Flinkis

januar 26, 2009, kl. 12:15 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 5 kommentarer
Stikkord: ,

Neglecta har utfordret meg til å skrive ned tre ting jeg er flink til.  Hah, tenkte jeg, enkelt. For jeg vet jo egentlig en del ting jeg er flink til (jobbe, synge, holde foredrag, stille opp i venners bryllup o.l.). Men så kom jeg til å tenke at jeg er jo ikke flink til disse tingene akkurat nå. Så det ville kanskje være å lyge på meg vel mye.

Dermed ble det en ny runde med meg selv for å finne ting jeg er flink til sånn som jeg er nå, for det må jo være noe jeg er flink til selv om jeg ikke kan gjøre ting jeg ikke vanligvis gjør. Først syns jeg det var vanskelig, fordi jeg så etter ting som jeg vanligvis ville se etter. Men etter litt tenking, som jo går sakte for tiden, kom jeg frem til dette: 

1. Jeg er flink til å finne balansen mellom å gjøre for lite og for mye. I perioder har jeg sittet i ro i en stol og trodd jeg skulle bli bedre av det, men endt opp med å bli apatisk. I andre perioder har jeg vært for optimistisk og slitt meg ut med ting jeg skulle gjøre. Nå prøver jeg å fordele det jeg gjør, så jeg i alle fall gjør noe hver dag. I tillegg er jeg flink til å sette grenser overfor andre, og si fra til venner om hva jeg kan være med på eller ikke. Jeg klarer faktisk å si nei.

2. Jeg har blitt flink til å innse at det viktigste er ikke å bli bedre, men å ikke bli verre. Fra hver dag å kjenne etter om jeg ikke er litt bedre, er jeg fornøyd med formen er stabil. Å være stabil over tid er bedre enn å slite seg ut i det øyeblikk det kommer et lite glimt av energi.

3. Jeg er flink til å glede meg over min ryggopererte reisevenninnes fremgang. Jeg er oppriktig glad over at hun ikke lenger går stivt med korte skritt, og kan gå lenger for hver eneste dag. Når jeg selv ikke kan kjenne fremgang fra dag til dag, er det herlig å kunne glede seg over at ting blir litt lettere for henne for hver dag som går.

Og med dette utfordrer jeg alle som leser her til å tenke ut tre ting de er flinke til, og skriv det gjerne inn i kommentarfeltet!

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Heisann Marte, velkommen heim igjen! 🙂 Så flink du er til å takle endringane i livet ditt, må verkeleg seie du taklar det inmponerande godt! Håpar Sydens varme sol gjorde godt. Blir det nokon artige strandbilder på bloggen..?

    Eg er flink til:
    – å skrive hyppige kommentarar på Marte sin blogg
    ….nå sto det litt stilt hos meg, men spurte Ånen og han ga meg kjapt to punkt til:
    – sove
    – irettesette meg (altså Ånen)
    Jepp, det er nok sant det.. 😉

  2. Som du sikkert skjønte av «geografi»-posten er jeg fremdeles i Sydenland. Driver og funderer på et sydeninnlegg 😉
    Litt dårlig innsats her IC, jeg kan komme opp med flere ting du er god på!

  3. Oisann, ja her var eg visst litt kjapp i avtrekkaren. Hadde fått det for meg at du berre skulle vere 1 veke i Syden, og la ikkje merke til bruk av presens i Syden-omtalen din..
    Då må du fortsatt kose deg vidare i varmen, og så gledar eg meg til blogginnlegg fra Syden!

    PS: Eg er flink til fleire ting – dette var eit tilfeldig utvalg… 😉

  4. 1)…Jeg er flink til å konsentrere meg om ting; som nå; nå sitter jeg hver dag og flytter 1 microliter med pcr reaksjon fra ett brett med 384 brønner til ett annet. To flytt, 2x 12 rekker pr. brett (8 brønner pr. flytt)…øverst i rekke 1(a) , øverst i 1(b) igjen..nederst i 1…nederst i 1 igjen..øverst i 2…osv…nesten uten at tankene vandrer av sted…

    2) Jeg er flink til å planlegge og organisere ting…det trengs i tidsklemma…vi har noe ordentlig til middag hver dag.

    3) Jeg er veldig flink til å kjøre bil! Det trengs ihvertfall her … Kjoerelaereren i Volda hadde ikke akkurat forberedt meg på seksfelts motorvei…

  5. Så kult at du mestrer motorveien nå, Mona! Du skulle nesten ha sendt et postkort til kjørelæreren din i Volda 😉
    IC: Jeg vet godt at du er flink til flere ting! Faktisk kan jeg komme opp med en liste på mye mer enn tre ting…


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

