Ikke bare latskap

mai 8, 2009, kl. 22:57 | Publisert i Grønne hjertesukk, Sånn går no de grønne dagan | 9 kommentarer
Stikkord: , , ,

Innimellom tror jeg at jeg har blitt lat. For eksempel når jeg ikke klarer å stå opp før 10 om morgenen. Når jeg har sovet i ni-ti timer og likevel ikke klarer å dra meg opp av sengen. Men det har visst sin forklaring i endrete nivåer av hormonet cortisol, som styrer mye av det underlige som foregår i kroppen, inkludert søvn og døgnrytme. Så da er det visstnok ikke ren latskap likevel.

Jeg føler meg også litt lat når jeg ikke kommer meg ut fordi været er så ille. Man er da født og oppvokst i regnbyen, så såpass må man da vel klare? Men når vinden er så sterk at den tar med et par trær i farten, koster det for mye å holde seg oppreist for en utmattet sjel. Så det er kanskje ikke latskap denne gangen heller.

Men kanskje jeg klarer å komme meg til treningssenteret for å gjøre øvelsene mine i morgen?

9 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Og gjør du det ikke i morgen, ja så kommer det dager til uka også. Jeg har stadig problemer med å komme ut av drømmene mine. Våkner rett og slett ikke før jeg er helt ferdig med historiene, uansett hvor mye jeg prøver. Da tenker jeg som så at det blir mange nok dager resten av livet hvor vi kan sprette opp klokka syv, friske og uthvilte. Akkurat nå kan vi ta oss denne friheten med å sove når vi trenger det. =o) God helg!

  2. Som det B-mennesket jeg er kommer jeg nok aldri til å sprette opp frisk og uthvilt kl syv 😉 Men du har rett, akkurat nå bør vi sove med god samvittighet.

  3. du kan helt klart ta bort «bare» i overskriften, for jeg veit, du er ikke lat 😉 Ikke bokstavlig talt, men hvertfall i tankene..

    Desverre blir det slik innimellom at man tror man har blitt lat, og snakker litt stygt om seg selv for ikke å være flink, med på det man burde, ikke har gjort det man burde gjort, sove altfor mye osv. Slike perioder inneholder alltid ordet burde, ett vederstyggelig ord. Jeg bestemmer herved at det ikke skal være et ord som heter burde i vårt vokabulær. Vi kan fra nu av sove så lenge vi vil, trene når vi vil og orker- ekke det digg? 🙂

  4. Hadde jeg kunnet streke over «bare» i overskriften, så skulle jeg gjort det. Man kan visst bare gjøre det inne i selve teksten, men jeg har strøket over det i hodet i alle fall 🙂
    Jeg vet jo egentlig at jeg ikke er lat. Men som du sier, så begynner man av og til å tro sånt om seg selv fordi man syns man ikke er flink nok. «Burde» er herved kastet i bosset, og i dag sov jeg lenge med god samvittighet 🙂

  5. Eg har berre ein liten ting å seie:
    Coulda, woulda, shoulda… (nok ein SATC-referanse)
    😉

  6. Marte, jeg kan gjerne stille som referanseperson på at du ikke er lat 🙂 Jeg stilte jo som referanseperson til Uganda jobben, og det gikk jo bra. Sender varme tanker fra Oslo 🙂

  7. IC: He he, jeg tenkte på det sitatet etter at jeg hadde postet innlegget 😀 Det finnes et godt SATC-sitat for enhver situasjon i livet!

    Tonje: Ja, jeg er jo vanligvis ikke lat. Men begynner av og til å lure, når jeg ikke klarer å komme meg opp av sengen og det eneste jeg gjør er å se dårlige tv-serier 😉 Men bruker deg selvsagt som referanse når som helst!

  8. Syntes nesten det var vanskelig aa kommentere dette, for er det en ting du aldri har vaert, saa er det lat … selv i «din reduserte tilstand» som du sier, saa er du aktiv paa det nivaaet du er paa, laerer nye ting; faar nye venner i bloggebyen, tar stadig flottere bilder, og oppdager gleden ved aa ha et basseng for seg selv (som har vaert en av mine hemmelige fetisjer lenge …) Du imponerer meg hver dag, fortsatt. Gleder meg til aa vaere litt naermere i rom saa kanskje vi faar litt mer tid til pep-talks! Klem!

  9. Hva er det så å være lat? Lat i forhold til hva, og overfor hvem? Jeg kan ikke huske sist jeg brukte ordet lat. Hva kan så det komme av?

    Min erfaring med ME / utmattelsessyndrom er at det er svært viktig for eget velbefinnende å få med seg den lette søvnen de siste timene av søvnfasen. Så sov med meget god samvittighet så lenge du kan. Det tror jeg både du og dine omgivelser i praksis setter stor pris på. Men man må selvfølgelig av og til stå hardt på prinsippet om «å få lov til å gjøre det». Urolig søvn kan ofte kreve mange flere timer i sengen pr døgn enn 8 timer.

    Jeg er for LAT til å skrive lengre kommentar enn dette. (Hvorfor skrev jeg det? Har jeg blitt tullete?)


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

