Som fisken i vannet

mars 11, 2010, kl. 14:18 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 6 kommentarer
Stikkord: , , ,

Fem paraplyer tett i tett på en midtrabatt. Vi er ute av trening og svart dulter borti rød. Fomlende paraplyførere har vi blitt, og tørrere vinter skal man lete lenge etter her i strøket. Paraplyen og de grønne støvlene har stått urørt siden en gang i desember, og vintersko og boblejakke har fått mer enn sine fifteen minutes of fame.

Det er lettelse i dråpeform når regnbygene endelig kommer. Mannen foran meg på fortauet slår ut armene og vender håndflater og et smilende ansikt mot himmelen og lettelsen som plutselig skyller over oss, og jeg tenker at dersom livet hadde vært en musikal hadde bergenserne danset synkront i gatene nå, til tunge rytmer som slår i regndammene så det spruter.

Vann på alle kanter.  Det strømmer fra både oven og under. Det smelter, renner, drypper, flommer. Den ujevne rytmen av regndråper på ruten er savnet musikk. Bussens bølger i flom og dam er kunst i våte øyeblikk. Jeg bretter ut tørr svømmehud mellom fingrene og trekker inn fuktig luft i dype drag. Nå har vi det som fisken i vannet.

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Herlig! Du skriv så eg får, om ikkje svømmehud, så iallefall gåsehud. Må innrømme at eg jubla innvendig når eg stod opp til høljeregnet i dag. Og eg smilte når eg var utanfor huset med ein spade for å hakke vei til smeltevatnet i retning kumlokk. Herlig, fantastisk Bergensregn.

    • Da er vi to som jubler, Liv Kjersti! Håper dette er slutten på snøvinteren nå.

      Etter at jeg hadde skrevet innlegget kom jeg til å tenke på Sigbjørn Obstfelders dikt:
      *
      Regn

      En er en og to er to –
      vi hopper i vand,
      vi triller i sand.
      Zik zak,
      vi drypper på tag,
      tik tak,
      det regner idag.
      Regn, regn, regn, regn
      øsende regn,
      pøsende regn,
      regn, regn, regn, regn
      deilig og vådt
      deilig og råt!
      En er en og to er to –
      vi hopper i vand,
      vi triller i sand.
      Zik zak,
      vi drypper på tag,
      tik tak,
      det regner idag.

  2. Oi -Tante Grønn; du skriver gåsehud på meg!

    Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle like å høre om regnfulle Bergen, men der tok jeg feil, gitt 🙂

    *klem*

    • Etter snørekord og vannsparing kan selv bergensregnet bli poetisk 😉 Takk for fine ord!

  3. Når du sier det på den måten, ja så ønsker jeg meg faktisk litt regn jeg og! Lurer bare på hvor de knallgule støvlene mine har blitt av i denne lange snøværsperioden?

    • Mine limegrønne støvler stod klar rett ved døren gjennom hele vinteren. Vi bergensere er jo vant til at vinteren går over etter noen dager…men det gjorde den jo ikke denne gangen. Og nå har de meldt mer snø. Skrekk og gru!


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

