anderledes ting kommer og går, litt som ei døgnflue…..men gi meg en dag med solskinn og små gule hestehovshoder som baner seg fram i veikanten eller gjennom asfalt, eller en nyutsprungen rhododendron med morgendugg….det har skjedd tusenvis av ganger før, men har fremdeles evnen til å ta pusten fra de fleste. Det skal nok mer en «en tøff og lang vinter» til for å ta knekken på nettopp disse to…Hestehoven og rhododendroen….de gir seg ikke så lett….og det gjør ikke vi heller…gjør vi vel !?! Jeg vil mye heller være en hestehov enn en døgnflue;O) Ha ei fortreffelig uke!

  2. Javisst er det vår! Og i år føles våren helt spesiell for min del. I fjor på samme tid klarte jeg ikke særlig dagslys og var mest på bekmørke rom. Da lengta jeg etter våren og utelivets gleder. Jeg husker minstebarnet vårt listet seg inn på mitt mørke soverom med vårens første krokus. I år klarte jeg å være sammen med ham og oppleve gleden over vårens første blomsterflor. Ubeskrivelig deilig å nyte utelivet i korte stunder igjen.

    Denne våren skal vi også folde oss ut i all vår fargeprakt,tante Grønn. La oss nyte – og være!

  3. Så nydelig bilde, Tante Grønn.
    Jeg har hagen full av denne vakre blomsten og i forskjellige farger. De blomstrer jo etter hvilken farge de har, men hos oss har ikke en eneste blomst kommet ut enda. De pleier vanligvis å komme rundt denne tiden. Noen sier at man skal knipse av blomsten da den er ferdig blomstret, men i fjor gadd jeg ikke det så treet er full av brune inntørka blomster fra i fjor. Thji hi…
    Jeg har studert den hver morgen i det siste og den ser kald og sliten ut. Jeg har hatt de samme tankene som deg. Kommer våren egentlig i år? Våren er så flott i Bergen. Jeg elsker den årstiden, men nå om dagen er det akkurat som det ligger i dvale. Eneste vi har fått masse humler og vi har allerede plukket av oss flått. Åh jeg kan ikke fordra det dyret. Ekkelt, fysj og fysj.

    Ønsker deg gode vårdager i den vakre byen.
    klem fra Alva

  4. Godt å se at det er flere enn meg som gleder seg over og nyter våren! 🙂 Det er også veldig godt å lese om flere som er bedre. Er sikker på at det er godt for oss alle med litt mer lys og varme.

  5. Jeg venter på at min første rhododendron i min første hage skal blomstre – gleder meg til å se blomstene utfolde seg – men slik regnet siper her i byen i vest lar det kanskje vente på seg =)

    Jeg har lest litt på bloggen din en stund – godt å lese at du opplever bedring – fortsetter veien opppver fremdeles?

    Kjenner meg igjen i den del av det du skriver og tenkte at jeg nesten bare måtte skrive noen linjer her. Uganda har jeg mange kjære minner fra og kjenner mange jeg kaller mine venner der. Var der noen ganger før turen forsatte som JPO til et annet kontinent så kjenner spenningen og forventningen du en gang hadde da du satset på drømmejobben. Utmattelse er desverre hverdagen nå så derfor blir jeg ekstra glad over å lese at du opplever bedring. Min plan har vært at jeg skulle blomstre med våren, men foreløpig ligger vi i dvale begge to, men forsøker å holde tanken på bedring oppe – at våren skal utfolde seg litt inn til meg også når solen en gang varmer skikkelig og rhododendron min begynner å blomstre =)

    • Takk for kommentar, Samina, og velkommen hit! Veldig kjekt at du leser her! Uganda er et flott land, og jeg skulle veldig gjerne ha blitt værende der litt lenger. Så spennende at du har vært JPO! Først nå etter mer enn halvannet år klarer jeg å tenke på JPO-jobben som gikk tapt uten å kjenne intens skuffelse.
      .
      Så leit at også du har utmattelse som hverdagen nå. Håper du får mer energi nå som vårsolen har begynt å titte frem. Rhododendonen jeg kom over var nok en type som blomstrer veldig tidlig. Jeg er sikker på at du og rhododendronen din vil blomstre og spre glede fremover i vår og sommer 🙂

  6. Rhododendron NÅ? Da er våren kommet lenger hos deg enn her hos meg! Så herlig 🙂 Har hatt deilig temperatur i dag, men nå «vanner» englene plenen. Ønsker deg en fin uke!

    Klem

  7. Og bare for å få frem kontrastene i vårt lange land: hos meg er det snestorm, ingen sikt og stengte veier….Men værsyk er jeg ikke. Fyr i ovnen og stearinlys er fint i slutten av april også:) -og plutselig en dag er det vår! Ønsker dere alle en finfin dag:)

  8. når jeg blir (relativt) frisk så skal jeg til Bergen i roddisblomstringstid 🙂 Herlig blomst! Ikke min favoritt å ha i egen hage, men mannen elsker den, og jeg synes den er fin (om enn for meg litt mer for de store hager) så vi finner nok plass til en liten samling med tiden ja.

    • I Mandal har vi en hel park med roddiser du kan besøke, de er rundt et gammelt «lordehus» hvor de selger vafler med syltetøy og kaffe…..og ei hel rekke med strender du kan gå tur på…….når du blir (relativt) frisk. Bare et lite tips! 😉

  9. Jeg elsker våren! Og sola og de herlig varmende strålende som tiner opp en støl kropp som ikke likte seg noe videre i alle kuldegradene denne lange vinteren. I dag så jeg hvitveisen for første gang i år. Mange! <hvor kom de plutselig fra alle sammen? For 4uker siden lå de alle gjemt under en anselig menge snø. I mars så undrer meg meg bestandig over følgende: montro når våren skal inntre i år..<når skal all denne snøen klare å forsvinne til fordel for vår og vårblomstene? Men, vips, så er plutselig gresset bart, fuglene synger sine yre vårtoner, og svart-trosten svikter aldri..i dag sang han så vemodig , men så vakkert for meg ( og alle som ville høre:D )Gikk min første skogstur i dag på lenge..
    Hunden fulgte trofast med..enn så lenge. 14 år er lenge..men foreløbig følger han villig med, og snuser og ser lykkelig ut .lille vennen*myk i hjertet*
    "Jeg vil danse mot vår"..osv..i hjertet mitt danser jeg ofte.om våren..før midtsommervarmen fører meg inn i en sval skyggefull krok. "Noen ganger er det ålright"–osv…å sitte i en solstol å bare kjenne varmen i lufta, og bare kjenne at man lever..
    takk for alle årstider-men våren er min favoritt:D

    Nyt våren alle sammen, så godt dere kan , på hver deres måte, og nyt rhododendroen tante Grønn! Den er så vakker når den står i all sin skrud:)

  10. Jeg fant denne rhododendronen i en park. Tror det må ha vært en spesiell type som blomstrer tidlig, for de andre rhododendronene i byen har ikke begynt å blomstre. Dessuten var blomstene og bladene litt mindre enn på en vanlig rhodo.
    Da jeg vokste opp hadde vi en svær rhododendronbusk med lilla blomster. Den var skikkelig flott og lyste opp foran huset. Så jeg er nok litt nostalgisk når det gjelder akkurat rhododendron 🙂
    Våren er absolutt min favorittårstid når alt livner til etter vinterens dvale. Og i dag skinner solen! Herlig 🙂

  11. Herleg sjå Rhododendron no..
    Har ein litt stor på tomta og i fjor planta vi tre nye..
    Vonar dei har klart seg etter den harde vinteren..

    Godt du klare sjå glede og våren.
    Vonar at våren din vert fin og at du får igjen meir og meir av det du treng for å klare kvardagen din 🙂

    PS: Takk for at du bloggar om opp og nedturar, mange som treng å lese om det du skriv.


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

