Kreativ statistikk

november 8, 2008, kl. 13:54 | Publisert i Sånn går no de grønne dagan | 5 kommentarer
Stikkord: , ,

Innimellom ser jeg at det er andre som kanskje har litt for mye fritid. En av fondsforvalterne i Holbergfondene forvalter mer enn fond og penger, selv i disse finanskrisetider. Han forvalter også sin statistikkunnskap på kreativt vis, og har funnet ut at Branns formkurve følger utviklingen på Oslo Børs. Denne kurven taler vel for seg selv:

oslo-bc3b8rs-og-brann

Dette kaller han påfallende korrelasjoner:

Det er ting som henger sammen som du strengt tatt ikke skulle tro det var en sammenheng mellom. Jeg kunne sikkert funnet en sammenheng mellom utviklingen på Oslo Børs og nedbørsmengden i for eksempel Kuala Lumpur,

sier han til BT. Ja, det kunne man hvis man virkelig hadde lett etter det. Og det er da jeg lurer på hvor mye han egentlig har å gjøre på når han har funnet en sammenheng mellom børs og brann.

 

Og sånn forresten, dette er vel det nærmeste jeg vil komme fotballblogging.

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hahaha, ja denne var god..! 😀 Må vere ein bergenser med litt for lite å gjere på som har kokt i hop dette her.. Ein kan jo lure på kor godt denne fondsforvaltaren egentleg forvaltar fonda sine..
    Nokon har sagt at: «There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.» Om det ikkje er så gale, så er det iallfall sant at statistikk kan brukast til å vise mykje løye! 🙂

  2. Dette var jo veldig gøy! Tenk på de som virkelig tror på en sammenheng og er lidenskapelig opptatt av Brann, så får de helt noia når børsen går ad Undas. Eller omvendt.. Jeg ser nesten for meg innleggelser i psykiatrien hvor denne vrangforestilte sammenhengen tipper psyken over i det som må behandles…

  3. Ser for meg at mange Brannfans kommer til å bli veldig opptatt av børsen etter dette BT-oppslaget. Og at BT, som noen ganger kunne vært kalt Branns Tidende, kommer til å utvide finanssidene med utvidede analyser av børsutviklingen 😉

    Jeg for min del ble ganske inspirert av dette. Sikkert noe som kan brukes i egen forskning. Skal nå begynne å lete etter påfallende korrelasjoner mellom HIV-testing og salg av sjokolade eller noe annet lurt noe 🙂

  4. Hehehe. Jeg trodde med ett det var du som hadde lagd statistikken og lo godt for meg selv. Det hadde vært hysterisk hvis du hadde gjort det! Uansett: moro samma hvem det er som har laget den.

    🙂

  5. HAHA! Hadde vært fantastisk om jeg hadde laget denne selv! Har jo nok fritid til det 😉 Men det er altså en som jobber med børs og sånn som har funnet på dette. Tror han må ha litt mye fritid han også 😉


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

