Juleplikter

desember 24, 2008, kl. 01:21 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 5 kommentarer
Stikkord: , ,

Julen har mange tradisjoner, og en del av de har min familie valgt å ikke følge. Hos oss bakes det for eksempel max en sort julekaker, siden kakene aldri blir spist uansett. (I år har jeg og mamma bakt supergode pepperkaker med cognac og masse krydder i – takk for oppskrift, Maria!) Men i alle fall, familien vår har laget vår egen tradisjon, som resten av slekt og venner får glede av. Vi lager rett og slett en juleavis. Sånt er jo artig når man er barn, men vi har utrolig nok fortsatt med dette selv om vi «barna» i familien er over 30. Og hvert år er etterspørselen like stor etter Garnesposten, der året som har gått presenteres i faste spalter som «Hytt’nytt» og «Nytt om navn».

Avisen har forandret seg fra den gang vi var små og skrev små dikt og julehistorier, men kom altså i år ut for 23. gang, fremdeles med den samme lay-outen på forsiden. Jeg er selvsagt redaktør, og står for mye av skrivingen. I år var jeg lite inspirert til å oppsummere året som har gått, siden jeg har sittet i sofaen halvparten av tiden og store drømmer og spennende prosjekter falt litt sammen. I tillegg kan jeg ikke helt huske hvordan det er å ha overskudd, noe som er en fordel når man skal skrive en artig tekst om trivielle hendelser.

Men, som sagt, 23. utgave kom ut i år, i hele 30 eksemplarer. Riktignok i en litt tynn utgave. Men siden legen min har sagt at jeg skal fokusere på ting jeg får til, så tenker jeg ikke så mye på sidetallet, men heller på at tradisjonen ble holdt i år også!

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Den avisen hørtes flott ut!
    Er det laget på pc eller er det limt inn bilder og skrevet for hånd?

  2. Dette er eit heilt genialt konsept, Marte! Eg er frista til å innføre ein liknande tradisjon for familien Sørheim, skal tipse Ingeborg..!
    Garnesposten lenge leve! 😀
    …og GOD JUL til Marte og alle hennar lesarar!

  3. Tordenlill: Med en far som jobber med IT har avisen vært laget på pc helt siden første utgave for 23. år siden. Den gang var det ikke så mye bilder 😉 Men nå er alt laget på pc med digitale bilder.

  4. IC: Du er virkelig en av de største Garnesposten-fan 😀 Har snakket med et sentralt redaksjonsmedlem, og det ser ut til at vi skal kunne få sendt deg en pdf-fil av årets utgave i løpet av julen. Er du på skype i dag? Har tatt med kamera og alt så jeg kan ta en juleprat med deg i Boston 🙂

  5. Oh yes, eg er på Skype idag! Håpar me kan snakkast i løpet av dagen!
    Gledar meg stort til pdf-versjon av Garnesposten!!!
    Merry Christmas from Boston! 😀


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

