Svømme, svømme, sakte, sakte

april 25, 2009, kl. 10:06 | Publisert i Grønne observasjoner | 17 kommentarer
Stikkord: , ,

Det er med en viss spenning jeg går mot garderobedøren på treningssenteret. Der står det at det ikke er lov til å ha med barn før etter 11.30. Jeg ser på klokken, og den er selvsagt 11.30. I et øyeblikk ser min støysensitive hjerne for seg et basseng fullt med barn som hopper og plasker og hviner og gråter, før jeg bestemmer meg for at de er sikkert i barnehagen og lager bråk akkurat nå. Garderoben er full av travle damer med lite klær på. De går raskt fra dusj til skap og fra skap til dusj. De kler på seg og føner og legger et lite lag sminke i en fei, før jeg i langsomt tempo har funnet et skap og tatt av meg sekken. Når jeg snur meg etter å ha hengt opp klærne er de allerede borte, og roen senker seg i garderoben.

Jeg har ennå ikke sett skiltene om «tørr sone» og «våt sone», og får noen skarpe blikk når jeg går fra dusjen til skapet for å sette fra meg dusjsåpen (for jeg har da sett skiltet om at «alle deler av kroppen må vaskes med såpe før man går i bassenget») og etterlater meg små dammer på gulvet. På vei tilbake ser jeg skiltet om at man skal være helt tørr før man går inn i tørr sone. Jaja, tenker jeg.

Med hånden på døren til bassenget går det bilder i hodet mitt av plaskende barn og intenst treningssvømmende voksne med målrettet blikk bak svømmebrillene, men jeg blir lettet da jeg kikker inn i det lille bassengrommet. Det er enkelt uten fiksfakserier. Men det beste av alt er at den eneste som er der er en gammel dame som gjør øvelser i vannet. Jeg føler meg umiddelbart hjemme. Den gamle damen gjør bevegelser i langsomt tempo. Jeg smiler forsiktig, mens jeg i like langsomt tempo går ned i det overraskende varme vannet.

Det er en ren nytelse. Jeg gjør langsomme bevegelser i varmt vann, og tenker at dette er mitt element akkurat nå. Armer og skuldre som ikke har blitt brukt til særlig på lenge får strekke seg ut og ta i. Uvant men godt. Den gamle damen forsvinner opp, og det blir om mulig enda roligere. Jeg tenker at jeg gjerne skulle hatt et sånt basseng selv. Så jeg hver dag kunne ligget i vannet i fred og ro, slik jeg flyter stille nå.

Så svømmer jeg sakte litt til, og går opp før jeg blir trøtt. Den samme gamle damen ligger i badstuen når jeg kommer dit. Jeg er ikke sikker på om hun gjør pusteøvelser eller sover. Noen kommer inn og tørker seg og går. Jeg tenker at det er rart at vi er så intim der vi er i all vår nakenhet, men avstanden likevel så stor at ingen møter blikkene til hverandre, ingen hilser eller smiler.

Jeg er ganske tørr når jeg går inn i tørr sone igjen. Dammene mine ligger der fremdeles, og jeg legger samvittighetsfullt håndklet på gulvet så sonen blir helt tørr igjen. Jeg er varm i hele kroppen, og må ta av skjerfet på vei hjem. 10 minutter i bassenget og 5 minutter i badstuen. Det har vært en begivenhetsrik dag.

17 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Du er på vei:)

  2. Så deilig at du fikk en stille stund i det våte element!

    God helg.

  3. Takk for besøket! Ja, hadde «harddisken» fungert som tidligere, skulle jeg meldt meg på en slik konkurranse. Men dessverre; etter så mange år med lagring ble det for liten plass og jeg måtte slette en del. Opererer nå med ekstern harddisk (internett), men slike hjelpemidler blir jo ikke godkjent i konkurranser.

    Ha fortsatt en fin helg.

  4. Pippi: Ja, det håper jeg også!

    Randi: He he, praktisk at vi har en sånn ekstern harddisk 😉 God helg til deg også!

  5. Svømmehallen er i grunn et underlig sted. =o) Jeg forundrer meg over alle de uskrevne reglene som gjelder over alt, og som man må være litt innvidd for å vite. Og jeg forundrer meg også over det at man her gjerne kan stå totalt avkledd for fremmede, mens man for all del ikke må ha for dyp utringning andre steder. Alle disse reglene… =o) Det hørtes godt ut med en tur i varmt basseng!

  6. Det hørtes deilig ut! Så flink du var som gikk opp før du ble sliten.

    Enig i at det hadde vært deilig å hatt et eget basseng. Jeg kvier meg for å gå i svømmehallen pga mye folk og høye lyder som blir forsterket i sånne haller. Tenk å hatt sitt eget. 🙂

  7. Neglecta: Godt å ha deg her igjen! Det var akkurat de tankene som gikk gjennom hodet mitt. Følte meg litt som fra en fremmed kultur, som ikke kunne reglene og ikke visste hvor noe var. Og så underlig at inne i garderoben er kropp så naturlig og man er omgitt av pupper som henger og rumper som disser, men når man kommer ut er det helt annerledes.
    Men uansett, å bade litt i varmt vann anbefales!

  8. Lothiane: Det var virkelig deilig å svømme litt! Jeg er også redd for svømmehallens bråk. Heldigvis har det lokale treningssenteret et lite basseng, som tydeligvis ikke er så mye brukt på dagtid. Skikkelig luksus å være der helt alene i fred og ro. Da ble det nesten som å ha sitt eget 🙂

  9. Basseng er og blir herlig trening. Særlig tidlig på morgenen når det nesten er tomt og jeg kan plaske avgårde med mine utrente spasmiske bevegelser som jeg kaller svømming.

    (Trørr og våt sone? hehe! Er det autister som har lagd reglene? 😉

  10. Jeg ble nesten myk og varm innvendig selv her jeg sitter. Fortsett å svøm langsomt. Jeg tror egentlig svømming er ment å gjøres langsomt. Syns det passer best. Da er man, i mine øyne, i størst grad en del av elementet.

    Elsker foresten bruken av dramatisk presens, Marte!

    Klem til deg en solfylt søndag 🙂

  11. ca.strømsnes: Tror nok de som har laget reglene er sterkt tvangspregete og lei av å bli våt på bena 😉

    Eli Anne: Jeg skal svømme langsomt igjen til uken, og prøve å bli en del av det våte element! Glad for at du gleder deg over min dramatiske presens, til tross for lite dramatisk handling 😉

  12. Hei igjen, Marte!
    Du skriver så bra at jeg nesten tror jeg er deg når jeg leser!
    Og nydelig hvitveisbilde!

    KlemEirunn

  13. Takk for det, Eirunn! 🙂 Nå ble jeg glad. Og så syns jeg det var på tide å skifte ut palmesus med vårstemning her inne på bloggen. Ha en fin dag i solen!

  14. Strålande innlegg, Marte! Enig med Eirunn, du skriv veldig levande og sanseleg. Eg er veldig glad i å bade, både i basseng og utandørs. Når eg kjem heim til Norge i august skal eg ha eit bad i elva heime i Vikedal!

  15. Du skriver fantastisk! Deilig at du har funnet et slikt rom. Jeg har ogsaa hatt en deilig svoemmeopplevelse i helga, tidlig om morgenen, foer frokost, naar sola sto opp nede ved mexicogulfen. Ingen ting er som aa ha bassenget for seg selv, og stillheten.

  16. IC: Tusen takk! Jeg inviterer meg gjerne på besøk i Vikedal, både for badetur og for å treffe familien din. Kanskje det blir for mye i år, men i så fall blir det neste år 🙂

    Mona: Tusen takk for det 🙂 Å ha bassenget for seg selv er helt topp. Jeg hadde det i dag også. Herlig. Håper dere er friske fra stygg influensa som er der borte i deres strøk!

  17. Huff, ja. Vi har fulgt med paa norske nyheter, men det virker som de er litt mer blodtoerstige enn de lokale nyhetene her da… Vil helst ikke tenke paa det, men tar noen forholdsregler. Og troester oss med at representanten fra Folkehelseinstituttet sa at det sannsynligvis ikke er noe vaerre enn en vanlig influensa…som jo kan vaere ille nok, men …


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

