Første gløtten i år

april 29, 2009, kl. 22:46 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 11 kommentarer
Stikkord: , , ,

Jeg hører på musikk igjen.

Først bare forsiktig, en rolig sang eller to, på lavt volum mens jeg er ute og går. Så en sang til. Og volumet forsiktig litt opp, før jeg skrur av musikken igjen, redd for at alle lyder skal bli harde og metalliske igjen.

I dag hører jeg på musikk igjen. Bare hører. Jeg ligger på et teppe på gulvet og hører musikk. Og denne gangen har jeg ikke skrudd ned volumet. Lyden får fylle rommet i dag.

Det er ikke det beste utvalget i foreldrene mine sin CD-hylle, men jeg velger meg Soløye med Bremnes-søsknene for de er flinke til å lage lydbilder. Og mens Kari, Ola og Lars maler lydbilder med myk og vár pensel, lener jeg meg tilbake i bildene deres og bare hører. Det er mange måneder siden sist jeg gjorde det. Det er lenge siden lyd var noe annet enn ubehagelig. Nå lukker jeg øynene og bader i klangene. Det er nesten som en rus. Jeg forsvinner fra virkeligheten og bare er i musikken. Jeg føler meg høy av iver, der jeg ligger i en nesten meditativ tilstand.

Innimellom nynner jeg med. Og jeg tenker at det er dette de synger om i «Gjensyn». Om når solen kommer tilbake etter mørketiden.

Første gløtten i år

Hente frem ordan og si det:

Godt at dagan de går

Det er godt at dagene går, når det blir litt og litt mer lys for hver dag.

(Skulle lagt inn lydfilen her, så dere kunne høre sangen mens dere leste teksten, men det gikk visst ikke an uten å betale penger til wordpress. Så dere får heller sette på sangen selv.)

11 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Så deilig at du kan høre musikk igjen, uten plager. Se dine egne bilder i hodet, det er jo virkelig gjensyn…

  2. Hurra! Dette maa vi feire med en lyttestund i heimen i kveld og! Glad for at du har saanne gode dager!

  3. Huff, jeg kan ikke forestille meg et liv uten musikk, men det er flott at du endelig kan finne det frem igjen. 🙂

    Ut fra det du skriver, har jeg lyst å anbefale deg en CD – eller, det er egentlig fire EP-er, som det heter.
    Ghosts I-IV av Nine Inch Nails er fantastisk musikk å flyte på. Det er fire EP-er med små, korte, instrumentale sanger som skal være «filmmusikk» til dagdrømmer.
    Ghosts kan du med god samvittighet laste ned fra Piratebay, eller liknende, ettersom all musikken er lisensiert under en Creative Commons-lisens – og er gratis 🙂
    Ettersom musikken skal male frem dagdrømmelandskaper, skifter stemning like brått og flytende som virkelige dagdrømmer gjør fra sang til sang – og noen av dem vil nok ikke passe så godt i din situasjon, men de rolige drømmene tror jeg du vil sette stor pris på.
    Jeg har aldri møtt musikk som maler frem så mange landskaper og følelser, iallefall! 🙂
    Her er et par eksempler på youtube på hva jeg mener:

    Hvis du skulle være interessert, kan jeg gjerne skrive en liste og luke ut de sangene som kan være litt for raske/støyende for deg. 🙂

    Det kan forresten nevnes at det er Nine Inch Nails som har originalen til «Hurt» som Johnny Cash covret for noen år siden.

  4. Du skrive så fantastisk bra Marte! Og ikkje minst, kjekt å lese at dagane lysnar, går ut frå at det gjeld i overført betydning og.

  5. Randi: Ja, det er ubeskrivelig godt å høre musikk igjen!

    Mona: Håper dere hørte bra musikk i går, dere også! Koselig å snakke på skype 🙂

    Obskur: Velkommen hit! Ja, det er rart å være uten musikk når jeg har drevet med musikk på en eller annen måte det meste av livet mitt. Men i noen måneder har det vært bedre uten. Heldigvis er det ikke sånn nå 🙂 Takk for vakker musikk, dette skal jeg sjekke ut!

    Liv Kjersti: Tusen takk! Og lyset er ment i overført betydning også, ja 🙂

  6. Åh jeg kjenner meg igjen. I lange tider greide jeg ikke høre musikk, men har alltid elsket det så det var et savn. Jeg begynte å høre veldig rolig musikk, laget for og av syke. Spesielt en plate var nydelig… den ble laget av en som selv var/er ME-syk; Keith Jarret – the melody at night, with you. Alt overflødig er skrelt vekk… så den klarte jeg høre på.

    Nå hører jeg heldigvis musikk igjen – nesten normalt, men må begrense det en del. Noen dager orker jeg ikke særlig mye, andre ganger kan jeg høre «alt».

  7. …. «perler og ord, skulle være ekte …» – Bremnes`ene får det sakt 🙂 Når ord er ekte, holder de en enkel sannhet.
    Håper alle vi bloggerne klarer å bruke ordene som perler – vakre og ekte.
    Mvh Embla

  8. Lothiane: Skal sjekke ut Keith Jarret. Takk for tipset! Det er utrolig deilig å kunne høre musikk igjen. Jeg har virkelig savnet det. Håper jeg kan fortsette med deg også 🙂

    Embla: Velkommen hit! Ja, Bremnes’ene er gode både på ord og musikk. Ord kan jo være perler noen ganger, vakre og ekte. Heldigvis er det mange eksempler på det rundt om i bloggeverdenen.

  9. Marte, jeg er utrolig glad for at du deler tanker, meninger – og disse forsiktige små (eller egentlig ganske store!) fremskrittene dine med oss! Jeg har en veldig god følelse av at du er på rett vei!

    Disse Bremnes-søsknene kan det! Jeg liker spesielt godt søster Kari. Melodiene er myke og drømmende, men av og til – når jeg ikke føler for å høre på musikken – så leser jeg bare tekstene. Nydelige, dype, meningsfulle… Jeg er spesielt glad i Øyeblikket, Berg og båre – og Gåte ved Gåte. Gav ikke Kari Bremens ut en bok med noen dikt en gang?

    Her er tekstversjonen av ‘Øyeblikket’:

    ….

    ØYEBLIKKET
    tekst: Kari Bremnes
    musikk: Lars Bremnes

    Øyeblikket e av glass
    ingen av dem tør å røre ved det
    klare tanka melde pass
    begge veit den andre godt kan se det
    Spør dem ikkje nu om kor de går
    begge to er barbeint
    og har angst for glass med skår
    Tia er en jordbæris som smelte
    øyeblikket er et glass
    og glass kan velte
    Håpet står med åpen dør
    kanskje lukkes den i dette rommet
    begge to har vært her før
    begge veit når øyeblikk er omme
    Glasset er et gjennomsiktig speil
    begge ser et ukjent landskap
    og kan lett gå feil
    Tia er en jordbæris som smelte
    øyeblikket er et glass
    og glass kan velte

    ….

    Stor god vårklem fra meg til deg!

  10. Takk for at du sier det, Eirunn! Det lille jeg klarer kan jo av og til være nesten banalt, men samtidig stort for meg når jeg ikke har klart det på en stund 🙂
    Jeg er også spesielt glad i Kari Bremnes. Tar stadig frem gamle CD’er. Blir liksom aldri helt ferdig med dem. Og tekstene er gode nok til å stå for seg selv.
    Tia er en jordbæris som smelte… Nydelig!

  11. Lothiane: Har kjøpt CD Keith Jarret etter anbefaling fra deg og en venninne. Helt perfekt! Takk for anbefalingen 🙂


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

