Et sjeldent syn

februar 10, 2009, kl. 11:53 | Publisert i Grønn fotografering | 4 kommentarer
Stikkord: , , ,

vinterdag

Det er ikke ofte det er så kaldt og vinterlig i Bergen som det er nå. Og det er i alle fall ikke ofte at vinteren varer så lenge som nå. I over en uke har vi hatt snø og minusgrader, og kulden skal visstnok fortsette. Jeg leser i papiravisen til Bergens Tidende i dag at ifølge forskere på Bjerknessenteret ved Universitetet i Bergen skyldes kulden her nede ved bakken at det er varmere lengre oppe.  I stratosfæren, som ligger 10-12 km over oss, er det noen grader varmere enn vanlig, og det gjør at de  milde vestavindene, som vi er så vant til, løyer. Dermed slipper østavind og nordavind til, og de tar med seg den kalde luften til det ellers så milde vestlandet. Dette fenomenet skal visstnok ikke ha noe med global oppvarming å gjøre, men er rett og slett noe som skjer fra tid til annen. Vi får i alle fall nyte den ekte vinteren mens den varer, og nyte at utsikten kan se ut som dette. Den blir tidsnok preget av regn i vestavind.

vinterdag2

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det ser fantastisk ut, må innrømme at savnet av snø vart litt stort no her eg set i shorts og eit par og tjue grader. Ser jo ut som det er skikkeleg blå swix føre…kan vel nesten ikkje hugse sist eg kunne bruke det på dei kanta.

    Tante Grønn svarer: Ja, nå er det nok bare blå swix som duger! Kan vel heller ikke huske sist det var sånne forhold over så lang tid. Skal visstnok minst vare ut uken og kanskje lenger. Men jeg må innrømme at jeg gjerne skulle vært i varmen og kunnet gått med shorts…

  2. Så lærte jeg noe nytt i dag også. Takk for lærdommen!

    Fine bilder var det også…

    Tante Grønn svarer: Ja, jeg lærte noe nytt jeg også 🙂 Visste ikke at temperaturen der oppe hadde konsekvenser for oss her nede.

  3. Akkurat nå savner jeg Bergen litt, og det er jammen ikke ofte den følelsen sniker seg innpå, her jeg sitter på vakre Solkysten! Vestfold er vakkert, men må nok se seg slått av Bergen på sitt beste:)

    Tante Grønn svarer: Aha, så Pippi har bodd i Bergen en gang? Skjønte at det måtte være noe 😉 Ingenting slår Bergen på sitt beste. Sånn er det bare…

  4. Flotte syn, det var nesten så eg begynte å nynne på «Jeg tok min nystemte..»!
    Er det heimelekse fra fotokurset..?
    Hels Bergen fra meg 🙂

    Tante Grønn svarer: He he, det er alltid en god anledning til å synge nystemten 😉 Ingen hjemmelekser på kurset ennå, kun å leke seg med kameraet. Og det har jeg jo forsåvidt gjort, så da er det kanskje hjemmelekse 🙂


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

