Ikkje riktig NAVla

februar 16, 2009, kl. 10:08 | Publisert i Grønne hjertesukk | 8 kommentarer
Stikkord: , ,

Det er jo litt parodisk at mens jeg finner stol, avis og huskeliste for å forberede meg til å sitte i telefonkø og snakke med navNAV, går Nyhetsmorgen sitt innslag om nettopp NAV. Forskere avdvarte nemlig om lang behandlingstid dersom NAV-reformen skulle gjennomføres, og anbefalte at man ikke slo sammen Aetat, Trygdeetaten og Sosialtjenesten. Synd at politikerne ikke hørte på forskerne denne gangen. Som en av veldig mange bruker jeg tiden min på enten å prøve å kontakte NAV, eller på å vente på svar. Etter å ha brukt 2 mnd på å få riktige papirer frem til dem, kan jeg nå forberede meg på minst like lang tid før jeg får et svar, og forhåpentligvis penger.

(Takk til Inga-Cecilie for overskriften.)

8 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. i mellomtiden er det jo mulig du må gå på sosialkontoret, men da må du nok selge leiligheten din, for den slags eiendeler kan man ikke ha for å få ytelser derfra. lykke til…

    Tante Grønn svarer: Så kjekt med kommentar fra deg, Marianne! Men nå er det vel sånn at sosialkontoret er en del av NAV også… Da kan jeg jo kanskje få noe fra sosialkontoret sånn en gang i neste år 😉

  2. Overskriften din var bare helt herlig!

    Hele NAV-systemet er blitt en parodi og jeg synes synd på alle som har bruk for etaten. Jeg har hatt problemer med etaten, men har heldigvis både «guts» og ressurser til å stå på. Har lest meg til rettigheter via internett. Tenk på alle som ikke har denne energien/kunnskapen og bare gir seg over? En annen ting er alle avgjørelser som går på skjønn. Det blir jo så grenseløst urettferdig!

    NAV-reformen ble i sin tid lansert som en storveis positiv effektivisering av byråkratiet. Men nå har jo det motsatte skjedd! NAV-reformens far Dagfinn Høybråten (tidligere sjef for Rikstrygdeverket) sier han er «fortørnet» over etaten. Det blir spennende å høre hva arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen sier når han skal redegjøre for problemene. Håper at Stortinget tar skikkelig grep om saken snart. Ganske snart!

    Når jeg sitter og skriver dette er det et nytt innslag om NAV i dagsnyttsendingen. Regjeringen mener det var riktig å innføre reformen. Det kan jeg til dels være enig i, men synergien har forsvunnet underveis. Hvorfor må de jobbe så forbasket tungvint! Kjenner jeg blir varm i toppen når jeg skriver om dette.

    Ønsker deg lykke til videre og håper for din del at alt ordner seg snart.

    Ha en fin kveld og glem NAV for en stund!

  3. Huff… Jeg får frysninger bare jeg tenker på NAV. Håper du får svar og penger fortere enn du tror, det her er bare en ekstra påkjenning som du ikke trenger.

  4. Bra overskrift, ja – hehehe… 😉

    Dette er jo berre «heilt hål i håve», som me seier der eg kjem fra. Veldig veldig frustrerande!

    Eg har kun vore i befatning med NAV som lege, og det har vore gale nok. Som lege må ein nemleg ringe det same nummeret og vente i dei same køane som alle andre – noko som kan gå på tålmodigheten laus i ein travel kvardag..

    Men å vere sjuk og bli utsatt for dette, kan eg berre forestille meg. Hang in there, Marte! 🙂

  5. Jeg grøsser bare ved tanken på NAV! Selv måtte jeg lide under deres åk og danse etter deres pipe i mange år, og det tok faktisk nesten knekken på meg. Heldigvis ordnet det seg til slutt.

    Skal krysse alt jeg eier og har for at ikke du må lide samme skjebne som meg!!! Måtte ventetiden bli kort og måtte du få en verdig behandling av systemet!!!

  6. Takk for gode og støttende kommentarer! Det er jammen ikke lett å forholde seg til NAV-systemet. Men midt oppe i det må man jo huske på at det er systemet som er problemet, ikke de som jobber der. Nå for tiden, med alle de negative medieoppslagene om NAV, er det sikkert mange NAV-ansatte som helst ikke vil si hvor de jobber. Og grunnen til at det er så lang behandlingstid for min søknad er at det i sykepengeseksjonen ironisk nok er mye sykefravær.
    Vi får håpe at all oppmerksomheten NAV får nå, gjør at systemet blir endret, slik at det blir lettere å forholde seg til og lettere å jobbe i.

  7. Må bare fortelle om positiv møte med NAV i dag.
    Snakket med de om feil grunnlag for sykepenger. De var SÅ forekommende og høflig at jeg neste så de SMILTE i telefonen. Samme person har møtt meg med arroganse og «jeg vet best»-holdning tidligere.

    Kanskje det allerede er bedring?

    Stå på Tante Grønn, kanskje du snart ser «lys i tunnelen»…

    Klem fra dagens heldige

    Tante Grønn svarer: Å, så godt å høre! Glad for at du fikk en positiv opplevelse med NAV, så får vi håpe jeg også får det etter hvert ;).

  8. […] måtte jeg gå til innkjøp av en ny espressokanne, dessverre av billigste sort siden jeg snart muligens står uten inntekt (og jeg dessuten brukte alt for mye penger på å gå til […]


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

