Aftenposten i dag

juli 10, 2009, kl. 13:41 | Publisert i Grønne meninger, Sånn går no de grønne dagan | 11 kommentarer
Stikkord: , ,

Jeg pleier ikke å bruke denne bloggen til slike anbefalinger, men i dag er det verdt et unntak. I aftenpostens a-magasin står det i dag en lang artikkel om kronisk utmattelsessyndrom/ME, som er vel verdt å lese. Det er første gang jeg har sett en artikkel i norske medier som gir et så nøkternt og nyansert bilde av tilstanden og de forskjellige tilnærmingene til den. For meg har dette vært det vanskeligste å forholde meg til. At det ikke finnes skikkelig forskning og kunnskap om tilstanden, og at man derfor får svært sprikende informasjon og råd, både fra fagfolk og andre.

a-magasinart

I artikkelen følger vi Lars Narvestad som har vært syk i lang, lang tid. I en periode var han så syk at han lå på sykehjem uten å være i stand til å ta vare på seg selv. Nå har han, sammen med andre som også er syke,  gjort en imponerende innsats med å lage et opprop for mer forskning på og riktig behandling til pasienter med kronisk utmattelsessyndrom/ME. Dette ble overlevert helseministeren i forrige uke, men er fremdeles åpent. 1400 har allerede skrevet under oppropet.

Jeg ville sette pris på om du også skriver under! Det kan du gjøre her.

Bildet er lånt fra Lothiane.

11 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Done 🙂

  2. Takk!

    Jeg bet meg merke i det Wyller sa – at problemet ikke egentlig var den faglige uenigheten – men at møtene brukes til preik, og ikke til å få noe gjort… Det var vel egentlig også mitt inntrykk etter møtet med fagsjefen i departementet den dagen. Det mangler noen handlekraftige folk som bare setter i gang det som faktisk kan gjøres, på tross av faglig uenighet.

  3. Flott du la ut! Det har kommet en del underskrifter i dag, håper det blir stadig flere. 🙂

    Enig med Beate over her, det virker som det er mest prat… mye byråkrati og lite handling. Det får de pokker meg gjøre noe med snart.

    Og utrolig fint det Lars sa i artikkelen… når dette med flått og borreliose (?) dukket opp så satte de kjapt i gang et apparat, men det er jammen meg mange flere ME-syke i landet, uten at det skjer stort for dem.

    Er veldig fornøyd, både med møtet vi hadde og med artikkelen i dag. Det gjør godt. 🙂

  4. Det som allerede er sagt her… ja, det er noe av det som skremmer meg mest også. Vi fikk presentert glansede infobrosjyrer om ME – som ikke forteller oss mer enn vi vet fra før eller til og med gir informasjon som for noen kan virke skadelig. (F.eks. at kognitiv terapi hjelper – det gjør det ikke for alle.)

    Når de politiske prioriteringen skal gjøres, er det viktig at vi nå er på banen med tydelige krav og innspill om hvilke områder man må satse på.

    Jeg er også kritisk til hva som egentlig kommer ut av dette kompetansenettverket. Jeg finner lite informasjon om det på nett, og vet hverken hvem som sitter i det eller hvilket mandat de har.

    Det får bli en egen bloggpost…

  5. Tenkerbell: Takk for at du skrev under!

    Beate, Lothiane og Cat: Jeg er egentlig ikke så overrasket over at møtene er ineffektive. Kanskje fordi jeg har vært på innsiden av forskerverdenen. Tverrfaglige grupper som ser fine ut på papiret, betyr ikke nødvendigvis at det er så mye som skjer. Og kompetansenettverket har vel først og fremst gitt ut info basert på det man har forskning på, og det er jo sånn at det eneste som det er dokumentert at har effekt foreløpig er kognitiv terapi.
    Akademia er en underlig verden. For at noe skal skje, må det både være ekstremt engasjerte og handlekraftige forskermiljøer og politisk vilje (og dermed penger) på samme tid. Jeg tror at det dere gjorde er med på å bygge opp det siste. Takk for innsatsen!

  6. Ble fanget av overskriften i Aftenposten og hadde plukket med meg avisen allerede før jeg leste bloggen din. Balansert og god artikkel etter det jeg kan vurdere, og så får en håpe på mer fokus/penger/forskning rundt dette temaet.

  7. Marit: Fine aftenpostenlesende vennene mine 🙂 Burde jo skjønt at dere ikke trengte påminnelse for å få med dere dette 😉 Takk for underskriften!

  8. Beklagar treghet i systemet.. Nå har eg lest artikkelen og skreve under oppropet. Dette er VIKTIG!!! Det er imponerande at mange av dykk som sjølve har ME mobiliserar i denne saka! Men eg håpar de slepp å dra lasset aleine, og at stadig fleire engasjerar seg slik at me kan komme vidare i denne utruleg viktige saka.

  9. Inga-C: Takk for underskrift! Det er et tungt lass å dra for de som allerede er nesten tom for energi. Men det er på riktig vei nå, tror jeg.

  10. Etter noen ukers fravær fra bloggverden, er jeg tilbake – og skrev selvsagt under på oppropet! Ser ut til at det fortsatt er åpent! Veldig bra artikkel og godt skrevet opprop. Håper politikerne i større grad enn tidligere engasjerer seg i denne viktige saken!!

  11. Takk for underskrifter, Eirunn og Marie! 🙂 Jo flere, jo bedre!


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

