Tante Grønn tester negerkaffe

februar 23, 2009, kl. 11:25 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 7 kommentarer
Stikkord: , ,
Negerkaffeforberedelser

Negerkaffeforberedelser

Jeg ante ikke at innlegget mitt om negerkaffe skulle vekke et sånt engasjement hos leserne mine, og etter gjentatte oppfordringer kommer nå en oppfølgerpost med testing av negerkaffen. Siden min gode, gamle espressokanne ligger i en kasse i Kampala, måtte jeg gå til innkjøp av en ny espressokanne, dessverre av billigste sort siden jeg snart muligens står uten inntekt (og jeg dessuten brukte alt for mye penger på å gå til frisøren).

Da jeg åpnet posen med negerkaffe, kunne jeg registrere en skarp men ikke så sterk duft av kaffen. Jeg fylte kaffeholderen opp og satte kannen på platen. Det var selvfølgelig med en viss spenning jeg ventet på at kaffen skulle bli ferdig. Og etter hvert kom den kjente susende lyden fra espressokannen, sammen med en nydelig lukt av nylaget kaffe.

Ved første blikk var kaffen svart. Ikke så mye annet å forvente av espressokaffe egentlig, så skal ikke dvele lengre ved synsinntrykket. En ekte kaffetester som f.eks. Friele, som forøvrig har fabrikk nesten over gaten herfra, ville sikkert smakt på kaffen bar eller svart, altså uten å blande kaffen med noe. Og det ville jeg kanskje til vanlig. Men i min lett reduserte tilstand for tiden tåler jeg dessverre kaffe dårligere også, så jeg helte varm melk til kaffen fikk en passe lysebrun farge som indikerte en styrke jeg kunne tåle.

Negerkaffe latte

Negerkaffe latte

Øyeblikket var kommet. Jeg sugde inn damp og duft av nylaget negerkaffe, og tok koppen til munnen. En skarp kaffesmak traff tungespissen. Til tross for ganske store mengder melk, var det en særegen og kraftig kaffesmak på min negerkaffe latte. Smaken var spiss og litt bitter, og jeg tenkte i mitt stille sinn at kanskje denne kaffen egentlig er best egnet for espresso. Jeg syns nemlig at den litt rundere espressoen gjør seg med melk, mens skarpere smak gjør seg bedre alene som espresso, iblandet litt sukker.

Jeg drakk halve koppen med negerkaffe latte, som er mengden jeg har eksperimentert meg frem til at jeg tåler uten å få helt skjelven. For man kan da ikke stoppe helt å drikke kaffe selv om kroppen egentlig har sagt fra. Det får da være grenser. Jeg trodde altså at mine forholdsregler var nok, men ante jo ikke negerkaffens effekt. For en stund etter kaffeinntak kom den rare, skjelvende følelsen, som jeg tidligere fikk av for mange kopper kaffe. Jeg kan vel ikke si annet enn at negerkaffen må ha et meget høyt koffeininnhold.

Konklusjonen må altså være at negerkaffen er svart som en neger, skarp på smak og har et koffeininnhold som egner seg best for innbarka kaffedrikkere, såkalte kaffekjerringer, og ikke kaffenippere som jeg har blitt redusert til.

Jeg avslutter med et passende sitat fra den kjære serien Sex & the City:

«I like my relationship with a bit of milk.»

En liten quiz til dere som leser – hvem har sagt det og i hvilken situasjon?

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Endelig er negerkaffen testet!

    Etter din beskrivelse tror jeg dette er kaffi etter min smak. Men jeg er IKKE kaffikjerring! Derimot liker jeg sterk kaffi. Tror nok jeg ville hatt litt sukker i… Takk for en god beskrivelse av kaffismaking.

    Ang. quizen din. Jeg har juksa litt og googlet. Fant hvem som sa «I need my relationship with a little bit of milk.» Har ikke sett Sex & the City, så jeg overlater resten til andre lesere.

    Tante Grønn svarer: Jeg liker kaffikjerringer! De har høy toleranse for koffein, prating og lange kafebesøk 😉 Selv vil jeg vanligvis definere meg selv som en kaffikjerring, men må nok ha en liten pause fra den tittelen for tiden.
    Så du google-jukset, altså. Jaja, for å gjøre quizen enda vanskeligere kan jeg jo spørre om hvilken episode dette var i?

  2. Hello cookie! 😀
    Utan juks kan eg med handa på hjartet seie at det er miss Carrie Bradshaw som seier “I need my relationship with a little bit of milk” til russaren Aleksandr Petrovsky! Me snakkar så definitivt sesong 6, mot slutten, og eg vil tippe at det er i epidosen «Out of the frying pan» (litt større usikkerhet her, sidan det faktisk er lenge sidan eg har sett min o store favorittserie nå..).
    Samanheng: Petrovsky er dramatisk på sedvanleg russisk vis, og legg ingenting i mellom når han proklamerer at Samantha kan dø av brystkreften ho har fått (my friend, who DIED… osv). Carrie blir såra og sint fordi han seier dette. Ho forklarar til Miranda: It’s this russian thing.. DEATH – deal with it..! Og ho forklarar til Petrovsky seinare i episoden: Samantha is going to be fine because she HAS TO the fine! That’s how important she is to me. Petrovsky forstår då at han har vore for brå i uttalelsane. Carrie konkluderer med følgande: “I need my relationship with a little bit of milk” 🙂
    Dette henspeilar på at dei i samme episode kjøper espressomaskin til Carrie, men ho klarar ikkje å drikke den bar, må ha ein skvett melk oppi. Så veldig bra og passande sitat, Marte! 😉
    PS: Såg du Sarah Jessica Parker på Oscar-utdelinga igår..? Ho var som vanleg dronninga av den røde løparen i Dior haute couture! 😀

    Tante Grønn svarer: Som forventet et særdeles utfyllende svar fra Ms CarriedAway 😉 Jeg må ærlig innrømme at jeg nok må gå til kilden for å komme med fasiten på tilleggsspørsmålet, jeg husker faktisk ikke helt. «Out of the frying pan» er et veldig godt forslag, og jeg tror nok ganske sikkert at du har rett. Jeg så et bilde fra Oscar-utdelingen, og SJP så jo ut som om hun skulle på ball…kanskje litt i overkant for min del, men veldig fint, for all del.

  3. Hehe, ja både eg og du har jo eit visst rykte å ta vare på, så det er greit å få teste SATC-hukommelsen av og til! 😀

    Less is not more på Oscar-utdelinga. Det er den kvelden stjernene pyntar seg aller mest, så ballkjole de lux er på sin plass. Kjolen er ikkje min stil heller, men veldig typisk henne. Det som eg likar med stilen hennar er at det ikkje blir for sukkersøtt, ho blandar alltid inn litt røffe detaljar i dei tilsynelatande prinsessekjolane.
    Var kjekt å sjå henne igjen. Ho snakkar og oppfører seg akkurat som Carrie, haha!

    Tante Grønn svarer: Jeg vil forresten minne om at Kvitt eller dobbelt har ny søknadsfrist 1.mars. Du vet hva du har å gjøre! Det er på tide SATC får komme inn i beste sendetid på nrk 🙂

  4. Så artig du fikk testet kaffen! 🙂 Den hørtes kraftig ut, kanskje den minner litt om Red Goat-kaffen jeg kjøper av Alaska-mannen? Ikke godt å si, men i hvert fall – fint å lese om. 🙂

    Tante Grønn svarer: He he, jeg måtte jo følge opp etter alle de morsomme kommentarene jeg fikk på negerkaffe-innlegget mitt. Har dessverre ikke drukket mer av negerkaffen. Den ble rett og slett litt for sterk for meg nå. Red Goat-kaffe har jeg ikke smakt før. Hvor er den fra?

  5. Red Goat selges på Røa, vest i Oslo, på det lille torget vårt der. En fyr fra Alaska og samboeren hans (fra Sverige), bestemte seg for å starte opp en kaffebu der… De kjøpte styrhuset på en båt i Trøndelag, malte og pusset opp og plasserte på Røa torg…og der selger de kaffe laget i Alaska; Red Goat.

    Den er sterk og har masse smak, og er brent på en spesiell måte ifølge mannen selv. Det hele er absolutt verdt et forsøk om man skal oppholde seg i Oslo noen dager. T-banen stopper rett ved. 🙂

    Jeg har så klart blogget om dette flere ganger, det er jo tross alt det eneste vi har å skryte av i bydelen. 😉

    http://lothiane.wordpress.com/2007/05/25/ikke-k%C3%B8dd-med-kaffe/

    http://lothiane.wordpress.com/2007/05/06/r%C3%B8de-geiter-i-oslo/

    Forøvrig er altså Røa det eneste stedet man selger Red Goat utenom Nord-Amerika. Tenk det! 🙂

    Tante Grønn svarer: Å, dette var spennende å lese! 🙂 Hadde ikke hørt om den måten å brenne kaffebønner på. Og fikk nesten litt inspirasjon…i Bergen diskuterer man for tiden hva man kan bruke den gode gamle sporveiskiosken til, som har vært en del av bybildet i årevis, og som nå står og forfaller. Du tror ikke Alaska-mannen har lyst til å åpne en liten avlegger her i Bergen..? 🙂

  6. Det hadde jo vært en kjempeidé! Kanskje du skulle skrevet et leserinnlegg til avisen og så kan jo noen plukke opp ideen? De får sikkert kurs hos Earl på Røa. 🙂

    Tante Grønn svarer: Skummet fort gjennom forslagene som har kommet, og foreløpig ingen kaffebarforslag. Så det spørs om jeg må melde meg på BTs nettdebatt for første gang 😉

  7. Gjør det, gjør det, gjennomfør det! (som ungene her pleier rope…)

    😀


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

