Det e svart november

desember 4, 2009, kl. 14:17 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 11 kommentarer
Stikkord: , ,

Jeg er lett påvirkelig. I alle fall når det gjelder musikk. Det skal nesten ingen ting til for at jeg skal få en sang på hjernen. Et ord kan være nok, og hvis det er en hel frase er det garantert at jukeboksen i hodet mitt stiller seg på repeat.

For tiden hekler jeg et sjal i garnet «Faerytale». Jeg trenger vel ikke si mer? Kanskje bare legge til at fjorårets MGP-vinner ikke er i nærheten av å være min favorittsang, og at det rett og slett er ganske plagsomt at felespilleren dukker opp i hodet mitt hver gang jeg setter meg for å hekle.

Men da Bergens Tidende for noen dager siden innledet sin månedlige oppsummering av Bergensværet med frasen «det e svart november» var stemningen en helt annen. For jeg skal nemlig på konsert i kveld. Og kjennere har allerede skjønt hvilken konsert jeg skal på, og har kanskje allerede sunget videre om at «havet knuse mot strand». For også i år blir det Vamp-konsert på meg, denne gangen utstyrt med sitteplasser og ørepropper. Og da kan man gjerne få en Vamp-sang eller to på hjernen i dagene før. Hvilken er din favoritt?

Kom te hud. Kom te sinn.

i fra alt som e grått.

Eg skal stryka ditt kinn,

gjørra blikket ditt blått

11 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Å ja, Tir nà Noir 🙂
    Håper du får ein skikkelig fine konsertopplevelse!

  2. Tir na noir er helt nydelig. I dag våknet jeg opp til snø, og «det snør, himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer» dukket med en gang opp i hodet og satte seg der. Helt til jeg så Helene Bøksle på tv som sang en nydelig sang som heter «Mitt land». Så nå er det den som går på repeat både på spotify og inne i hodet mitt.

    Kos deg på konsert! 🙂

  3. Blir stas med konsert! Her synges «den med mary makkiiiiii» titt og ofte som kveldssang 🙂

    Må trekke fram Månemannen blant dem med litt fart i.

  4. Du har allerede nevnt favoritten. Får klump i halsen hver gang jeg hører den. Nydelig melodi og teksten så vakker. Sangen var i hodet mitt hele november, den måneden jeg liker minst i året. Ja, den er svart for meg! Nå er det desember og tankene er lysere.

    Jeg skrev forresten om Tir n’a Noir og Tír na nÓg på bloggen min 23.11.09. Bildet som følger teksten er fra Lanzarote 🙂

    Ønsker deg en riktig god helg og sender en klem.

  5. Åh,konsert med Vamp hadde vært noe. Fram til jeg ble syk, var jeg på alle konserter i mitt område. Håper du hadde en herlig kveld igår, og at formen er noenlunde bra idag. Hvordan var konserten med ny vokalist? Apropos vokalist, anbefaler CDène «ord og øgonblink» og «mål og mening» med Vidar Johnsen og Peter Nordberg.

    mvh hopeful

  6. Så hyggelig at du fikk en konsertopplevelse!
    Det er vel dessverre rimelig stor sjanse for at du måtte betale litt ekstra i etterkant, men jeg syns som regel at en konsert er verdt litt ettervirkninger, selv om det så klart er best uten…
    Favoritten min er vel helst Tirna Noir, men det er mange som er fine!Jeg skal på konsert på lørdag, og ligger nå på lading til den!!
    En god klem til deg!

  7. fant fram Vamp-cd’ene mine i går kveld, jeg og. lenge siden sist – men fortsatt bra! håper du koste deg.

  8. Det var en kjempefin konsert, til tross for at vokalistens stemme bar litt preg av et kanskje vel tett konsertprogram. Nydelige musikk som henter fram minner fra trekkfulle hybler i studenttiden og overfylte, svette konsertlokaler i Haugesund 😀

  9. Den sangen har jeg stadig sitert inni hodet mitt i det siste selv. Sangen er nyyyydelig og absolutt ikke det verste å få på hjernen. Jeg er som deg, kommer på sanger utfra et ord eller en setning, og dermed setter «platespilleren» i gang, helst i loop. Noen ganger ålreit, andre ganger… ikke fullt så mye. 😉

    Heldige du som fikk med deg konserten! Jeg har aldri opplevd Vamp live, men på søndag fikk jeg høre/se deLillos i Operaen og det var slett ikke gærnt det heller! 😀

  10. Å du heldige du! Håper konserten var verdthvert øre…og hvert øyeblikk av evt. «sliten» som evt må ha fulgt i ettertid.
    Jeg holer en knapp på «13 humler», jeg blir så lykkelig av den sangen!

  11. Tror sannelig jeg glemte å skrive hva som er min favoritt. Jeg holder også en knapp på «13 humler». Når man spiller den blir det litt sol, sommer og lykke, uansett årstid 🙂


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

