Forspist. Men ikke mett

desember 18, 2009, kl. 18:52 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 6 kommentarer
Stikkord: , ,

Jeg har allerede gjort det før jul. Jeg har forspist meg. Ikke på mat, men på blogger. Som overspising av julemat har det en tendens til å skje i desember, dette også. Desember er bloggoppdagertid. Tordenbloggen raser sin vante gang hver desember, om enn kanskje i litt uvant form i år. Hver dag er man spent på hvilke blogger som presenteres. Er det noen fine blogger der ute man ikke har funnet før, kanskje? Kan man finne det vakre språket og de fine historiene på nye steder?

Og det er akkurat som om bloggoppdagertrangen tar over. På ellers kjente steder klikker jeg på nye linker til ukjent terreng og nye ord. Videre, videre. Selv i en periode der sykdom har omplassert hjernen min til ukjent sted og en bomullslignende substans med sakte tempo har tatt over, kikker jeg ivrig på nye blogger.

Legg til abonnement, står det i rss-leseren, og jeg gjør så. Legger til og legger til. Listen blir lengre og lengre. Å, så mye jeg vil lese når jeg bare får overskudd, når jeg bare får tid.

Og akkurat som med julematen oppdager jeg det for sent. Jeg har forspist meg. Rss-leseren er overfylt, jeg klarer ikke følge med alt.  Jeg scanner gjennom den evig lange listen over uleste innlegg og ender opp med å lese færre enn før. Det er for mye. Klarer ikke ta det innover meg.

Så i god tid før ukebladene kommer med sine januarnummer med anbefalte metoder vurderer jeg å gjennomføre en slankekur. Drastiske kutt i budsjettet, kan man si. Færre kalorier inn. Mindre mat i kjøleskapet. Sukk.

Som med julematen handler det vel om å være realistisk, å ikke ta mer på tallerkenen enn man tror man kan klare. Men det er jo ikke så enkelt når det er så mye bra der ute.

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. haha, jepp, der har du meg..
    Jeg har veldig vrient for å moderere RSS inntaket, og har faktisk flere en gang sluttet helt å åpne google-reader i ukesvis bare fordi jeg ikke orker tanken på å pløye gjennom alt (og jeg kan jo ikke bare markere som lest heller, for hva om jeg går glipp av noe superbra..)
    Jeg har faktisk gjort det slik at endel av de mest faste bloggene har jeg ikke i rss i hele tatt, men besøker manuelt. det er de bloggene jeg orker uansett om jeg orker å lese hele bølingen. Du er en av de 🙂

    Nå har jeg ellers problemer med å holde på vekta, alt bare rasert rett gjennom og jeg har i årevis spist som en tømmerhugger, så sånn slanking er ikke noe jeg er trent på akkurat.. men en plass skal man vel starte 😉

    Håper helsa di er veloppdragen om dagene sånn med unntak av grisebesøk, også ønsker jeg deg en brillefin førjul, helt uten heklet selskapsveske

  2. DET «problemet» kjenner jeg meg i gjen i. Bortsett fra at jeg ikke legger til noen blogger i RSS-leseren min. Jeg VET at jeg ikke får lest likevel og får akkurat den forspiste følelsen; miste apetitten, som du gjør.
    .
    Så får det bare være slik. De dagene jeg slumper inn på en blogg og har lyst til å legge igjen en kommentar, gjør jeg det. De andre dagene sitter jeg musestille i min egen krok.
    .
    I forbindelse med disse kåringene, også den hos Iskwew, er det laget lister så jeg kan gå inn å klikke når jeg kjenner for å sjekke ut noen blogger.

  3. Jeg har akkurat det samme problemet 🙂

  4. Man må være selektiv med sin tid og energi, sånn er det jo bare – selv om det er til å bli fnysende frustrert av alt man går glipp av! Dette med RSS har jeg faktisk ikke skjønt bæret av enda, så jeg trykker heller på sånn «abonner på denne bloggen»-knapp og får beskjed i mail når det kommer noe nytt (fins i hvertfall på WP, ikke sikker på de andre bloggtjenestene). Men det er ikke alle de fine bloggene som har det. Hint, hint! 😉

  5. Så det er ikke bare jeg som har problemer med å begrense meg når det gjelder blogger altså. Kanskje vi kan opprette en støtteforening? Og en egen blogg der vi deler felles erfaringer og dermed får enda en blogg å følge med på 😉

  6. Tror vi er i samme klubben her gitt! Jeg samler og samler på blogger i RSS-leseren, og får nesten dårlig samvittighet når jeg ikke klarer å «lese unna». Men det er jo umulig. Og når jeg kommenterer så glemmer jeg ofte hvor jeg har kommentert, så jeg faller ut av diskusjoner jeg hadde tenkt å følge.

    Sånn går no dagan! 😀


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

