Et glimt

januar 8, 2009, kl. 11:54 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 15 kommentarer
Stikkord: , ,

I forgårs kveld kjente jeg et lite glimt. Det var lenge siden sist, men jeg kjente det igjen. Det var et ørlite glimt av energi og virketrang. Etter nesten to måneder der jeg har følt meg sliten allerede når jeg våknet, var det uvant å kjenne den gode følelsen av å ha lyst til å gjøre noe. Noe, nesten hva som helst annet enn å sitte i sofaen og se på tv.

Klok av skade gjorde jeg ikke så mye til tross for virketrangen. Jeg satt mest og nøt den. Og så leste jeg en hel artikkel i morgenbladet! Det har jeg ikke gjort siden i sommer. Konsentrasjonen og utholdenheten har vært borte, og jeg har vanligvis mistet tråden sånn cirka i andre eller tredje avsnitt. Men nå klarte jeg å lese hele artikkelen.

Jeg har lært at disse glimtene ikke nødvendigvis varer, og at de kanskje ikke kommer tilbake i nærmeste framtid. Men bare glimtet i seg selv gjorde godt. Jeg hadde glemt hvordan følelsen av overskudd var, etter måneder med tung kropp og stillestående hode. Jeg hadde begynt å gi opp å tro at den følelsen skulle komme tilbake.

Men nå vet jeg hvordan det kjennes. Og glimtet gav meg håp om at energien kommer tilbake en gang.

15 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det jeg har merket meg er at det som har kommet en gang kommer igjen, om ikke dagen etter, så kommer det igjen. Så litt etter litt så har du flere klare øyeblikk og du kan begynne å leve litt igjen 🙂

  2. Takk for kommentar, tordenlill! Jeg håper og tror at glimtet kommer igjen! Det kjentes godt å føle litt energi igjen. Men aller best var det at jeg skjønte at sånne øyeblikk var mulig. Hadde nesten gitt opp håpet.

  3. Det var godt å høyre, Marte! La oss håpe glimta kjem oftare og oftare framover! Du må ikkje gi opp, Marte – YOU’LL BE BACK! 🙂
    PS: Er tilgjengeleg for Skype i helga dersom du får lyst til å ta ein prat!

  4. Hmmm.. interessant artikkel i Morgenbladet. Eg vil gjerne stille med eit populærvitenskapleg bidrag ein gong..! 🙂
    I tillegg til forskninga på KOLS-genetikk, har eg også nokon sideprosjekter som omhandlar meir allmenne tema som kjønnsforskjellar i røykerelatert fall i lungefunksjon. Funn som at kvinner ser ut til å vere meir sårbare for røykens skadevirkningar, eller at sjølv eit svært lågt tobakksforbruk kan resultere i alvorleg KOLS; er kanskje budskap som kunne slått an i eit populærvitenskapleg forum..?
    For ikkje å snakke om ditt forskningfelt, Marte – det fortjener så absolutt eit større publikum!

  5. Flott, Marte! Du kommer deg inn i manesjen (som mor til en felles venninne av oss ville sagt) igjen! Godt nyttår forresten!

  6. Takk for oppmuntrende kommentarer, IC og Mærris! Hadde nesten gitt opp å tro at jeg kunne komme i manesjen igjen, men nå ser jeg et ørlite lys i enden av tunnellen 🙂
    IC: Du burde så absolutt kunne gjøre noe populærvitenskapelig ut av det du driver med. Hva med en kronikk om kjønnsforskjeller i forhold til røyking og utvikling av KOLS? Jeg gleder meg allerede til å lese 🙂
    Jeg prøver jo litt på martedensmarte.blogg.no, men står jo ganske stille der for tiden.

  7. Heia Marte! Håper glimtene av opplagthet kommer ofte nok til at du tar en Oslo-tur 27. februar… Da skal du få litt sjampis av meg, hvis opponentene liker det jeg har drevet med de siste seks årene… 🙂

  8. Skal prøve å legge inn et stort og godt glimt av overskudd og energi akkurat da. Disputasen din kan jeg jo ikke gå glipp av 🙂 Og etter 2 uker i sol og varme i slutten av denne måneden har jeg tro på at det vil komme flere glimt…

  9. Så herlig at du fikk et slik energigivende glimt, det gjør godt for kropp og sjel! Virkelig glad på dine vegne.. Håper dette glimtet kan være med holde håpet oppe om at alt skal bli normalt igjen. Jøss, har du flere blogger? Må inn å se;)

  10. Takk for at du tok vare på håpet mitt så lenge, tornerose 🙂 Kanskje jeg kan prøve meg på å passe det noen dager i uken nå?
    Den andre bloggen min er relatert til jobben min, både den jeg egentlig har her hjemme og den i Uganda. Men akkurat nå er det ganske stille der. Forhåpentligvis kommer det mer etter hvert.
    Hyggelig at du stakk innom 🙂

  11. Åh så leit at du også er syk! Jeg har ikke helt bakgrunnen din, men ser jo at det står mononukleose og at du sliter med lite energi. Kjenner dessverre altfor godt til det. 😦 Men jeg sier som flere her; disse glimtene er gode tegn – og jeg er spesielt imponert over at du klarer holde igjen og spare litt likevel. Det tror jeg er en god indikator på at du vil få flere av de gode stundene igjen! 🙂

    Selv har jeg dessverre litt hardt for det, men likevel… de siste par årene har jeg stadig blitt litt bedre og mer stabil, og det tror jeg handler om at jeg har lært meg til å stoppe opp mer og ta hviledager og pauser.

  12. Takk for kommentar, Lothiane, og velkommen hit! Hvis du leser posten «håpet er lysegrønt» så får du stort sett hele historien…nesten som en liten nyttårskavalkade.
    Jeg har sjelden lagt inn pauser og hviledager før, så syns det er vanskelig å holde igjen. Men angsten for at dette kan bli kronisk er nok til å holde meg igjen i stolen i et sånt glimt av energi.

  13. Jeg har bare lyst å rope «Jaaa hold igjen», men vet at det er lettere sagt enn gjort. Ingen forsto at jeg hadde kyssesyken (måtte visst stille min egen diagnose jeg og) så jeg fikk ingen innspill om å holde igjen og ta det med ro. Dessverre. Nå sitter jeg her nesten 10 år senere med M.E. og det unner jeg ingen. Så.. jeg krysser fingrene for deg og håper på at du kommer deg igjen – og det fort så du kan reise til Uganda igjen! 🙂

  14. Huff, virkelig ille at det gikk så lang tid før du ble diagnostisert. Fordi jeg vet hva jeg har vet jeg også konsekvensen av å anstrenge meg. Dersom jeg ikke visste at det var kyssesyke hadde jeg nok bare presset meg selv videre, akkurat som deg. Takk for gode tanker! Sender noen tilbake i din retning, i håp om gode dager 🙂

  15. Hehe, du kan godt få passe på håpet noen dager igjen nå, klart det:) ingenting er bedre!


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

