Grønn resept

mai 26, 2009, kl. 11:21 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 13 kommentarer
Stikkord: , ,

Bare for å ha en ting klart: Dette er ingen oppskriftsblogg. De som kjenner meg vet at jeg er bedre på raske løsninger enn elegant kokkekunst. Men får man en utfordring, må man ta den på strak arm. Det er Synline som har utfordret meg til å dele noen av mine oppskrifter. Etter å ha sett hennes oppskrifter på vårfrisk ostekake og sveler uten fergelukt, føler jeg nesten at det er å hoppe etter Wirkola. For å gjøre fallhøyden litt mindre, legger jeg til at dette er enkle oppskrifter som alle kan klare, selv i ganske redusert tilstand. Vanligvis lager jeg mat etter slumpeprinsippet og hva-har-jeg-i-kjøleskapet-prinsippet, og matrettene blir derfor alltid litt forskjellige. Oppskriftene er i tillegg preget av at jeg unngår for mye mettet fett, siden kolesterolet mitt er mer enn høyt nok som det er. Så her kommer et par sunne, gode og enkle slumpeoppskrifter:

Bergensk fiskesuppe

(ca 3 personer)

1-2 fedd hvitløk
Noen vårløk, evt 1 purre
2 gulrøtter
1 håndfull sukkererter
1 kube fiskebuljong oppløst i 1/2 liter vann
2 laksefileter og 1-2 torskefileter (her kan du bruke akkurat den fisken du har lyst på)
En dæsj matfløte
1/2 boks reker (eller krepsehaler eller blåskjell eller alt sammen)

Fiskesuppe1

Hakk opp grønnsakene i ønsket fasong. (Jeg har de ofte i strimler, siden jeg har sett at de gjør det på fancy restauranter.)

Stek hvitløken og det hvite av vårløken i litt olje. Ha i gulrøttene i noen minutter til slutt. Tilsett så fiskebuljong og la det koke en kort stund hvis du liker at gulrøttene er litt harde og litt lenger hvis du vil at de skal bli myke.

Skjær fiskestykkene opp i passende munnfullstore biter og tilsett i suppen. La fisken trekke, men ikke koke i noenFiskesuppe2 minutter. Så tar du i en dæsj fløte, så smaken blir god og rund, og suppen blir fin og hvit. Sånne som meg som må tenke på kolesterolet kan bruke lettmelk her, men da blir suppen ganske tynn. Hvis man vil gjøre den litt tykkere kan man evt tilsette meljevning.

Til slutt tilsettes reker. Hell gjerne i litt av laken rekene ligger i, for den gir god smak. Og så littegranne grønt på toppen : Sukkererter i strimler.

Serveres med godt brød. Se der – så enkelt at selv den sykemeldte kan klare det 🙂

Fiskesuppe3

Og siden Synline serverte to oppskrifter kan jeg ikke være noe dårligere. Jeg har selvfølgelig en forkjærlighet for grønt, også når det gjelder matvarer. Avocado er en av mine favoritter, og kan etter mitt syn brukes i alle retter! I tillegg er den rik på umettet fett, som er det sunne fettet.

Tante Grønns avocadopizza

Denne oppskriften er innlagt hvilepause, for de som ikke har energi til å vare så lenge!

4 dl hvetemel (halvparten kan byttes ut med sammalt hvetemel hvis man vil ha grovere bunn)
25 g tørrgjær
1 dl lunkent vann
4 ss olivenolje
Litt salt
1-2 fedd hvitløk
1/2 løk
1 boks hermetiske tomater, gjerne cherrytomater
Krydder etter ønske, f.eks oregano og basilikum
Revet ost (finnes lavfettutgaver som er ferdigrevet, hvis man vil unngå for mye mettet fett)
Skinke (kan erstattes med pepperoni eller bacon, men disse har mer mettet fett)
1 avocado

Bland mel og gjær. Bland olivenoljen i vannet, som så tilsettes det tørre. Bland til du får en jevn deig. La denne stå og heve i ca 30 min.

Finnhakk løken. Stek hvitløk og løk i olje. Tilsett tomatene, og la dette småkoke i 20-30 min. Tilsett krydder på slutten. Det er viktig at sausen får kokt lenge nok til at den blir tykk og jevn.

Mens du venter på at deigen hever og sausen koker, passer det godt å legge seg litt på sofaen og puste ut.

Skjær avocadoen i skiver og strø på salt og pepper. Skjær skinken opp i passende biter.

Kjevle ut pizzadeigen så den blir fin og tynn, som på italiensk pizza. Smør utover tomatsausen og ha revet ost over. Fordel avocado og skinke jevnt utover.

Stek midt i ovnen på 250 grader i 10-12 minutter. Nytes best med kald øl og en god film. (Anbefaler Hansa sitt alkoholfrie øl for de som unngår alkoholen – like godt som vanlig lyst øl.)

Til slutt utfordrer jeg Randi og Neglecta til å dele noen av sine oppskrifter med oss.

13 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ooh, dette var litt av en utfordring! *tenke tenke* Fiskesuppa så forresten meget velsmakende ut!

  2. Yum!! Jeg fikk skikkelig lyst å prøve den pizzaen 🙂 I går mistet jeg en hel langpannekake som jeg hadde bakt til bursdagsfesten i gulvet, så det er godt mulig at slike som meg ikke burde lage mat!

  3. Takker for utfordringen din og tar den på strak arm!

    Oppskriften min MÅ bli Spanias nasjonalrett; PAELLA:

    Ingredienser til 4 porsjoner:

    1 stor kylling
    2 løk
    3-4 båter hvitløk
    1 rød paprika
    1 grønn paprika
    1 ½ dl olivenolje
    2 ts salt
    1 ts grovmalt pepper
    400 g ris
    ½ g safran eller 1 ts gurkemeie
    8 dl hønsebuljong
    2 dl hvitvin
    12 ferske blåskjell
    8-10 scampi
    ½ kg reker
    litt frisk timian

    Fremgangsmåte:
    Del kyllingen i 8 biter. Hakk løken, press hvitløken og skjær paprikaene i strimler.

    Varm oljen i en vid panne. Det er ikke noe absolutt krav med en paella-panne, men det er enklere. De er ikke så dyre å kjøpe. Krydre med salt og pepper og brun kyllingbitene.

    Ta kyllingbitene opp. Fres løk, hvitløk og paprika. Ta det opp. Fres risen i resten av oljen. Ha i safran (gurkemeie), buljong og hvitvin. Småkok ris og kylling ca.20 minutter. Damp blåskjell i ca.5 minutter til de åpner seg. Skrell scampiene og stek dem i litt olje til de får en fin, rosa farge. Rens de fleste rekene, men pynt med noen hele reker.

    Legg alt pent oppå risen. Ikke la skalldyrene ligge for lenge før du serverer, da blir de seige. Damp blåskjell i 5 minutter i en kjele. Serveres i paella-pannen eller bruk store, varme tallerkener. Pynt til slutt med blåskjell og frisk timian på toppen.

    Se bloggen min for bilder og historien rundt paella (copy/paste): http://sollerlover.blogspot.com/2008/10/paella-spanias-nasjonalrett.html

  4. Neglecta: Kanskje du har en oppskrift med mais? 😉 Du kan vel snart høste fra de supermaisplantene dine *knis*

    Kristine: Pizzaen anbefales. En klassiker! Så langpannekaken havnet på gulvet, altså? Blir det mindre kake på oss da?

    Randi: Jeg skjønner ikke hvorfor du havner i spamfilteret hele tiden. Du har jo ikke gjort det før.
    Men nå er kommentaren på plass. Den paellaen så kjempegod ut! Bare noen dager siden jeg tenkte på paella, og hvor dumt det var at jeg ikke hadde oppskrift på det! Det passet perfekt 🙂

  5. Hehe, jeg tenkte på det, men jeg valgte en uten. Ikke for det, du kan sikkert putte mais oppi også. =o) Jeg valgte noe som vil booste kolesterolet ditt.

  6. Hvis du tror at en går tom for kake, da har du ikke vært på fest hos Kristine nei!
    Nytt forsøk i morgen tenker jeg, så gjenstår valget om det blir tog, båt eller bil. Og så skal vi ha besøk av en 6 åring i helgen, så jeg kan garantere at det blir nok pynt 😀

  7. Neglecta: Det blir vel mais i alle retter, når kjempemaisplantene har tatt over verden 😉

    Kristine: Puh, jeg puster lettet ut. Var litt redd for ikke å få kake et øyeblikk. Jeg stemmer for tog med masse seigemenner og -damer som pasasjerer!

  8. Mmm…dette så deilig ut. Jeg har også et kolesterolnivå av en annen verden, men går nok for fløte i fiskesuppa likevel 😉

  9. Suppa har gjort stor suksess blant mine matglade kollegaer her borte i junaiten 🙂

  10. Synline: En liten dæsj er vel ikke skadelig når det er så mye annet sunt oppi? 😉

    Mona: Hvis du selger oppskriften like bra som du selger springer spaniel så har de vel laget fiskesuppe der borte, hele gjengen 😀 Ikke verst forresten, fiskesuppen har slått an både blant sør-afrikanere og zambiere – og nå altså amerikanere. Dette kan jeg like!

  11. Hei igjen Tante Grønn

    Havner JEG i spamfilteret? ;-( Det har jeg vel ikke fortjent! Tror det har med omlegging av nettleser hos meg. Har faktisk problemer med å legge inn kommentarer på flere WordPress blogger! Vet ikke hva jeg kan gjøre med det, så det ergrer meg. Ikke alle titter innom spamfiltreringen. Så nå benytter jeg litt av lunsjpausen på jobb til å kommentere blogger.

    Fiskesuppen din har jeg tatt utskrift av. Elsker slike fiskesupper. Og så lettvint!!! Selv med litt matfløte, er jo denne suppen virkelig på grønn resept!

    Jeg har også høye kolesterolverdier (FH) og prøver å få i meg mye laks. Er egentlig ikke så avansert i matveien, men woker ofte grønnsaker og legger en laksefilet på toppen. Rask middag og veldig sunn.

    Ha en fin dag og uke. Nå skal jeg ikke på arbeid før neste onsdag, så det blir nok ingen kommentarer fra meg i løpet av denne tiden. Men jeg er jo innom og leser da!

    Klem fra Randi

    • Randi: Du har absolutt ikke fortjent å havne i spamfilteret! Faste kommentatorer som deg fortjener heller en premie, ikke å havne i spam’en 🙂 Håper det ordner seg snart!
      Glad for at du likte oppskriften. Du får si fra når du har prøvd den ut 🙂 Det er heldigvis mye enkel mat man kan lage som inneholder lite mettet fett. Kan anbefale en kokebok som er laget av en overlege og en ernæringsfysiolog ved Lipidklinikken på Rikshospitalet. Her er det mange enkle og gode retter, i tillegg til noen lærerike sider om fett og kolesterol og sånt noe. Har brukt denne masse.
      Ønsker deg også en fin uke 🙂

  12. Tante Grønn; jeg er godt kjent med boken. Har vært pasient hos Leiv Ose og kjøpte den faktisk under et besøk hos ham med det samme den ble utgitt.

    Mine 2 yngste sønner og jeg var pasienter på Lipidklinikken i 10 år. Mine sønner var med i mange forskningsprosjekt, både for barn og ungdom. Lærerikt og interessant, selv om vi mange ganger var lei av å loggføre alt som ble inntatt.

    Min yngste sønn var faktisk med å lage kokebok for barn med FH, så mine fiskekaker er med der!!! Herlige folk som jobber/jobbet på Lipidklinikken.

    Dessverre er det altfor liten kunnskap om FH hos alm.praktiserende leger/legesentre. Jeg følger opp selv med jevnlige blodprøver og skriver min egen logg med alle verdier.

    Etter uttallige besøk på Lipidklinikken føler jeg meg nesten som spesialist! Har du hørt om Dr.Med. Serena Tonstad. Vi ble faktisk invitert til Oslo for å overvære hennes disputas for mange år siden. Dessverre hadde vi ikke økonomi til å reise. Nå ble jeg virkelig gearet! Kanskje jeg en gang kan skrive om FH på bloggen min????

    Håper denne kommentaren ikke forsvinner i spamfilteret ditt.


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

