Gjensyn med Uganda

januar 5, 2009, kl. 23:58 | Publisert i Tante Grønn i Uganda | 7 kommentarer
Stikkord: , ,

Jeg hadde gledet meg til å se «Eventyrlige nordmenn» på TV2 i dag. Ikke fordi programmet i seg selv er så godt, men fordi det skulle være fra Uganda. Jeg tenkte det skulle være spennende og inspirerende å se litt av landet jeg skulle vært i. At jeg skulle føle meg litt nærmere.entebbe

Men bildene av den litt tullete haugalendingen som gikk av flyet på Entebbe International Airport slo meg i magen. Plutselig var det jeg som gikk av flyet, spent på hvordan Uganda skulle bli, kjente varmen og gikk mot flyplassbygningen. Jeg ble slått av minnet om mine egne forventninger, for så i samme øyeblikk kjenne skuffelsen og smerten da jeg på det sykeste igjen var på flyplassen i Kampala…på vei hjem igjen.

Det som skulle bli en koselig tv-stund som jeg skulle bli litt glad av, gjorde meg heller litt trist. At programlederens frykt for ville dyr ble fremhevet mer enn hvor flott Uganda er, og det viktige arbeidet folkene han besøkte har gjort, gjorde det ikke særlig mye bedre. Lyden av sirisser minnet meg om fuktig varme og intenst nattemørke. Der skulle jeg ha vært.

Tror jeg skal holde meg unna programmer fra Uganda en stund til.

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Nå sliter jeg med å sove i natt, så jeg spammer bloggen din jeg 😉

    Jeg skulle så gjerne skrevet noe kjempe smart her som hadde muntret deg opp, men jeg kommer ikke på noe fornuftig.

    Men når en lever «midt i mellom» slik som du gjør nå, så kommer en fram en gang (jeg vet at du vet det), men uansett en klem fra meg 🙂

  2. Å hallo i luken, forstår godt at du blei ille til mote av å sjå krølltoppen fra Haugesund utfolde seg på pinleg vis i Uganda…
    Eg har ein veldig god imitasjon inne fra Pokerfjes-tida hans, hehe..! 😉 «Me spille… Poker-fjes!! Hendene på knappane… 10…9…8…» osv.
    Håpar du er komt over nedturen! La oss snakkast på Skype ein dag, f.eks til helga dersom det passar for deg! Klem, IC 🙂

  3. Kristine: Du må gjerne spamme bloggen min! Det er i grunnen veldig kjekt å bli spammet 😉 Og ja, vet egentlig at jeg kommer ut av det, men da må jeg ikke utsette meg for sånne ting…

  4. IC: Ha ha, jeg visste du kom til å gjøre narr av pokerfjesmannen 😀 «Hendene på knappane» er jo en legendarisk replikk. Jeg tror nok TV2 kunne valgt seg en bedre programleder enn han. Må jo være drømmejobben å få reise rundt og besøke folk som har fulgt drømmen sin.
    Skyper gjerne en dag. Har vært litt satt ut av forkjølelse i noen dager, men håper på bedre tider til helgen så da får vi ta en prat 🙂

  5. Jeg så skrekkscenarioet til Krølltoppen fra Haugesund og tenkte «hva er dette for noe?» og zappa videre, til tross for at jeg har som mål å lære meg haugesundsdialekt…

  6. Mærris: Det er i grunnen veldig synd, for konseptet er jo bra. Spennende med folk som har reist ut i verden for å følge det de tror på. Men det blir dessverre for overfladisk og fokus er jo mest på «krølltoppen fra Haugesund» og ikke på menneskene han møter.

  7. Haha så enige med dåkke alle sammen 🙂 er fra Haugesund selv og kan vel ikke si at eg er kjempe fan av han jeg heller 😛
    Leste på bloggen din, en utrolig kjiip situasjon og havne oppi, lover deg at når du får oppleve Uganda så er det verdt det, var i Uganda kampala for et år siden og reiser snart ned igjen 🙂


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

