Munnbind eller ikke munnbind, det er spørsmålet

april 29, 2009, kl. 10:53 | Publisert i Grønne hjertesukk, Grønne meninger | 21 kommentarer
Stikkord: , ,

Så er den her igjen. Panikken. Angsten for smitte. Frykten for en ny epidemi. Og hamstringen av munnbind. Det er ikke engang påvist et enkelt tilfelle av svineinfluensa i Norge, men i Bergen er enkelte butikker utsolgt for munnbind. På TV står norske korrespondenter på direkten og snakker bak et munnbind. I bakgrunnen går travle mexicanere, også de med munnbind.

Jeg må nesten le. Synet av korrespondentene er bare komisk. Og hamstringen av munnbind meningsløs. Munnbind er ikke en effektiv måte å beskytte seg på. Munnbindet beskytter bare i begrenset tid. Når det blir fuktig, og det blir det jo når man puster, virker det ikke lenger beskyttende. Når man tar på munnbindet kan man dessuten tilføre viruset fra hendene. Å ta på og av samme munnbind gang på gang er derfor bare tull.

Rundt om i verden herjer det alvorlige infeksjonssykdommer som malaria, tuberkulose og AIDS. I vår beskyttete del av verden er vi så skjermet at vi blir redd for en influensaepidemi som ikke blir sett på som særlig mye mer alvorlig enn en vanlig influensaepidemi. Ja, et titalls mennesker har dødd i Mexico. Men det bor kanskje 20 millioner mennesker i Mexico by alene. Skal ikke norske medier snart begynne å sette dette litt i perspektiv? Kan ikke folk ta til vettet snart?

21 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. jeg gleder meg til panikken har tatt oss totalt, sånn at vi begynner å kaste ut alle som hoster på t-banen. sånn god, ordentlig fysisk utkastelse.

  2. Hysteri i Norge og mange andre steder.

    Du har et godt poeng med munnbind. Nå er apotekene utsolgt over alt! Helt sikkert på grunn av mediers «opphausing». Du skrev også en dag tidligere om håndhygiene. DER tror jeg mange har mye å lære.

    Nei, dette bekymrer meg ikke mer enn en vanlig influensa!

  3. Nei, nå rotet jeg og blandet blogger. Det var ikke du som skrev om håndhygiene en dag tidligere. Husker ikke hvem, men håndhygiene er viktig uansett hvem som skriver om det!

  4. Marianne: Ja, ingenting er som å skubbe en hostende, svettende stakkar ut av t-banen 😉 Huff, får håpe det ikke går så langt.

    Randi: Det var nok ikke jeg som skrev om håndhygiene, men det kunne vært det. Kun det som duger!

  5. Takk Dr. Marte, det var beroligende 😉 Glad vi ikke har slike ting som kollektivtrafikk her borte i Texas…

  6. Og nå var det nettopp noen som søkte på «virussikkert munnbind» som havnet på bloggen min 😀 He he, håper personen ble mer opplyst her 😉

  7. Endelig har jeg fått det bekreftet av en vaske-ekte doktordame; dette er hysteri! Jeg sa ordrett til en venn her om dagen at jeg er, her jeg vandrer rundt i Tønsberg, mer engstelig for å få malaria. Så det så:)

  8. host host nei da bare tullet 😉 vil jo ikke bli jaget ut av bloggen din.

    Media elsker å skape hysteri, de koser seg når de kan sitte å plotte inn nye tilfeller på et googlemap.

    Nei dette er ikke noe vi trenger å frykte i Norge, det er verre med land som har litt dårligere forhold. Det største problemet er jo at en del land ikke har helsevesen som holder mål, og da blir dødstallene høyere også.

  9. De vil nok tjene gode penger de som i denne stund finner ut at de skal starte en munnbindsystue. Arbeidsplasser blir det også.
    Tenk så smart i disse finanskrisetidene da 🙂

  10. Pippi: Du må gjerne sitere meg på at det er hysteri 🙂

    Stein Roar: Velkommen hit! Men du må passe deg for å nyse og hoste her på bloggen min 😉
    Vi nordmenn har godt av å lære at vi ikke er usårbare, men vi trenger ikke få panikk av den grunn.

    Vibeke: Ja, tror nok munnbindprodusentene har gode dager for tiden 🙂 Kanskje vi kan starte produksjon her i Hordaland?

  11. Ingen grunn til panikk. Her kan du sjekke om du har svineinfluensa http://doihavepigflu.com/ .
    Lykke til;)

  12. Godt sagt, Marte! 😀

    Ånen, som har betre tid til TV-titting og av og til ser på «daytime TV» seier at ein nærmast kan bli hjernevaska av all swine flu suggesjonen i media.. Det går i swine flu morgon, middag og kveld!

    Idag blei forresten dei to første tilfella i Massachusetts bekrefta. Men ikkje noko munnbind her i huset, nei..! 😉

  13. ca.strømsnes: Ha, ha, den var bra 😀

    IC: Godt å høre at ikke panikken har tatt der til tross for swine flu all day på daytime TV 😉

  14. Så godt å lese. Jeg tenker også at dette ikke er noe å hause sånn opp, men begynenr jo å lure når jeg ser hvordan media skriver og snakker om det. Det var jo det samme med fugleinfluensaen, og den hører man ikke særlig mye om lenger. Vi er vel trygge her på berget.

  15. http://www.boingboing.net/2009/05/01/et-tu-pooh.html

    Denne var fin da!

  16. Lothiane: Vi er jo ikke usårlige heller, hvis influensaen blir utbredt her i landet. Men influensaepidemier er det hvert år, og denne er sannsynligvis ikke mer farlig enn de andre. Vask hendene og host i lommetørklet så går det sikkert bra 🙂

    Kristine: He he, den var fin, ja 😀 Ole Brumm er kanskje ikke så enfoldig og snill som han fremstiles som 😉

  17. Jeg er helt enig med deg, Tante Grønn. Dette er jo et hysteri uten like. Vask hendene så går det nok bra. Vi klarer da en liten sommerforkjølelse?

    Det er det samme hysteriet nå som for noen år siden da fugleinfluensaen herja.

    Jeg har forresten skrivet om det samme temaet på bloggen min:
    http://blogg.frankeivind.net/2009/05/02/hysteriet-rundt-svineinfluensaen/

  18. Takk for kommentar, Frank Eivind, og velkommen hit! Tja, en liten sommerforkjølelse er det jo akkurat ikke, og alle som har hatt en skikkelig influensa kan vel skrive under på at det er ganske ille når det står på. Men de aller fleste kommer seg gjennom på det på et vis.
    Men som sagt, å vaske hendene er det viktigste, så blir man forhåpentligvis ikke syk, verken av vanlig influensa eller av influensa A (som det jo nå kalles).
    Skal ta meg en tur innom hos deg og lese 🙂

  19. Jeg kom over denne setningen, og tankene gikk natuligvis til deg:

    90 people get the swine flu and everybody wants to wear a mask. A million people have AIDS and no one wants to wear a condom.

    Treffende, om jeg selv får si det 🙂

  20. Ja, den var skikkelig treffende! Det var en politisk tegning i dagbladet i går med samme tematikken. Skal se om jeg får scannet den og lagt den ut.

  21. Hei! og takk for besøk! Det var koselig!

    Veit du, jeg er så enig med deg her altså! Hysteriske tilstander!

    Og nå som de har funnet ut at disse to siste skremmeskuddene kanskje var litt for heftig allikvel – fugl + svin… så har de alt begynt å bekymre seg for når disse to flu’ene vil mutere!
    DA BLIR DET GREIER DA!

    Gir meg ende over, igrunn rart vi overlever litt hver dag!

    Ha en fiiin dag! 🙂


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

