Pensjonistspørsmålet: Yatzy – flaks eller ferdighet?

februar 5, 2009, kl. 23:09 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 12 kommentarer
Stikkord: , ,

yatzyDa vi dro på chartertur fikk jeg en gave av min reisevenninne, nemlig «Ultimate Survival – Pensjonistpakken». Det var det aller nødvendigste man trenger for å overleve som pensjonist i syden i to uker. Pakken inneholdt blant annet yatzy. Og som de pensjonistene vi var, spilte vi yatzy nesten hver dag. Min reisevenninne har spilt en del yatzy med sin bestemor, mens jeg ikke har spilt yatzy siden jeg var barn og var på hyttetur med familien.

Er det da en tilfeldighet at min reisevenninne vant i yatzy nesten hver gang? Kan man faktisk trene seg opp til å bli god i et terningspill? De få gangene jeg har vant hårfint spilte vi såkalt tvungen yatzy, dvs at man MÅ følge rekkefølgen på yatzyblokken. Men hun vant alltid i utvungen yatzy, dvs når man kan velge rekkefølgen selv, noe som kanskje kan tyde på at man i alle fall kan lære seg yatzystrategi.

Og dette tenkte jeg altså litt på mens jeg satt på verandaen og så på blå himmel, palmer, og en og annen golfspiller bak palmene og trærne. Hva tror dere?

12 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Interrerresant! Jeg tror det er endel flaks men også endel ferdighet. Dvs i fh til å velge riktig sted og sette summen, og det å plukke ut de lureste terningene til underveis i spillet. Øvelse gjør mester her som i andre spill. Men noen har en innebygd greie på yatzy, de vinner uansett…. men da får vi trøste oss med at vi mest sannsynlig får hell i kjærlighet:)

  2. Dette innlegget må eg tipse Ingeborg om..! Både Ingeborg og min far er nok av den bestemte meining at ferdigheter er viktig i Yatzy, ikkje minst ferdigheten egling av motstandaren.. Dei har også ein song som går som følger (i irriterande egle-melodi): Fekk’kje bonus, fekk’kje bonus osv osv.
    Eg stemte på «Ja, men kun i utvungen Yatzy!» – la oss halde oss til vitenskaplege fakta her! 😉
    Gøyalt innlegg!

  3. Jeg vil på kurs med din reisevenninne!!!
    Jeg er en forferdelig taper og en verre vinner, og jeg elsker alle former for brettspill:)

  4. Jeg stemte definitivt ja! Jeg har etter 32 år på denne jorden spesialisert meg på minimalt, men jeg vil gjerne leve i troen om at hvis jeg hadde villet – så kunne jeg blitt skikkelig god i Yatzy.

  5. Ha ha, så gøy at dette vekker så stort engasjement! Det kan jeg like 🙂 Og ja, fokuset har flyttet seg litt, fra å redde verden til de mer nære ting…
    Jeg tenkte først at yatzy kun er tilfeldigheter, men da jeg tapte gang på gang begynte jeg jo å tvile…
    IC: Jeg tenkte faktisk da jeg la ut denne posten at dette må være noe for Ingeborg 😉 Håper hun tar turen innom og deler litt yatzyerfaring og relevante sangstrofer med oss!
    Og forresten fikk jeg yatzy-settet med meg hjem, så spiller gjerne mer yatzy hvis noen har lyst 😉

  6. Oh my god, i min villaste fantasi kunne eg ikkje tenke meg at det var eit så interessant innlegg!! (ikkje ta deg nær av det, det seier meir om nivået på dette innlegget) (dette høyrdes sikkert litt rart ut, men eg lar det gå i beste meining)

    JA, ein kan bli god i yatzy!!!! Sjølvsagt ikkje i tvungen yatzy, det spelet hatar eg, det er jo heilt meiningslaust og hjernedødt! Eg forstår rett og slett ikkje vitsen meg tvungen yatzy… Men vanleg yatzy kan du bli god i! Det handlar om ulike faktorar:

    1. Strategi: går du for bonus, eller er du meir vågal og satsar på straight (ironisk!) innimellom (hugs straight, hus etc gir masse poeng det og, men bonus er og blir viktig, må aldri gløyme den).
    2. Å lese spelet: evnen til å endre strategi eller holde fast ved den, sjå korleis den andre ligg an etc. Kor er det størst sannsyn for å vinne poeng ved den nuverande stilling etc Holde deg kald, og ikkje hisse seg opp (lettare sagt enn gjort)
    3. Disponering av trill: til dømes: vurdere bonus-stillinga di. Dersom du har fått ein for masse 6-er f.esk driv du ikkje å jobber med å få einerane. Alt dette er vurderingar – og dei som er lette (ett-to par) å få bør ein aldri «satse» på fordi dei kan ein safe inn når som helst.
    4. Utpsyking (dette gjer eg ikkje alltid, for ein får litt dårlig samvit av det) (men ja, dersom konkurransenivået er blitt ekstremt tilspissa)

    Sjølve trillinga er eg, tru det eller ei, for logisk innstilt til å tru at skal bety noko (men det er sjølvsagt ein del av gleden med spelet å meine det!) (f.eks at duken ein triller på er idiotisk…)

    I tillegg er det jo MULIG at dersom ein legg terningane på ein viss måte og perfeksjonerer som ein galning, at du kan etterkvart oppnå større sannsyn for eit visst resultat? Og måten ein triller på (bruk av håndledd)? Så gal har ikkje eg blitt ennå altså, men kanskje noko for yatzy-psykopatar?

    Og når sant skal seiast, flaks er også ein del av spelet. Heldigvis, spør du meg, ellers blir spel fort bittert.

    Songen går slik:
    «fekk kje bonus
    fekk kje bonus
    fekk kje bonus
    fekk kje bonus
    fekk kje bonus
    fekk kje bonus
    fekk kje bonus
    TRALALA!
    FEKK IKKJE BONUS! tra tra la la la la la la
    FEKK IKKJE BONUS! fekk ikkje bonus!»

    (her er det rom for improvisasjon)
    (det sentrale er å mate på med fekk ikkje bonus og i den egle-melodien)(gjerne da capo og springe rundt i stova))
    (både tekst og musikk: Ola Sev. Sørheim)

  7. Hoi hoi hoi..! 😀 Nå lo eg høgt og lenge for meg sjølv her på morgonkvisten i Boston!!!
    Ingeborg har overgått seg sjølv i fantastisk kommentar – men eg visste jo at dette var eit tema som skapt for henne (og min far, men han skriv ikkje bloggkommentarar.. Derimot er han nok stolt over å bli tilskriven heder&ære for tekst og melodi)..
    Føler Ingeborg gir mange tips rundt strategi her.. – du må ikkje avsløre alle yatzy-hemmelighetane, søster! 😉 GOD HELG fra Boston!

  8. HA HA HA 😀 Dette er jo helt fantastisk. You made my day, Ingeborg! Og du får herved prisen for lengste kommentar på bloggen så langt. Etter denne leksjonen er det jo bare å sette seg ned og øve, både på strategi og sang.
    Familien Sørheim slutter aldri å overraske. Egentlig burde det vært laget en film eller tv-serie eller noe sånt om familien deres… Og det sies også i beste mening 😉

  9. Morsomt, hehehe, fin greie. Jeg har ikke mye peiling på yatzi eller andre terningspill, men kan godt se for meg at man kan trene seg opp til å bli god i utvungen yatzi. Tydeligvis, etter Ingeborgs kommentar. 🙂

  10. Jeg har bare en eneste liten ting å si: Utvungen yatzy er en uting! Nemlig!

    Tante Grønn svarer: Ja, jeg kommer som sagt alltid dårlig ut i utvungen yatzy. Klarte til og med å tape til tross for at jeg fikk yatzy….er det mulig?

  11. Jeg vil bare si; tvungen yatzy er en nødvendighet for dårlige tapere som meg. Da har jeg i alle fall en sjans. Men helst spiller jeg yatzy på nett med meg selv.

    Tante Grønn svarer: Takk for kommentar, Graylady, og velkommen hit! He he, tror det må bli tvungen yatzy for meg også… Men kan man altså spille yatzy på nett med seg selv? Det var nytt for meg. Hvor finner man sånne herligheter der ute på den store verdensveven?

  12. Hei igjen tanke Grønn(eg skreiv feil men det var litt fint så eg lot det òg stå).
    Måtte innom og sjå korleis det har gått med yatzydiskusjonen! oi oi og vUPS, eg ser at nokon har blitt skremt vekk fra å spele utvungen yatzy! Huffda, eg kan jo nevne at eg nok overdreiv ein smule p.g.a engasjementet rundt det kjekke tema. Det er nok mest flaks rundt yatzy (men ikkje berre, å neida). Og så vil eg berre føye til at det går utmerket fint an å spele utvungen yatzy med seg sjølv (og ein fiktiv motstander alt frå person, bamse eller husdyr), det har eg gjort mange gonger! På den måten oppnår ein:
    – å alltid vinne (dersom ein vil)
    – å føle at ein lever, evt. vurderer
    Tvungen yatzy er greit nok det og, kan eg strekke meg til å sei. Eg blir med, for å sei det slik!
    Interessant med yatzy på internett! Absolutt noko å prøve ut! Kva blir det neste, kabal?? 😉 Men dei gamle kronespela blei ikkje det same over internettet, det har eg prøvd og det blei rett og slett litt trist…
    Hjarteleg helsing Ingeborg.

    Tante Grønn svarer: Jeg tror nok folk har klart å skremme seg selv fra utvungen yatzy med å få skremmende dårlige resultater 😉 Det gjelder i alle fall meg. Men vurderer å gjøre som du sier, og begynne å spille yatzy mot meg selv. Det vil jo garantert forbedre vinnerstatistikken! De gamle kronespillene,ja…blir nesten litt nostalgisk. Savner dem. Visste ikke at de er på nett, men kan jo ikke tenke meg at det er det helt det samme.


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

