Gjensynsglede

mars 24, 2010, kl. 16:24 | Publisert i Grønne gleder, Sånn går no de grønne dagan | 9 kommentarer
Stikkord: , , , , , ,

Jeg går igjen. Jeg går, setter en fot foran den andre og tilbakelegger asfaltmeter etter asfaltmeter. Jeg går og kjenner vinden i ansiktet og regndråper i håret og hadde glemt hvor mye jeg savnet det. Å gå i gatene, noen ganger uten mål, andre ganger på vei et sted. La tankene gå mens beina går. Kikke på folk og fundere over hvor de skal og hvor tankene deres er på vei.

Jeg går på asfalt som er fri fra snø, og finner meg selv igjen litt for litt. På samme måte som jeg gjenoppdager hvordan alt egentlig så ut uten snøen, gjenoppdager jeg meg selv. Konturene er annerledes med farge og uten snø, og jeg er den samme og en annen på samme tid. Deler av meg har ligget i dvale under snøen og nå våkner litt og litt sakte til liv. Det lysner og spirer, og jeg er jorden og asfalt og min egen årstid.

«Takk for sist, det er lenge siden,» sier jeg når jeg får et glimt av meg selv. Når jeg finner igjen troen. På meg selv. På friskheten. På våren. Og glimtene svarer med å komme oftere og lengre, og jeg kjenner meg igjen i ny drakt av ro og styrke fra et tidligere ukjent sted. Jeg skal klare en snøstorm til.

Jeg går uten mål og ender opp i et vindu med en kaffe. Jeg går uten at hodet blir tomt og beina tunge. Jeg går igjen.

Inspirert av en kommentar fra hanna om å finne seg selv igjen og av en lang tur på bar asfalt

9 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Se der, nå redda du dagen igjen! Har vært på jobben i dag og levert den «siste» sykemeldingen. Nå er det over til NAV- hmmmm. Men så etter å ha deppa litt, går jeg inn her og må bare smile. Blir så glad av å «lese Tante Grønn». Gleder meg til hvert nye innlegg…..kjenner du at du klør på ryggen? sånn litt mellom skulderbladene? tror det er noen sånne små grønne alvevinger som vokser 😉 så kan du «fly» rundt å spre dine grønne glimt. Tjhi….man har jo ikke mer morro enn man lager selv!

    • Takk for så utrolig fine ord, Kjersti! Glad hvis jeg kan gjøre dagen litt bedre. Tror ikke engleskolen er helt aktuelt, så det må være alvevinger i så fall 😉 Likte bildet av en grønn fe som sprer gode, grønne glimt!

  2. Dette er så nydelig skrevet at jeg blir rørt. Rørt over ordene, «bildene» og gjennkjennelsen det ga i meg. Men også rørt og takknemlig over at jeg faktisk har inspirert noen, -og at det kunne føre til noe så vakkert.
    Setningen: «..og jeg kjenner meg igjen i en ny drakt av ro og styrke fra et tidligere ukjent sted» er en beskrivelse av min egen erfaring etter år med ME. Den roen og styrken har vi med oss resten av livet, og vi kan bruke den uhemmet! Vår erfaring med ME har gitt oss dette. Da kan man finne menging med sin livsituasjon, og med det man har vært igjenom.

    • Blir veldig glad når andre kan kjenne seg igjen i tekstene mine! At mine ord kan skape rom og bilder som andre kjenner seg igjen i og trives.
      .
      Kommentaren din har ligget langt fremme i hodet mitt siden jeg leste den. Den skapte gjenkjennelse i meg, og det var så utrolig godt og klokt sagt. Det er godt at vi kan finne gjenklang hos hverandre!

  3. Du, Tante Grønn, du skriver alltid sånn at jeg ikke helt vet hva jeg skal si….

    …bortsett fra at jeg leser og at det gjør meg bra og glad!

    • Hi hi, så lenge du leser og blir bra og glad så trenger du ikke si så mye mer 😀

  4. Åh,tante grønn,nå ble jeg rørt IGJEN. Du skriver stadig så nydelig og gripende……… om dette forunderlige ME-livet.

    • Takk! Blir glad for sånne fine ord, vet du 🙂 Og for at andre kan kjenne seg igjen.

  5. Heihei, lenge siden jeg var innom her, leser bare de siste her, og ser du har bedre dager, kjempefint:) «Kjenner» deg jo ikke, men kjenner meg igjen..Har vert syk i ti år, de siste fem-seks årene i senga stort sett hele tida, rullestol ellers. Nede i 42 kilo og så syk at jeg nå i ettertid har fått vite at fam. nærmest ventet på et trist budskap om du skjønner..Nåja, vi som lever oppi dette føler jo både tidt og ofte at ting og tang i kroppen vil kollapse totalt, det kjennes jo sånn.. og at vi er nærmere døden enn vi liker å tenke på eller vil gi inntrykk av utad.
    For meg snudde det sakte men sikkert for halvannet år siden. Ingen LP eller noe sånt bak, det er bare omstendigheter rundt som har blitt litt bedre, sånn at jeg har greid å snu det litt. Spiser mat jeg føler gjør meg bedre (skeier ut igjen litt nå da..), har fått mer praktisk hjelp, og har dessverre måttet bli alene, men det måtte til..Men det har gjort at jeg nå nesten har lagt bort rullestolen, bruker den kun om jeg skal være lenge «på beina», ellers setter jeg meg ned ofte. Går ikke turer enda, kan ikke løfte tung, blir fort sliten, det tar på hjertet spes. med meg. Men alt det jeg nå kan! Kan ut med (store) ungene mine på shopping og kafè..Kjører bil, kan greie meg mer selv hjemme, koser meg alt det jeg kan og LEVER litt igjen! Blei så glad da jeg leste disse siste postne dine, det er så godt å se når det er andre som også har fremgang! Jeg vet ikke hvordan du har fått din til, har ikke lest overalt her, men uansett så er det så gledelig at andre har det likedan, vet så altfor godt hvordan det føles 🙂 Og folk kommenterer smil og humør, er det noe rart? hehe;) Må jo være glad når en føler en lever litt igjen og ikke bare eksisterer.
    Det er så skjørt..likevel. Så er redd for å falle tilbake, dit vil jeg ikke..Og jeg er uforsiktig iblant, men tåler litt mer. Håper det vil gå bra for oss begge, og for alle andre som merker fremgang. Har tro på at om ting blir lagt til rette for oss, så vil mange merke bedring. Så håper det er mange fler som vil få hjelp til det. Så må vi vel kanskje ha litt mer hjelp av medisiner for å komme helt i mål. Men det går nå å leve litt nå iallefall, herlig 🙂
    Kos deg med gode dager:)


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

