Nyttårskavalkade

desember 31, 2009, kl. 16:25 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 14 kommentarer
Stikkord:

Det var året der tiden stod stille og samtidig løp fra meg. Året der dagene fløt og jeg ingenting skulle. Året uten kalender, for hvem trenger kalender når man ingenting skal? Filofaxen har pleid å være full. I år ble det ingen ny innmat til filofaxen. På et tidspunkt (vet ikke helt når, ikke så lett når tiden flyter) fikk jeg meg en veggkalender, med et lite felt hver dag, nok til å skrive på en ting hver dag.

Det var året der jeg mistet fotfestet og følte meg i fritt fall uten å ane hva som ville komme. Året med balansering mellom håp og realisme, mellom forventning og skuffelse. Mange ganger det siste. Noen ganger krampaktig det første.

Tidløs. Vektløs. Og uten retning.

Sånn føltes det noen ganger.

Men det var også året for ny innsikt. For å være virkelig tilstede, selv om man står i ro. Litt som et bilde fra en travel gate tatt med lang lukkertid – bare den som står i ro er tilstede i bildet.  Det var året der gode venner gikk bort i vannet, som etter det virker så kaldt og mørkt. Det var året for sorg og at livet går videre, om enn sakte, sakte. Det var et år helt ulikt alle andre år hittil i mitt liv.

Det var året jeg lærte å ikke tenke for langt fremover. Totusenogti sier du? Det er i morgen. En dag av gangen.

14 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Nydelig skrevet!
    2010 håper jeg blir et godt år på alle måter. Det er deg veldig vel unt.
    Godt nyttår, Tante Grønn.

    *setter seg på benken med et lite stjerneskudd i hendene til ære for deg*

    Klem.

  2. Det var også året du begynte å skrive slik at folk fikk tårer i øynene. Godt nyttår fra Barcelona!

  3. Vakre vakre du. Du fikk meg til å gråte.
    Men jeg tror jeg hadde behov for det.

  4. Rusler innom og ønsker deg et vakkert og GODT NYTT ÅR 😀

  5. Godt NYTT ÅR! Tante Grønn. Kjenner igjen alle tankene dine. 🙂

    Husker jeg hadde en ergoterapeut her hjemme som skulle hjelpe meg å lage systemer, fordi jeg slet sånn med konsentrasjon og hukommelse. Veggtabler med lapper med forskjellige farger til forskjellige gjøremål. Veggtavle på do hvor det stod HUSK Å SE PÅ VEGGTAVLA i gangen, hvor det igjen stod husk å se på veggtavla på do og på kjøkkenet. Da jeg reiste på ferie måtte jeg skrive inn på dataen hvor jeg hadde gjemt bort ting, så måtte jeg igjen lage et system som fortalte meg hvor dataen lå o.s.v. Hele huset var til slutt dekorert med lapper i selvlysende farger som var sklistret på vegger og skap i alle rom. Jeg ble helt svimmel av å se på det. Det ble for slitsomt. Kuttet alt og begynte med varsling på mobil og data.

    Ganske fortvilende da man har vært en person som til enhver tid alltid har visst hvor alt ligger og i tillegg har fotografisk hukommelse.

    Ja, ja får håpe det går over snart nå. jeg starter med behandling hos KDM om bare noen få dager.

    Ønsker deg alt godt i det nye året, Marthe. 🙂
    klem fra Alva

  6. du har en vei med ord. Godt Nyttår!

  7. Nydelege bilder og nydeleg tekst, Marte!
    Godt nyttår fra alle oss i Vikedal! 🙂 Me snakkes snart i Bergen.
    Stor klem, ic.

  8. Det er veldig rart når livet plutselig må leves på en helt ny og annen måte. Jeg føler at jeg ble flinkere i 2009 til å nyte det som er, og planen er å jobbe videre på dette inn i 2010. Jeg har lært mye disse siste årene, lurer på hva de nærmeste årene bringer.

    Godt nytt år til deg Tante Grønn, og lykke til med 2010! 😀

  9. Takk for fine ord, tårer og nyttårsønsker! Ønsker alle fine leserne mine alt godt i året som kommer! Har en god følelse for totusenogti.

  10. Du skriver så sårt,vakkert og bevegende. Dette var gjenkjennende ord: spesielt det du skriver om at bakom all sorg og smerte, vokser også en ny innsikt og økende tilstedeværen – det er mye godt og positivt med det. Fine ord som inngang i et nytt år. Takk fro alle dine skriverier i 2009 – som på ulike måter har berørt meg – og beveget meg. Gleder meg til å følge bloggen din videre i 2010. Godt nytt år!

    mvh hopeful

  11. Jeg har også hatt et sånt år. Men jeg har ikke fått noen diagnose enda. Har lest alt du har skrevet…..det er som å lese om meg selv. Du har hjulpet meg å akseptere og se ting fra nye sider. Takk, tusen takk!

  12. At andre kan kjenne seg igjen i mine ord er noe av det som er mest motiverende. Hvis mine ord kan være til glede og hjelp fra andre har jeg oppnådd mer enn jeg hadde forventet, og jeg føler meg beæret over å være del av en sånn prosess. *litt rørt*
    Bloggen hadde ikke vært den samme uten kommentarene fra dere gode lesere! Takk til dere!

  13. Jeg kjenner meg også godt igjen i det du skriver. Du er flink til å sette ord på det 🙂
    Du må ha et riktig godt nytt år 🙂

  14. […] Inspirert av min egen nyttårskavalkade for et år siden og undringen over at så mye kan være så annerledes et år […]


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

