Hvile. Bare hvile

august 28, 2009, kl. 22:01 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 24 kommentarer
Stikkord: , ,

Jeg øver meg på å hvile for tiden. Skikkelig hvile. Ikke se hjernedød TV fra sofaen eller høre lydbok. Ikke strikke eller bla i en tegneserie. Ikke vandre hvileløst på nettet. Bare hvile. Hvile helt. Ligge helt i ro uten å gjøre noe.

Det er vanskelig, oppdager jeg. Og i det ligger også erkjennelsen av at jeg egentlig ikke har hvilt så mye. Jeg har hvilt et helt år, men likevel har jeg egentlig ikke hvilt.

Det å gjøre småting har blitt min måte å føle meg i aktivitet på. Selv om jeg ikke er i nærheten av å kunne ha det travle programmet jeg hadde før, har jeg fremdeles behov for at det skal skje noe. Og i stedet for korøvinger, jobb og reising, fyller jeg nå tiden med små, små aktiviteter for å føle at jeg gjør noe. Men glemmer tydeligvis å hvile. Så det øver jeg meg på nå. Jeg øver meg på å ligge helt i ro.

Det gikk ikke så bra i begynnelsen. Første gangen gikk det et halvt minutt før jeg var oppe igjen for å hente notatbok og penn. Men jeg prøver. Nå går det litt bedre. Jeg har vært flink til mye. Nå skal jeg bli flink til å hvile.

24 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hei

    Det er en kunst å hvile. Har du prøvd avspenningsteknikker? Jeg har hatt god hjelp av at noen forteller meg at jeg skal slappe av. Det finnes mange CDer å få tak i blant annet fra Yoga.
    Anbefales. Jeg følte ikke jeg fikk slappet av før jeg begynte med det. Har også prøvd meditasjon og Qigong etterhvert som gir meg enda mer hvile. Det er akkurat som jeg har mye mer effekt av hvilen og derfor kommer meg fortere igjen hvis jeg har gjort for mye..
    Tigern

    Tante Grønn svarer: Jeg vet ikke helt om det kvalifiserer til å kalles teknikker, men jeg bruker et sammensurium av ting jeg har plukket opp i løpet av mange år med korsang og spilling. Fokuserer mye på pust. Men syns det er vanskelig å holde fokus, siden konsentrasjonen min ikke er på topp. Har vurdert å få meg en CD. Har du noen å anbefale? Qigong må man kanskje på kurs for å lære? Det tror jeg blir litt for mye for meg nå, men kanskje senere. God hvile til deg 🙂

  2. Ja , jeg leste nylig om helings-hvile. Det er som å spare penger i banken – og la de rente seg opp – uten å bruke de.

    Øver meg på det. Elsker å ligge i hengekøya, når været tillater. Eller reise til havet, ligge (sitte) å titte på bølgene. Skyene. Lyden av bølgene som slår. Da får jeg ro.

    Her hjemme her jeg på CD og Ipod med naturlyder.

    Lytter også til instruert meditatsjon. Bl. a DR De Vibe sin stressmestring. Han vant legeforeningens kvalitetsris for primærhelsetjenesten i 2006 for sin stressmestringsmetode rettet mot både pasienter og helsepersonell. Her får du CD: http://www.livsstyrketrening.no/

    Her er litt lesning: http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1848614

    http://www.pusteankeret.no/html/Om%20Oppmerksomhetstrening/Om_Oppmerksomhetstrening_og_Mindfulness.html

    Du kjenner kanskje allerede til ham (og det er bomskudd) men den sjansen tar jeg…

    Tante Grønn svarer: Jeg leste også om restitusjonshvile og helingshvile, og da gikk det opp et lys for meg 🙂
    Takk for gode tips og lenker! Har ikke hørt om dr DeVibe før, men dette så bra ut. Av det jeg leste ser det ut til at jeg ikke er helt på jordet med det jeg gjør nå, i alle fall 😉 Har tenkt en stund på å kjøpe en CD med avspenningsteknikker, men ikke helt visst hva som er bra. Vurderer å kjøpe DeVibe sin CD nå.
    God hvile til deg også!

  3. PS! Det var feil adresse til CD: http://www.livsstyrketrening.no/

    Joda, det tok lang tid før jeg skjønte at både lesning, musikk, snakking og TV titting faktisk er aktiviteter.

    Tante Grønn svarer: Jeg rettet opp lenken i den forrige kommentaren. Håper det er greit!
    Jeg er nok ikke en person som har vært flink til å slappe av, men det som fikk meg til å slappe av var noen timer på sofaen med TV eller musikk. Nå blir musikk for mye, og jeg har omsider skjønt at TV med lyden lavt egentlig ikke er avslapping heller… Men etter bare en uke med faste hvileøkter med skikkelig hvile, syns jeg allerede at jeg kjenner meg bedre.

  4. Jeg er spektakulært dårlig på å hvile skikkelig. Jeg får fnatt av det. Selv dersom jeg går og legger meg på soverommet, uten utsikt og lys eller annen stimuli, så bare begynner jeg å tenke i stedet. Lange kompliserte og ikke spesielt avslappende tankerekker… Er jeg sliten nok kan jeg naturligvis greie det, men å hvile for å hvile før jeg er vrak går dårlig gitt.

    Tante Grønn svarer: Da er vi to som får fnatt! Eller det vil si, jeg får litt mindre fnatt for hver dag jeg gjør det. Tenker på pusten, kjenner på hvert eneste innpust og utpust, og da får ikke alle de kompliserte tankene slippe til. Men har tro på CD med avspenningsteknikker. Tror det er bedre hvis noen andre forteller at nå skal du hvile, for jeg klarer ikke holde fokus så lenge om gangen og da er jo tankene der med en gang.

  5. Hvile ja,høres i utgangspunktet så lett ut. Men akk,så vanskelig når man er så vant til å prestere – å gjøre hele tida. For egen del innser jeg at jeg i hele mitt friske liv har knyttet identiteten mye til alt jeg gjør: alle prestasjonene og aktivitetene som mor,partner,arbeidstaker,ivenn, fritida. Dette har jeg også bygget mye av selvfølelsen på – og nytt all bekreftelse fra omverdenen. Som ME-syk har jeg blitt nødt til å flytte fokus fra det «å gjøre/ prestere» til bare det «å være». Det å bryte dette mønsteret er søren meg ikke lett, derfor tar jeg meg stadig i å «bare måtte» gjøre småting. Heldigvis er jeg ikke sengeliggende, men stort sett ganske husbundet. Siste halvåret har jeg vært veldig bevisst på å ha mine tilmålte hvilestunder i løpet av dagen – for å hente meg inn og bryte de stadige småaktivitetene. Jeg legger meg i senga med nedtrukne rullgardinger,ørepropper og stenger verden uten noen halvtimer i løpet av dagen. Likeså har jeg mine små hvilkestunder ute, hvor jeg lukker øynene og bare nyter naturens lyder (bor på landet,nemlig….). Og det viktigste for meg – meditasjon morgen og e.middag.
    Lykke til med hvilingen!

    hopeful

    Tante Grønn svarer: Ja, hvile er ikke så enkelt som man skulle tro.
    Kjenner meg sånn igjen i det du skriver om å bygge identiteten sin rundt det man gjør, og så ikke kunne gjøre det lenger. Har følt meg i en evig identitetskrise siden jeg ble syk. I en av lenkene som Bambi la ut ovenfor sier DeVibe noe om «væren» og «gjøren». At vi er så opptatt med alt vi skal gjøre at vi glemmer å være. Sånn var nok livet mitt før. Nå har jeg nok med å være.
    Høres fint ut å bo på landet. Her går det mest i trafikklyd og sirener 😉
    God hvile til deg!

  6. For å kunne hvile må man visst øve masse ja. Jeg øver fremdeles… Hvor vanskelig kan det være liksom, å ligge stille uten å aktivisere seg i det hele tatt?! Veldig vanskelig faktisk. Og når man får til noen sammenhengende minutter forstår man sannelig hvor fort samfunnet vårt beveger seg – og hvordan livet på en måte har blitt satt på «Hold». Når det er sagt, tror jeg at det å hvile uten å gjøre en eneste ting er noe flere burde gjøre i hverdagen (eller øve seg på, hehe) og jeg tror det er svært sunt for sjelen!

    Tante Grønn svarer: Ja, ikke sant det er vanskelig? Men det kjennes veldig godt når man virkelig klarer det, uten at tanker om alt mulig tar overhånd, men man kun kjenner ro i kropp og sinn. Jeg tror absolutt flere burde hvile skikkelig, og at det nok er godt for både kropp og sjel (som jo egentlig er to sider av samme sak). Jeg håper jeg klarer å ta med meg teknikkene den dagen jeg er frisk og i fullt tempo igjen.

  7. Det ligger mye i uttrykket: «hvil i fred» – viktig å gjøre det mens vi lever 🙂

    Tante Grønn svarer: Ja, det er kloke ord!

  8. Du må nok rote fram noen triks fra Yoga-Jørun. Se for deg tankene dine som fugler som flyr, flyr, flyr…

    Du skriver så fantastisk Marte! Håper du klarer å sette pris på den evnen, selv om du kanskje helst skulle skrevet helt andre tekster enn de du setter ned på papiret om dagen. Du er fantastisk!

    Tante Grønn: He he, gode, gamle Yoga-Jørund 🙂 Ante ikke den gangen at yogatriksene skulle komme så godt til nytte;)
    Jeg blir litt rørt av kommentaren din, fine Eli Anne. Du har nok rett, jeg skulle gjerne ha skrevet andre tekster. Men samtidig, hvis jeg hadde vært frisk hadde jeg kanskje ikke tatt meg tid til å skrive i det hele tatt…

  9. Åååh, den strever jeg også med, denne hvilen. Man må virkelig øve seg på det også! Glad for å høre at du får det til, jeg har virkelig tro på at denne helingshvilen hjelper.
    Lykke til med hvileprosjekt, viktig viktig!!

    Tante Grønn svarer: Godt å høre at det ikke bare er jeg som strever med å hvile 😉 Men begynner å bli bedre nå. Ifølge fysioterapeuten er det bedre å hvile 20 min to ganger om dagen, enn kun en gang og lenger. Så nå prøver jeg det. Lykke til med hviling, du også!

  10. Jeg har brukt Stressmestrings cden til Vibe. Mange forskjellige teknikker, blant annet Qigong og Yoga
    http://www.livsstyrketrening.no/cd_stressmestring.html.
    Kjøpte den på Rauland Atføringssenter.

    Tror det er lurt å ta et kurs i Qigong men det kan være noen øvelser du kan gjøre uten kurs. Men mange øvelser kan gjøres sittende til du får nok krefter… Flere steder har de kurs tilpasset ME syke..

    Ellers er yoga avslapnings- cden » Instruksjon i tre avspenninger» noe jeg har brukt mye hvis du klarer dansk..
    http://www.yogakurs.no/yogabutikk.html

    Tante Grønn svarer: Takk for gode tips! Har bestilt CD-en fra livsstyrketrening.no, og er spent på den. Så får vi se om det blir Qigong en gang etter hvert.

  11. Hvordan går det med deg, Tante?

    Jeg vil bare si » Pøh! Hvile?! Jeg er lei av å hvile!»

    Og så vil jeg også si at jeg nettopp har skrevet en liten snutt for meg selv om hvordan man i alle dager hviler?
    Skal man liksom ligge rett ut å se på skyene? Hviler man da? Hviler man når man holder på med noe en synes er morsomt, når en fokuserer utenfor seg selv?

    Jeg gjør som du; forsker litt. Etter det skal jeg skrive en doktoravhandling på hviling, for jeg kommer sikkert til å bli hvile-ekspert!

    Tante Grønn svarer: Ja, av og til blir jeg også drittlei av å hvile. Men har jo erfart at det straffer seg å overse hvilen… Tror vi blir eksperter på hvile etter dette. Det er vel ganske individuelt hva som gir hvile, men tror det er lurt å bruke avspenningsøvelser for å holde fokus, og ikke minst holde alle mulige andre tanker unna. God hvile!

  12. Hei Tante Grønn!
    Hvile kan være noe skikkelig styr. Vil så gjerne gjøre alt mulig annet enn å hvile og da er det vanskelig å finne roen. Helt tilfeldig fant jeg løsningen for meg. Satt i en god hvilestol og satte på stille musikk. Forsøkte litt forskjellig musikk og da jeg kom til Norah Jones så sovnet jeg. Poff! Borte fra denne verden. Neste gang jeg skulle hvile forsøkte jeg det samme og sluknet som et lys igjen. Og slik er det fortsatt.

    Såg du vurderte Qigong. På Merete Sparre sine websider, http://meretesparre.wordpress.com/ , ligger det link til Qigong-video. Jeg trener etter denne videoen og synes det fungerer bra.

    Lykke til med hvilen!

    Tante Grønn svarer: Takk for kommentar og gode tips, Tussaluso, og velkommen hit! Musikk er sikkert en god løsning. Når jeg er frisk bruker jeg mye musikk for avslapning, men nå føler jeg at for å få skikkelig slappet av må jeg kutte ut alle typer inntrykk, inkludert musikk. Takk for link til Qigong-video! Det skal jeg sjekke ut. God hvile til deg 🙂

  13. hei tante grønn,
    jeg ble glad for at du skrev så pent om oppropet og artikkelen i A-magasinet tidligere i sommer. så det først nå. Vi får håpe Hansen er helseminister etter valget også….da kan vi ihvertfall stille noen krav til handling….

    Jeg øver meg også på å hvile, det eneste som hjelper for meg. Kunsten er å hvile når man føler seg bedre…det er ekstremt vanskelig synes jeg….

    du har en fin blogg….mange tanker jeg kjenner meg igjen i…

    Tante Grønn svarer: Velkommen hit igjen, Lars! Jeg er imponert over arbeidet du og andre gjorde med oppropet. Det var sterkt å lese din historie i a-magasinet. Håper du har fått tilbake kreftene igjen.
    Du har rett – kunsten er å hvile når man føler seg bedre – men det er jo også da det er vanskeligst! Selvdisiplinen har en tendens til å bli overmannet av alle slags ting man kan gjøre når man er i bedre form 😉 Takk for fine ord. Det varmer å høre at noen kjenner seg igjen i det jeg skriver. Jeg er glad du liker deg her. Kom gjerne igjen. God hvile til deg også 🙂

  14. […] meg i gang med både det ene og det andre prosjektet. Med noen korte økter hvile innimellom, men uten de hvileøktene som virkelig får meg opp og […]

  15. Hei Tante Grønn,
    Det er en utrolig påminning du kommer med her, Jeg kjenner at jeg disse siste månedene ikke har tatt meg tid til å bare ligge, føler at jeg driver på med noe hele tiden, men når dagen er omme er det i grunnen ikke noe særlilg jeg har drevet med, og i tillegg kjenner jeg at formen er dalende. Forrige vinter var jeg så «Flink», klarte å gjøre konsentrert avslapning, puste teknikker, Qigong. Nå når jeg gjør Qigong eller prøver å slappe av fyker tankene bare avgårde :-(, Det er så mye jeg skal/vil bør ha gjort…
    Men nå vil jeg tilbake, til den lune og varme stemningen takk for at du har satt ord på mine følelser, håper du får betalt for hvilen 🙂

    Tante Grønn svarer: Takk for hyggelig kommentar, Saturnin, og velkommen hit! Håper du finner tilbake til den gode hvilen. Jeg syns det varierer veldig hvor godt jeg får til å slappe av, noen ganger finner kropp og tanker ro, andre ganger fyker tankene avgårde uansett. Men føler uansett at å hvile skikkelig to ganger om dagen har gitt meg mentalt overskudd til å håndtere utfordringer på en bedre måte 🙂 God hvile til deg!

  16. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har også en tendens til å fylle dagene med «noe», selv når jeg er på do tar jeg med meg ei bok eller et blad og leser.

    Jeg har begynt å lese ei bok som heter «Akkurat nå» av Jon Kabat-Zinn. Det handler om mindfulness, eller det å klare å koble av å bare være tilstede her og nå uten bekymringer eller andre tanker. Spennende lesning, så den anbefaler jeg 🙂

    Tante Grønn svarer: Takk for anbefaling av bok! Det er vanskelig å bare være tilstede her og nå, og ikke tenke på alt man skal huske å gjøre eller stressende telefoner man må ta. Boken høres spennende og nyttig ut.

  17. Tenker på deg. Håper alt er bra og du hviler godt!

    Klem fra meg

    Tante Grønn svarer: Takk for gode tanker, Randi! Når jeg er borte herfra lenge betyr det som oftest en av tre ting, at jeg er for dårlig til å skrive, at jeg er så bra at jeg bruker energien min på andre ting enn å være på nettet, eller at internettet mitt er nede. Denne gangen var det det siste. Men nå har en kjekk, ung fyr akkurat montert opp ny internettilkobling, så nå tror jeg alt skal være bra. Klem til deg

  18. http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2377-9-28.pdf

    http://www.thenational.ae/article/20090705/OPINION/707049916/1036

    Hei igjen Tante Grønn,
    Innimellom hvilen, så ta en titt på dette..
    kanskje håp om medisinsk behandling snart..?
    lyst til å høre hva du som lege syns…

    Lars

    Tante Grønn svarer: Jeg har stor tro på forskningsprosjektet til Mella og Fluge ved Haukeland. De har en seriøs og god tilnærming, og jeg har stor beundring for leger som tar tak i overraskende funn. Som kreftleger kunne de valgt å la være å ta tak i det, men de har heller valgt å gå inn i dette minebelagte området som kronisk utmattelsessyndrom er. Jeg håper vi snart har medisinsk behandling, og håper at arbeidet til Mella og Fluge utgjør en viktig del av det.

  19. Jeg sliter veldig med å hvile kun for å hvile, uten at jeg har gjort aktivitet først. Når jeg hviler, pleier jeg som oftest kombinere det med en eller annen rolig aktivitet (lesing, spill på iPod), så det er jo ikke helt «riktig» form for hvile… Jeg synes bare det er vanskelig å ligge der og ikke gjøre noe. Vet jeg burde gjøre det mer, men så skal jeg bare… 😉

    Godt gjort for dem som klarer, det er et fint mål du har satt deg; å bli flink til å hvile! Inspirerende faktisk. 🙂

    Tante Grønn svarer: Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, Lothiane. Jeg har også en tendens til å alltid kombinere hvile med lydbok, TV eller lignender. Men prøver altså å skjerpe meg litt for tiden. Og syns faktisk jeg har god virkning av det. Ikke at det er noen mirakelkur, altså, men at det gir meg litt mentalt overskudd som gjør hverdagene bedre. Det anbefales.
    Håper du får deg litt hvile også. Har vært uten nett i en uke, men ser at det har stormet litt hos deg. Håper du snart er tilbake på bloggen! Stor klem

  20. Takk for svar.

    Jeg tenkte på det du skrev om minefelt, og tenker at hvorfor er det sånn…
    Jeg har levd mange år med min sykdom og møtt mange leger i 4 forskjellige land…desverre vil jeg si at de fleste har hatt en ganske arrogant holdning til det jeg har fortalt dem om sykdommen…og jeg har alltid lurt på hvorfor…historien tilsier at leger bør være ydmyke til sykdom de ikke forstår…det kommer jo stadig nye og mange sykdommer har blitt feilaktig stemplet opp igejnnom tidene…allikevel så er det slik at hvis det ikke er bevist ennå, så eksisterer det ikke…hvorfor har så mange leger den holdningen?
    Ligger det i utdannelsen? Jeg savner ydmykhet. hvorfor er det slik at man risikerer å ødelegge karrieren hvis man kommer med noe som setter spørsmålstegn ved etablert praksis? Jeg ville jo tro at legevitenskap nettopp er avhengig av nytenkning og forskning, allikevel så synes jeg den ofte fremstår som veldig konservativ og tradisjonell? Har du noen tanker?

    Tante Grønn svarer: Jeg har mange tanker om dette, så mange at jeg nesten ikke klarer å bli enig med meg selv om hva jeg skal svare 😉 Stort og vanskelig spørsmål, det der, og vanskelig å svare på uten å føle at jeg svarer på vegne av hele legestanden, for det vil jeg ikke gjøre. Men tror at noe av forklaringen ligger i at man er i et paradigme. Gjennom et langt studie bygger man opp en forståelse av hvordan kroppen er og fungerer, og plasserer det man erfarer som lege inn i og bygger opp under denne forståelsen. Når man så møter på noe som ikke passer inn, er det lettest å tenke at det går ikke an, at det kan ikke være sånn. Litt forenklet forklart, selvsagt. Noe av forklaringen ligger også i at man møter veldig mange pasienter med lettere, litt diffuse plager, som man ikke har en god årsak til og som går over etter hvert. Mange pasienter har et sammensatt bilde, med mange faktorer som spiller inn (stress, livssituasjon o.l.) og det er kanskje enklere å tenke at det er andre faktorer enn å stille spørsmål ved hele sin forståelse. Og så ligger jo noe av forklaringen i hvordan legerollen har vært tidligere, autoritær og bedrevitende. Forhåpentligvis er dagens unge leger opplært i en annen holdning, empatisk og en hjelper for pasienten. Hmm, kjenner at dette temaet kunne jeg snakket om lenge? Har du gjort deg noen tanker om dette selv?
    Det som er påfallende med denne tilstanden er at det er et minefelt også blant syke og pårørende. Svært sterke følelser er i sving, på en annen måte enn jeg har sett blant andre sykdomsgrupper. Det gjør at jeg selv er forsiktig med hva jeg mener noe om på nettet.

  21. Når du har hvilt enda litt til, så har jeg en utfordring til deg:
    http://mariasmetode.wordpress.com/2009/09/09/h%C3%B8r-da-krig-og-fred-og-sant/

    Ønsker deg en så bra dag som mulig!

    Maria

    Tante Grønn svarer: Bare en ting, altså? Da tror jeg at jeg må tenke på det litt. Kanskje hvile litt først 😉 Håper at dagen din er god!

  22. hei igjen tante grønn,
    jeg skjønner at dette er svært følsomt tema og vanskelig å svare på, og vi kan kanskje utveksle synspunkter på mail etterhvert. Jeg forstår godt det der med diffuse plager og at man ikke kan «dille» med pasienten…det er jo det som gjør denne sykdommen så vanskelig…men jeg savner at man vurderer historien til pasienten…her er det jo mange pasienter som plutselig går fra å være fullt fungerende til sengeliggende…uten noen psykiske sykdommer…og fortsatt er det mange leger som sier at dette er en ikke eksisterende sykdom…jeg tror at de sterke følesene blant pasienter og pårørende kommer fra dette med at ME/CFS er en heterogen gruppe…og at folk som opplever sine nærmeste blir bedre av en behandling tror at det må da hjelpe for andre også…sånn er det jo ikke.
    Det er mange under ME/CFS som har en alvorlig organisk sykdom, og de har i årevis blitt avspist med at det er psykosomatisk, og måttet kjempe med sykdommen og myndigheter på samme tid…det vekker sterke følelser og dyp fortvilelse for mange..særlig når pressen tabloidiserer mirakelhistorier…jeg tror ydmykhet, både fra leger og pasienter er viktig for å komme videre, og eneste vei ut er bedre diagnostikk..det er en håpløs tilnærming å feie alle over en kam…

    Tante Grønn svarer: Takk for engasjerte kommentarer, Lars! Dette er en viktig diskusjon. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har vært skeptisk til denne diagnosen selv, men har ikke hatt pasienter der det har vært en aktuell differensialdiagnose. Jeg håper og tror at dersom jeg hadde hatt en pasient som tidligere var frisk og som så plutselig ble sengeliggende, hadde jeg ikke vurdert diagnosen. Jeg er enig med deg, man BØR vurdere hele historien til pasienten, hele pasienten. Jeg håper virkelig at noen snart finner ut hva som gjør at noen havner i denne utmattelsestilstanden, og dermed også skikkelig kan avgrense hvem som har det og hvem som ikke har det. Så lenge tilstanden diagnostiseres med eksklusjonskriterier blir det en «sekkediagnose» der mange andre tilstander med diffuse symptomer havner. Og da får man jo også forvirringen ved at en behandlingsform virker for noen, men for andre ikke.
    Jeg syns det er synd at så mange har måttet kjempe en kamp med helsevesenet for å bli forstått, og jeg forstår at det vekker sterke følelser. Jeg er sjeleglad for at jeg selv kun har møtt forståelse, for jeg kan ikke forestille meg hvor dårlig jeg hadde blitt av stresset over å ikke bli tatt på alvor. Jeg tror du har rett i at ydmykhet er viktig for å komme videre, både for leger og pasienter. Jeg gleder meg over at andre blir bedre av en behandling, selv om jeg alltid tror at den er riktig i mitt tilfelle. Inntil vi vet mer kan vi ikke gjøre annet.

  23. Næmmen…her var det flere som baler med lignede problemstillinger som jeg selv gjør for tiden.

    I går skrev jeg litt om dette med leger og kommunikasjon og publiserte en liten tanke rundt dette i dag.
    Jeg tenker jeg kommer til å skrive små snutter om dette fremover og er takknemlig om dere vil delta som ballkastere, Tante og Lars

    Dette er vanskelige temaer som ikke har entydige løsninger eller svar og noe som er fint å «forske i», rent tankemessig.

  24. Hvile skal du også finne i det å være med noen du kan slappe helt av med. Slippe tenke på formuleringene dine. Ikke måtte si noe smart til stadighet med. Rusle under høstfargede trær med i taushet. Drikke kaffe og spise kake med på bakeriet ved Kjøttbasaren,baki smuget ned mot BancoRotto, der de har så sykt gode gulrotkaker 🙂 eller bare kle seg for regnvær, med gummistøvler, og går ut på rusletur .. Sitte i sofaen med pledd og tente lys, og bare lytte til regn mot ruten, en vakker stemme som synger eller småprate med en venn. Skrive en god mail eller til og med et brev på papir, bruke din kreativitet, tegne, bruke farger, eller male eller strikke … finne akkurat den puten du har ønsket deg i sofaen, eller en vakker vase, fylle den med friske snittblomster .. også det er hvile 🙂
    Myke hvile-klemmer! 😉


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

