Når drømmer brister

juni 15, 2009, kl. 19:57 | Publisert i Grønne hjertesukk | 20 kommentarer
Stikkord: , ,

Lager det lyd når drømmer går i knus?Stillhet

Jeg hadde tenkt at det skulle bli enkelt. At jeg bare skulle ta den enkelt fra plassen der mellom alt det andre nedstøvete rotet, legge den i en plastpose og bære den ut i bosset. Drømmen, skjør som en glasskule jeg hadde blåst alle mine forventninger inn i og gitt fasong og farge til. Alle slags sterke, gode farger har det vært. Nå har fargene bleknet, og det er kun hvitt igjen. Glasskulen har ligget bortgjemt en stund. Jeg har sagt at jeg er klar for det. At jeg er mer stresset så lenge den er der, og at det skal bli en lettelse å bli kvitt den. Men når jeg tar den frem for å legge den i en plastpose og bære den i bosset, glipper det. Drømmen faller i gulvet med et brak uten lyd, og går i tusen knas.  Som sakte film uten lyd. Så var det ikke så enkelt likevel.

Nå er det avgjort. Jeg skal ikke tilbake til jobben i Uganda. Jeg har tenkt en stund at det ville bli sånn. Men nå er det avgjort.

20 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Helst vil jeg si at det finnes flere drømmer der ute og noen av dem har navnet ditt på seg.

    En dag kommer du til å gå tilbake, og kjenne at her, akkurat her, er det drømmen min ligger, og den er hel.

    Men jeg vet så fryktelig godt at det ikke hjelper akkurat nå.

    Derfor sender jeg en klem i stedet.

  2. Ble så glad da jeg så at Tante Grønn var oppdatert og «sprang» over gaten for å besøke. Ønske deg velkommen tilbake. Men etter å ha lest dette ble jeg veldig trist og vet ikke helt hva jeg skal skrive. Selvfølgelig ønsker jeg deg velkommen tilbake hit, men det var så trist å lese om drømmen som går i knus. Sikkkert ikke enkelt for deg. Kanskje det kan bli Uganda ved en senere anledning? Uff, dette var vanskelig for meg å skrive om. Jeg ville nok drømt videre…

    «If a little dreaming is dangerous, the cure for it is not to dream less but to dream more, to dream all the time.» (Proust)

    Ta godt vare på deg selv!

    Varm klem fra Randi

  3. Marte, Marte.. For ei nydeleg skildring! Du klarar verkeleg å sette ord på opplevingane dine på ein utruleg god måte. Eg fekk frysningar på ryggen.
    Sjølv om du sikkert lenge har sett på dette som eit sannsynleg utfall, er det likevel noko spesielt når det er endeleg bestemt.. Eg huskar jo godt korleis me begge gleda oss til eit år i utlandet på desse tider i fjor. Det er verkeleg synd at det aldri blei noko av for din del.
    Eg håpar du klarar å legge denne knuste draumen bak deg, og at du bles liv i mange andre glasskuler framover!
    Stor klem fra IC 🙂

  4. Så gjerne jeg skulle sagt noen trøstende. Men jeg får det ikke til. Man kan selvfølgelig si at ting ordner seg, at du har livet foran deg, du kan få en ny sjanse. Det hjelper liksom ikke. Ikke der og da. Ikke her og nå. En drøm går i oppfyllelse, og så skjer det noe som endrer på drømmen, og så knuses den. Man må være i det for å skjønne situasjonen.
    Men – konsentrer deg om deg selv. Grip dagene som ligger foran deg.
    Vit at det er flere som tenker på deg.
    Klem.

  5. Huff… Jeg skjønner godt at du er trist. Det er jo en fattig trøst akkurat nå, i dette øyeblikket, at det vil komme flere drømmer og muligheter.. Sender deg varme tanker!

  6. Marte-vennen … du la bare den konkrete drømmen i bosset! Uganda er ikke uoppnåelig av den grunn 🙂 men det får bli på et senere tidpunkt. Dessuten vil du finne nye drømmer å oppfylle. Dette var så vakkert skrevet!
    Jeg har savnet din stemme herfra, fortsett bare du som du stevner, du er på stø kurs fremover!
    Masse klemmer fra meg 🙂

  7. Dette må være den vakreste beskrivelse av knuste drømmer jeg noen gang har lest. Enda så leit det hele er. Likevel – når en dør lukker seg, så åpnes en annen. Kanskje har livet noe annet og enda mer spennende i vente for deg? Uganda vil dessuten helt sikkert vente på deg også! *klemmepå*

  8. Mange kloke og gode ord fra de over her.

    Drømmene ligger der som diffuse skygger av og til. Og noen ganger føles det som å komme for sent til sine egne store øyeblikk i livet… Jeg vil tro dette er et av dem for din del..

    Tenker på deg!

    Klem fra meg.

  9. Sender deg en stor klem! Du traff meg med dette, altså. Tenk så stor haug av brustne drømmer vi hadde fått om vi hadde feid dem til samme sted alle sammen…

    Varme tanker til deg, tante grønn. Jeg er så glad du lar stemmen din bli hørt.

  10. Alle de knuste krukkene der på gulvet mitt. Barna mine sitt. Mannen min sitt.

    Noe dør. Men når noe dør, blir noe nytt født.

  11. Kjære Marte, innlegget ditt minnet meg sånn om et dikt av min favoritt A. Bjerke… eller et Poe dikt oversatt da.

    Ta et kyss som siste svar!
    Alt er endt,. Men før jeg drar,
    la meg tilstå hvem jeg var – Du så riktig. Hør og døm:
    Alt mitt liv har vært en drøm.

    Gud! Er da min hånd så trett
    at jeg ikke verner ett

    ikke redder ett krystall
    fra det nådeløse fall?
    Er da alt i livets strøm
    bare drømmen i en drøm?

    Det var jo spesielt det siste verset jeg plutselig kom på.

    Livet tar omveier vi ikke er forberedt på, men en dag skal du sitte i solen med en stor cosmo og så vil du ha nye drømmer og de skal ikke gå i knas Marte!

  12. Kan ikke annet enn å sende store klemmer fra hele familien her i Stavanger!

  13. Følgende sitat snek seg fram etter å ha lest innlegget ditt: «Javisst gör det ondt när knoppar brister». Enda vondere er det når drømmer brister. Jeg finner ikke ordene jeg vil bruke for å forklare hvor lei meg jeg er på dine vegne. Håper du klarer å huske at framtiden vil inneholde store ting – det virker bare som om de lar vente på seg. Store klemmer til deg, kjære Marte!

  14. Takk for gode ord, tanker, klemmer, sitat, dikt og at dere er der! Blir helt rørt av all omtanken som ligger i kommentarene deres.
    Jeg har feid skårene til side, og heller blåst litt støv av noen andre glasskuler i stedet. Om ikke så lenge er jeg ansatt i min gamle jobb (om enn ikke i stand til å jobbe) og på plass i egen leilighet igjen 🙂 Så om noen ting går i knus, er det andre ting som faller på plass. Heldigvis 🙂

  15. Så trist, men så vakkert skrevet Tante Grønn. Du har virkelig klart å sette ord på følelsen.

    Det er første gangen jeg er innom bloggen din, og det aner meg at det ligger så mye bak. Og at jeg må lese mer, for å forstå.

    Så jeg kommer tilbake. Veldig snart.

    Og takk for fin kommentar på min egen blogg.

  16. Dette var utrolig trist å høre Marte. Har fulgt nøye med på bloggen din og håpet og tenkt og krysset fingre for deg……..mest for at du skal bli frisk men også for at du skulle komme tilbake til uganda og «drømmejobben». Du får prøve å se fremover som best du kan.

    Stor klem

    NB! Sender deg snart en liten info om Jørgens ve og vel på inboxen på facebook evnt i en mail.

  17. Så deilig å lese kommentaren din i dag. Når en dør lukkes, åpnes en ny! Lykke til 😉

  18. Et veldig vakkert, men trist innlegg.
    Syns du har en utrolig fin blogg, så her kommer jeg nok til å lese mer framover.

  19. Jeg trodde det var en klisjee at man måtte lide for å bli kunstner jeg…men dette var utrolig vakkert, Marte. Ren kunst. Tror det var klokt av deg å bære ut denne drømmen nå, og skjønner veldig godt hvor vondt det må ha gjort. Vi tenker på deg. Stor klem!

  20. Idag gråt jeg litt med deg, men så måtte jeg le av tårer i kaffen! Savner deg, Marte!


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

