En helt vanlig søndag. Nesten.

mai 17, 2009, kl. 22:48 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 9 kommentarer
Stikkord: , , ,

I dag hadde jeg bestemt meg for at det skulle være en helt vanlig søndag. Når man ikke tåler lyd og store folkemengder er det best sånn. En helt vanlig søndag. Dessverre kom ikke avisen på akkurat denne vanlige søndagen, men hva gjør vel det når man orker nok lyd til å høre søndagsavisen på P2? Jeg måtte lukke verandadøren på et tidspunkt, fordi ungene i nabolaget av en eller annen grunn blåste i høylydte fløyter på denne helt vanlige søndagen. Men etter hvert forsvant de, barna og foreldrene, som av en eller annen grunn hadde pyntet seg på en helt vanlig søndag.

Jeg hadde bestemt meg for at det skulle være en helt vanlig søndag. Jeg hadde kjøpt inn femte sesong av Presidenten og Mamma Mia-filmen, for å tilbringe denne søndagen delvis i det hvite hus og delvis på en idyllisk, gresk øy omgitt av syngende og dansende mennesker. Et stykke inn i budsjettforhandlingene i det hvite hus begynte jeg plutselig å tenke på denne helt vanlige søndagen for nøyaktig et år siden. Da var det en lørdag som ikke var helt vanlig. Da satt jeg på en buss. Jeg hadde reist i et døgn fra Zambia, inkludert ganske mange timer på flyplassen i Nairobi, der jeg diskuterte jeg sør-afrikansk politikk med to sør-afrikanere som hadde vært i Rwanda og ble kjent med to tyske bistandsarbeidere på vei hjem fra Kenya. Jeg hadde reist i et døgn, og det var streik på Flesland. Vi landet i Stavanger i stedet, og ble sendt i buss til Bergen. Sammen med turister fra Tyskland og England satt jeg mer enn fem timer på en buss, og så bunadskledde mennesker vifte med flagg langs vestlandskysten. Jeg kjørte med to ferger i strålende sol, og delte ut sightseeingtips til ivrige turister.

Sol

Tante Grønn hører på mannskor

Og så hørte jeg på radio. Og plutselig var det kjente toner i mitt øre. Mannskor som sang nasjonalsanger så nasjonalromantikken nesten tok overhånd. Den norske studentersangforening sang på direkten om Olav Trygvason og at Ja, vi elsker dette landet og sangerhilsen, som minte meg om mine tider i studentkor da søttende mai var sang i tog og sang på fest. Studentersangforeningen sang «Tagen er Ormen Lange, fallen er Olav Trygvason», så jeg fikk frysninger på ryggen, der jeg satt på bussen et sted mellom Stavanger og Bergen.

Det kom jeg til å tenke på midt i budsjettforhandlingene. Og måtte skru på radioen. Det skulle være en helt vanlig søndag, men jeg sprakk. Det ble litt nasjonaldag her også. En liten time med nasjonalromantikk, før jeg vendte tilbake til budsjettforhandlingene. For man må jo ha litt mannskor på en sånn dag. Jeg kan være foruten musikkorps og buekorps, men mannskor, det må jeg ha.

9 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Mannskor er til å få frysninger av og da fikk du et snev av 17.mai. På radioen kan du jo justere volum selv, det er vanskelig «in natura».

    Ha en fin uke!

  2. Uff, jeg ordla meg slik at det kan se ut som jeg ikke liker mannskor og får frysninger av den grunn. Sannheten er at jeg ELSKER mannskor!!!

  3. Litt nasjonalfølelse blir det, selv i pysj. 😉
    To veldig ulike vanlige søndager du beskriver, men til tross for synes jeg du hadde valgt en fin måte å ha søndag på.
    Jeg tuslet videre ned to etasjer og tok et rødvinsglass med naboen. Det var veldig hyggelig det også.

  4. Jeg prøver å tenke meg inn i den tilværelsen du er i, med det å ikke tåler for mye lyd. Det er vanskelig å tenke seg noe slikt. Det må være merkelig å ha det slik, og jeg kunne ønske det fantes en mirakelkur for å få deg og andre i samme situasjon ut av det.

    Jeg skjønner godt at buekorps og musikkorps og hurraunger blir for mye for deg da.

    Ved Rondane med Det Norske Solistkor skulle jeg gjerne gitt deg, både i går og i dag.

  5. Randi: Jeg var ikke i tvil om at du elsker mannskor 🙂 Jeg er nemlig så glad i mannskor at jeg tror at alle andre også MÅ være glad i mannskor!

    Solskygge: Det ble akkurat passe med nasjonalfølelse, og jeg var i grunnen ganske fornøyd med søndagen min, både på verandaen, det hvite hus og en gresk øy 😉

    Vibeke: Det er et underlig fenomen å ikke tåle lyd. Jeg som har spilt i korps, storband og orkester og sunget i kor i alle år. Jeg er vant til mye lyd og musikk, og nå tåler jeg det kun i små mengder, helst med lavt volum. Har mange ganger tenkt jeg skulle skrive en bloggpost om det, i et forsøk på å fortelle hvordan det er, men det er vanskelig å sette ord på.
    Ved Rondane, ja. *sukk* No ser eg atter slike fjell og dalar… *henfaller til den der nasjonalfølelsen igjen* 🙂

  6. Vi hadde ogsaa tenkt at dette skulle vaere en vanlig Soendag, men vi sprakk big time og dro ned til Houston i helga for aa feire med fiffen (olje-overklassen fra Stavanger). Kunne ha laget et sosialantropologisk innelgg om det, men du faar heller se bildene paa bloggen. Denne dagen stikker visst ganske dypt i oss, tross alt, og mannskor er jo heller ingen daarlig markering!

  7. Kor er bra for helsa! Bra du fikk en liten dose.

    PS: Det ligger en utfordring til deg i bloggen min.

  8. Mona: Kan du ikke skrive et sosialantropologisk innlegg?!? Værsåsnill!

    Synline: Kor er alltid helsebringende, også på radio 🙂 Og stay tuned for utfordring!

  9. Hei Tante Grønn. Nå er det jo en stund siden 17.mai, så min komentar går egentlig på noe helt annet. Leste at du for 1 år siden var i Afrika?! Kona mi og jeg var hos DeMeirleir i forrige uke, og et av spørsmålene han stilte var «Have you been to Africa?»
    Hvis dette er et spørsmål han bruker tid på i sitt 20 minutter møte med oss, regner jeg med at det kan ligge farer på lur (virus, parasitter e.l.) ifm. en Afrika-tur som kan spille en rolle i ME-sammenheng. Andre kan kanskje si mer om dette, men det er noe du kan ta med i prosessen i kampen for å bli frisk igjen. Ønsker deg lykke til.


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

