Julekortvaluta

desember 15, 2008, kl. 20:05 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 12 kommentarer
Stikkord: ,

Nå er det like før. Enda har de ikke begynt å komme, men venter å finne et i postkassen når som helst nå. Jeg snakker om årets kolleksjon av barnejulekort. I fjor stod de i en lang rekke på pianoet mitt – julekort med bilder av vennene mine sine barn, gjerne med nisselue. De er veldig søte og koselige å få, det er ikke det. Men hva sender den barnløse tilbake?

De som har barn har det jo enkelt i julekortsesongen. De tar bilder av barna, masseproduserer julekort og skriver knapt nok en liten hilsen på dem. Jeg har ingen barn å sende bilde av, og ender dermed opp med vanlige julekort der jeg må sette meg ned og skrive litt om hvordan jeg har det og hvor jeg skal være i julen og slikt noe. Og det krever jo betydelig mer personlig innsats.

I disse finanskrisetider, er vekslingskursen slik at barnejulekort = skrivejulekort? Forventer alle småbarnsforeldre som fyller pianoet mitt med bilder av barna deres at jeg skal skrive et langt julekort tilbake?

Et år fikk jeg et julekort med bilde av en venninne sittende på en kamel et sted i Midt-Østen. Det var mitt favorittjulekort det året. I år vurderer jeg å ta bilde av meg selv med nisselue, sittende i min foreldre sin sofa og med fjernkontrollen i hånden. Det beskriver jo situasjonen ganske godt, syns jeg.

12 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Good one, Marte! 😀 Og problemstillinga minner meg jo unekteleg om ein episode i SATC, du veit nok kva eg tenker på! I episoden «A woman’s right to shoes» i sesong 6 problematiserer Carrie det forhold at ho har lagt ut betydelege summar på å feire andre sine livsvalg i form av bryllupsgaver, barnegaver etc. Medan ho som singel og barnlaus ikkje har fått noko tilbake! Som ho seier: «Hallmark have no cards saying ‘Congratulations! You didn’t marry the wrong guy!'»
    Eg synest du presenterar ei genial løysing sjølv: gjer det enkelt og ta eit artig bilde av deg sjølv i sofaen! Det hadde fått hedersplass her hos meg iallfall! 🙂

    • IC:Uansett hvilken situasjon eller problem finnes det alltid en god SATC-episode man kan sammenligne med og dra lærdom av 😉 Takk for påminnelsen, IC! Det er jo en klassiker. «We are so happy for you and you». Godt å vite at jeg hadde fått hedersplassen over there hos deg, men er nok litt for sent ute til å fikse bildejulekort nå. Kanskje neste år? Hvis jeg kommer meg tilbake til Uganda er det jo mange gode motiver å ta av, f.eks. meg med nisselue og en flott gin-drink med stor blomst i, meg med nisselue og en gorilla (kanskje gorillaen vil ha nisselue også?) og så bortetter 😀

  2. Alle vet at julekort er ondskap med porto på!

    Jeg har heller aldri sendt ut et julekort, og var lenge i tvil om hva jeg skulle gjøre i år. Frykten for at jeg nå er fanget i julekortdansen er stor, så jeg valgte under tvil å sende ut et svart kort, med bilde av ungen min på (dukker snart opp i en postkasse nær deg).

    Men som vanlig håper jeg jo på at denne juletradisjonen er en fase, jeg mener er ikke julen litt sånn «last year» hvis du skjønner? Jeg har mine tvil om at den er like poppis i 2009, så stå i mot. Julekortmafiaen har tatt meg, ikke la den ta deg også!

    • Kristine: Endelig en som sier det i klartekst. Da jeg flyttet kastet jeg haugevis med gamle julekort, kjøpt inn pga dårlig samvittighet og annen elendighet. Noen av dem hadde jeg til og med begynt å skrive på, men de færreste hadde blitt sendt etter mengdene i bunnen av skuffen å dømme.
      Tror dessverre ikke at i år er året for julekortopprør. Siden jeg nok aldri kommer til å ha så mye tid før jul før pensjonisttilværelsen har juleforberedelser blitt fulltidsbeskjeftigelse.
      Men vil det si at du ikke forventer et julekort med betraktninger om året som har gått og hvor fort tiden går? Godt å få tilbakemeldinger fra de som sender ut barnebildejulekort 🙂 Det er veldig koselig å få bilder altså, men det er presset for å sende noe tilbake som tar på…

  3. Tro meg, jeg har også min del av «se så fin ungen min er» kort fra andre år. Og jeg har aldri i min villeste fantasi tenkt tanken på å skrive tilbake. Ei heller i år da jeg selv sender ut, forventer jeg noe igjen. Det er da fullt å helt mitt valg å sende ut bilder av mitt avkom. Så slapp av, beina på bordet, spis marsipan! 🙂

  4. *puster lettet ut og legger beina på bordet og spiser gingerbread-mann* (liker ikke marsipan)

  5. kjenner meg godt igjen! Jeg kom muligens i «skade» for å si at jeg ikke skjønte hvorfor JEG av alle – altså den som hadde valgt å slippe dette maset med unger – absolutt skulle bombarderes med bilder av unger med bleier, smukk og nisseluer hver jul. Nuvel, det ble merkelig nok slutt på den typen julekort i min vennekrets. Din variant med foreldre og fjernkontroll er kanksje bittelitt høfligere
    *huppsan*
    🙂

  6. He he, vet ikke hvor mange sånne julekort jeg får i år etter å ha skrevet denne bloggposten 😉

  7. …hahaha…nei etter d e t t e blir det nok ingen julekort på hverken deg eller meg tenker jeg 🙂

  8. Jeg har en gammel grandtante (nei, ikke Olga på Toten) som alltid sender julekort av seg selv. Det er like snodig å få hvert år, for hun runder snart 80, men også like moro og nytt hver gang. Så absolutt, denne tradisjonen synes jeg du skal ta opp med det samme og fortsette helt ut i dine hundrede år. =o)

  9. Hei 🙂
    I år var første gangen jeg sendte julekort av mine to små, men tidligere har jeg skrevet selv… Som svar på ditt spørsmål er jeg enig med Neglecta: Send et morsomt bilde av deg selv 🙂

  10. Velkommen hit, Neglecta og Vivi 🙂
    Som du sier, Neglecta, dette kan jo bli en festlig tradisjon! «Lurer på hva slags julekort Tante Grønn skal finne på i år?!?» He he. Dessverre for sent til å sette i gang med det i år, men nå har jeg jo god tid til å planlegge neste års julekort.


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

