Ordene

september 18, 2009, kl. 10:30 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 19 kommentarer
Stikkord: ,

Ordene har blitt litt borte for meg i det siste. Jeg vet ikke helt hvor de har blitt av, om de kanskje forsvant i en lang valgsending mandag eller noen svømmetak for mye på tirsdag. Noen av de har kommet til notatboken min, men ikke lengre. Kanskje forsvant ordene i streif av tanker om hva jeg skal gjøre på andre siden av dette, når jeg er frisk igjen. Jeg har jo bestemt meg for, og blitt flinkere til, å være her og nå. Ikke i det som kunne ha vært og ikke i det som kanskje kan bli. Men bare her og nå. Men noen ganger slipper tankene om det som kanskje kan bli gjennom. Foreløpig er det kun streif, og ikke en gang ord, og kanskje er det best.

En helg med høstfarger på fjellet og muligens glimt av sol (uvant) gjør kanskje at ordene kommer tilbake til meg. Jeg håper det.

19 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det håper jeg også. Og det vil de 🙂 Du må bare ta tida til hjelp og slappe av og samtidig glede deg over det du kan gjøre. (som å se på høstfargene på fjellet). Så kommer nok ordene. God bedring..

    Tigern

    • Ordene kommer sånn litt etter litt. Hadde en nydelig helg på fjellet, så det hjalp noko litt 🙂 Takk for gode tanker!

  2. Jeg synes du har et godt grep om ord. God Høsthelg.

    Appropos ord. fra boken Shantaram:

    «For this is what we do. Put one foot forward and then the other. Lift our eyes to the snarl and smile of the world once more. Think. Act. Feel. Add our little consequence to the tides of good and evil that flood and drain the world. Drag our shadowed crosses into the hope of another night. Push our brave hearts into the promise of a new day. With love: the passionate search for a truth other than our own. With longing: the pure ineffable yearning to be saved. For a long as fate keeps waiting, we live on. God help us. God forgive us. We live on.»

    • Takk for gode ord og et kjempefint sitat! For det er jo det vi gjør. Setter en fot foran og så den neste. Mer kan man jo ikke gjøre. We live on.

  3. Noen ganger trenger ordene å være bare inni en stund. Tumle litt rundt på lekeplassen før de slipper ut i den store verden. =o) Men heey, Tante Grønn has gone blue! Fint og rent var det her. Gratulerer med nytt!

    • Innimellom vil ikke ordene ut, men bare leke rundt der inne. Men de stikker vel hodet ut etter hvert tenker jeg 😉
      Glad du likte det nye designet her inne! Ikke så stor forandring, men litt lettere å lese teksten i alle fall.

  4. Jeg håper at en helg med høstfarger gjør godt på alle måter. Ordene kommer når de skal…

    Klem

    • Høstfargene gjorde godt for kropp og sinn! Så får ordene komme etter hvert 🙂

  5. Ordene har blitt litt borte for meg også. Jeg savner dem egentlig.
    Håper du koser deg på fjellet, og finner både ord og inspirasjon.

    • Hmm, kanskje ordene våre har gjemt seg på samme sted? Blir du med ut og lete? 😉

  6. Hei Tante Grønn; godt å «se» deg.

    Det er ikke så farlig med alle ordene.

    Jeg ble rørt av det nydelige bildet du har lagt til som heading på bloggen din.

    Jeg tenker om det vi er i nå; nemlig å forsøke å tenke _her_, _nå_ og ikke for mye på det som «kunne ha vært eller burde/skulle ha vært»:

    Når vi blir friske, finner vi veien vi skal gå.

    Vi vil igjen få overskudd, vi vil igjen ha hjerner som virker og kropp som tar oss dit vi vil. Vi vil igjen få leve vårt potensiale. Det er ikke noe å bekymre seg for; det vil komme uansett. Det som ikke ble måtte vike fordi noe annet skulle skje. Dette «noe annet» har potensiale!

    ( Å tenke slik gir meg en mindre følelse av «panikk» for at «nå» skal vare evig.)

    Jeg tenker at det er fint å leve i nuet, men det er også helt fint og OK å ha tanker om hva du ønsker skal skje fremover, samle dem som små skatter, glede seg over dem, uten å aktivt _planlegge_ at det skal bli slik.

    Det er fint å finne et par ting som gir glede NÅ, men likevel ha tanke om at dette ikke er alt, for all fremtid, men kun NÅ.

    Om jeg tenker at jeg alltid, alltid kommer til å være akkurat der jeg er nå, kan tanken på NÅ bli overveldende. Om jeg tenker at det ikke er annet enn bare akkurat NÅ, ikke for evig, og at å fylle på det som gir godt for NÅET er det som teller for i dag, er det kanskje lettere å bære NÅET?

    ( Hmm…det var mange ord og litt rotete, men, men…det var godt ment :-))

    • Glad du likte den nye headeren min 🙂 Bildet er fra en statue som står her i nærheten som er flott og inspirerende. Skal prøve å ta et bilde som passer bedre til headeren, men virker ikke som om det har tenkt å bli blå himmel igjen med det første…
      Du har kloke og gode tanker om nået. Dette noe annet har jo potensiale, og gir noe som jeg ikke ville funnet på annen måte, tror jeg. Men innimellom mister jeg de gode tankene om nået i alle tankene om det jeg har lyst til å utrette. Skal ta frem kommentaren din neste gang det glipper 🙂

  7. Så deilig med litt oppusiing på sida da, når ordene liksom stokker seg litt … 🙂 Jeg elsker høsten og sniffer inn den friske lufta hver morgen. Lukker øynene og drømmer jeg har våkna på fjellet og skal ut å vandre i alle fargene i dag. Aldri har jeg gleda meg til mørketida som nå. Ett år i utlendighet bringer fram i meg det ubestemmelige som må ha gjort at noen få tullinger valgte å følge etter isbreen nordover.

    • Trengte litt oppussing her inne nå. Skriften var liten og vanskelig å lese, så har lenge tenkt å gjøre noe men har ikke funnet et design jeg likte. Dette er enkelt og fint.
      Lurer på hva slags primitivt det utenlandsoppholdet har hentet fram i deg? 😉 Jeg ville ikke fulgt etter isbreen, for å si det sånn 😀 Gi meg litt sol da?!? Men neida, regn og regn så lenge meteorologene kan se…sukk

  8. Takk for koselig hilsen!

    Jeg er mer optimistisk nå og håper at jeg kommer raskt i arbeid igjen. Starter forsiktig med 50% når den tid kommer, så får vi se videre. Regner med at NAV endelig godkjenner rehab til jeg er i fullt arbeid igjen. Nå skulle de i alle fall ha nok papirer… Har ikke hørt et ord derfra siden 13.august og sykepengene mine gikk ut sist fredag (operasjonsdag). Tenk om jeg hadde fått tatt denne artroskopien i sykemeldingsperioden??? Jaja, nå er i alle fall alt gjort for at jeg skal komme meg i arbeid igjen.

    Håper det går bedre med deg også. Et godt tegn at du har krefter til å «gå» på besøk. Velkommen tilbake!

    Klem fra Randi

    • Håper at skulderen er på vei tilbake til «normalen» nå, og at du snart kan være tilbake i jobb! Og ikke minst at nav kjenner sin besøkelsestid. Jeg har vært uten inntekt i over en måned nå, men nav har jo 4 mnd behandlingstid så vet ikke helt når jeg får noe derfra.

  9. Ta fra meg ordene

    Ta fra meg ordene
    Jeg har skrevet

    Fjern sjelen fra det ytre
    Og vend meg ut og inn

    Da er det tomhet tilbake

  10. Blir du med på en leterunde? På denne tiden av døgnet kan vi jo strengt tatt kalle det mørkegjemsel og leke litt samtidig? 🙂

  11. Du skriver så fantastisk og mangler nå slett ikke ord! Og i måten du uttrykker deg på, mykheten og ettertenksomheten som skinner igjennom til oss, finner jeg en venn 🙂 en likesinnet. Klem!


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

