Romjulsbetraktninger

desember 30, 2008, kl. 20:45 | Publisert i Grønne observasjoner | 4 kommentarer

bergensjul1Etter julefeiring og noen dager på hytten var jeg ute i byen igjen i dag. Jeg har gjort meg to betraktninger:

1. Folk har fri og invaderer tiden og rommet til oss som er sykemeldte, arbeidsledige, uføre eller jobber skift, altså formiddagen. Til tross for at det var midt i arbeidstiden var det fullt av folk overalt, og de fleste skulle ta bussen.

2. I romjulen kjører bussene etter egne «jule- og nyttårsruter», noe som vil si at det kjøres mange færre busser enn vanlig.juleruter1

Konklusjonen klarer sikkert alle å trekke – når flere folk skal ta færre busser blir det overfylte busser og kaos. Inne på bussen blir det varmt og klamt og nesten ingen luft å puste i. Og jeg, som vanligvis får sitte i fred og ro på bussen, måtte høre på barn som ikke ville sitte med foreldrene sine og dansker som snakket så høyt at hele bussen fikk med seg det han snakket om (å få google earth-bildet over på gps’en…).

Jeg gleder meg til januar, når både julehandel og romjulssalg er over, og jeg igjen kan få være i byen i rolig tempo på dagtid.

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jeg gleder meg også stort til hverdagen igjen. Begynner å bli sliten nå…

  2. Vakre bilder fra fjellet! Johannes kan skrive under på at hverdagen er fin når man vil at tida skal gå fort, mest mulig like dager ER mindre slitsomt.

  3. Er litt ambivalent i forhold til hverdagen. Når alle dager er like og ofte uten særlig mål, er det godt med litt avveksling. Men som dere sier, når dagene er like er det mindre slitsomt og det føles som om tiden går litt fortere.

  4. […] Stille og rolige dager der jeg kan hente meg litt inn igjen. Det er vi heldigvis flere som ønkser.:-) […]


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

