En historisk dag for damene

februar 20, 2009, kl. 10:52 | Publisert i Grønn med rød sokk, Grønne meninger | 11 kommentarer
Stikkord: ,

kvinnehopprennJeg hadde ikke trodd at jeg skulle være med på en sånn historisk dag, rett og slett fordi jeg håper og tror at de største likestillingskampene allerede har blitt utkjempet og at jeg har mulighet til å gjøre de samme tingene som menn kan. Men i dag er det faktisk en historisk dag for damene. Det er nemlig første gang kvinnene får hoppe hopprenn i et offisielt mesterskap. Jeg fryser på ryggen når Arne Skeies kjente stemme ønsker velkommen fra kommentatorboksen og sier det som er så selvsagt: «Dette er en stor dag for idretten. Dette er en historisk dag.»

Jeg sitter og ser på at første kvinne skal hoppe i verdensmesterskap noen gang. Hun er 14 år og norsk. Maren heter hun. Tenk at en 14-åring i 2009 er den første kvinne som gjør noe kvinner lenge ikke har fått lov til. Maren er historisk. «Dette er noe jeg kommer til å huske,» sier hun. Det burde vi alle. Når kvinner nå kan ta høyeste utdannelse og gjøre karriere på samme måte som menn, er det ganske utrolig at de ikke har fått drive med en idrett på samme nivå som menn.

Og da blir jeg så provosert når såkalt ekspertkommentator, Espen Bredesen, er avmålt og reservert. Dette er en dag for de store ordene med store bokstaver og gjerne et utropstegn eller to. Men Bredesen er unnvikende og sier ting som at enkelte av kvinnehopperne er «relativt gode». Det skinner tydelig gjennom at det ikke akkurat har vært han som har kjempet for at denne dagen skulle bli en realitet.

anette-sagenHistoriske Maren ligger fremdeles godt an i hopprennet, og kommer garantert videre til andre omgang. Jeg er spent på hvordan det går med Anette Sagen. For henne må dagen være ekstra spesiell. Hun har vært uredd og snakket de høye herrer rett i mot. Jeg håper at hun gjør det bra i dag. For henne er jo dagen i dag allerede en seier, men nettopp derfor hadde hun fortjent den ekstra æren det vil være å komme på seierspallen i dag. For i dag er en historisk dag, og jeg fryser på ryggen.

—-

Oppdatering:

Gratulerer til Anette Sagen med bronsemedalje og kjempegod hopping! Dette var utrolig gøy. De som mener at kvinnehopping ikke kan bli like bra og underholdende som når mennene hopper kan gå hjem og legge seg, for å være ørlite usaklig. Fremdeles litt frysninger på ryggen…

11 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. GRATULERER til jenter generelt og hoppjentene spesielt..! 😀
    Dette er ein stor dag, og Arne Scheie er så definitivt ein mann som veit å sette pris på det! Eg har fulgt denne debatten lenge, og venta på denne dagen. Huskar med skrekk og gru skipresident (?) Torbjørn Yggestad sine kommentarar for eit par år tilbake. Skihopp er ikkje noko for jenter etc.. Skulle ønske eg kunne ha sett rennet direkte eg også.. Nå sjekka eg nettavisene og såg at Anette Sagen fekk bronse – bra!
    Mulig eg tar opp tråden på min eigen blogg her. Marte – håpar det er ok!
    Veldig bra innlegg, Marte – eg fekk frysningar på ryggen eg også! 🙂

    Tante Grønn svarer: Jeg tenkte meg at dette var en sak for deg, IC, men tok fordel av tidsforskjellen og var først ute. Skriv gjerne om dette, du også! Jo mer jo bedre 🙂

  2. Bredesen er redd! Årsaken er nemlig at jentene har utgangspunktet for å bli bedre og hoppe lengre enn det guttene gjør. De er lettere og det er nettopp det som gjør det mulig. I Granåsen hoppet *hun jeg ikke husker navnet på, men som er norges flinkeste jentehopper* lengre enn de fleste gutta for noen år siden. Broren min var der og måtte se seg slått av jente 😉

    Tante Grønn svarer: Jeg tenkte det samme som deg, og tror at mange av de mannlige hopperne føler seg truet av de kvinnelige hopperne. Anette Sagen er den beste kvinnelige hopperen og hun fikk velfortjent medalje i dag. Hun kan nok være god nok til å slå flere av hopperne på det norske herrelandslaget. Men det viktigste er at hun i dag har fått mulighet til å ta medalje i et verdensmesterskap, og det er stort!

  3. Et meget bra innlegg. Er enig i alt du skriver og sier HURRA for Anette!

    Tante Grønn svarer: Hurra hurra hurra!

  4. Dette var usannsynlig bra! I tillegg til at det var et velskrevet innlegg!

    Tante Grønn svarer: Dette var fantastisk, og jeg feirer med negerkaffe 😉 Rapport kommer snart. Glad du likte innlegget!

  5. Tenk at vi måtte vente helt til 2009 før de fikk være med i VM. Likevel sier noen at vi ikke trenger likestillings kamp mere?
    Hipp, hipp, hurra for Anette Sagen, for bronsen og for alt hun har stått på for dette!

    Tante Grønn svarer: Ja, det er helt utrolig at denne dagen kommer først i 2009. Det er ganske betegnende. Vi har tydeligvis fremdeles likestillingskamper å kjempe, og Anette Sagen har vært imponerende sterk i sin kamp. Jeg håper virkelig hun får all heder og ære som hun fortjener!

  6. Heia-heia. Historieskriving. Vi kommer til å le godt av dette om 20 år, type: Hæ? Hvorfor fikk de ikke hoppe sier du?

    Tante Grønn svarer: Velkommen hit, Dr.Borg! Det er jo så absurd og utrolig at kvinnene ikke har fått hoppe i offisielt mesterskap at jeg nesten ler av det nå. For nå får alle som vil hoppe hopprenn 🙂

  7. Anette Sagen var det ja 🙂

  8. […] “En historisk dag for damene”, skriver Marte på bloggen sin idag. Eg kunne ikkje vore meir enig. Dessverre fekk eg ikkje sjølv vere augevitne til det første VM-hopprennet for kvinner, men pyttsann; eg kan skrive om det likevel! […]

  9. […] “En historisk dag for damene”, skriver Marte på bloggen sin idag. Eg kunne ikkje vore meir enig. Dessverre fekk eg ikkje sjølv vere augevitne til det første VM-hopprennet for kvinner, men pyttsann; eg kan skrive om det likevel! […]

  10. Sender en STOR GRATULASJON til jentene 🙂

    Tante Grønn svarer: Den stemmer jeg i! 🙂

  11. HURRA! Bra du holder oss i utlendighet oppdaterte. Det føles liksom litt som et sånt andedam-spørsmål dette, men det er det jo IKKE. Altså det er bare ender som kan finne på å diskutere det i det hele tatt, det burde jo ikke vært noe spørsmål om det en gang….men når det en gang har vært det, så er jeg kjempeglad for å høre at idrettsmiljøet endelig har tatt til fornuften, og at Anette Sagen fikk en bronsemedalje til å krone seieren med … Kan melde fra Texas at i motton busting (saue-rodeo) var det en tøff sju år gammel jente med, og hun gjorde det bedre enn gutta. Men på bull-riding glimret jentene med sitt fravær.

    Tante Grønn svarer: Hopprenn er jo egentlig andedam så det holder, men prinsippet om at kvinner skal ha lik rett til å delta som menn er jo universelt. Damene får dessverre ikke hoppe i OL neste år, men vi får håpe på deltakelse på OL etter det.
    Kanskje Anna kan begynne tidlig med mannsdominerte cowboy-triks. Tror hun kan bli kjempegod i bull-riding 😉 Du prøvde ikke bull-riding, altså..?


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

