Konferansebetraktninger

november 2, 2008, kl. 00:47 | Publisert i Grønne observasjoner | 6 kommentarer
Stikkord: ,

Etter å ha prøvd meg to dager på konferanse (endte selvfølgelig opp på sofaen et stykke ut i dag to) lurer jeg mest på en ting:

Hvorfor er det sånn at selv de mest erfarne foredragsholdere, forelesere og debattanter aldri klarer å lære seg å håndtere en mikrofon?

Alltid er det sånn at noen tar på hodesettet feil vei og mikrofonen peker ut og opp i stedet for å ligge inntil kinnet. Alltid er det sånn at alle snakker alt for høyt inn i mikrofonen som er alt for nærme, slik at lydnivået er så ubehagelig høyt at ingen klarer å konsentrere seg om det som faktisk blir sagt. Og det slår ikke feil, minst en eller flere i panelet må alltid romstere så mye med mikrofonen at støyen fra denne overdøver det de andre sier.

Trodde kanskje at man lærte sånt etter hvert? Lære av erfaring. Men neida, det skjer hver gang.

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Dette har jeg også opplevd mange ganger.. og man forundres og irriteres like mye i hvert eneste tilfelle.

  2. Fotoboksen: Jeg irriterer meg nå så mye at jeg har problemer med å få med meg noe av det som blir sagt. Utrolig at de aldri lærer…

  3. Hehe, ja dette går hånd i hånd med alle forelesarane på medisin som sto og fikla i det uendelege for å få det tekniske utstyret til å virke, og halve forelesninga var gått før dei hadde fått powerpoint-foredraget opp og gå…
    Igjen: utruleg at dei aldri lærer..
    Ikkje at eg er miss teknisk innsikt sjølv akkurat, men eg trur eg ville sjekka ting på forhånd eller i det minste komt litt tidleg. Evt kjapt forstått mine eigne begrensningar og spurt datanerden på fremste rad om hjelp, hehe.. 😉

  4. Faktisk ganske få datanerder på konferanse om global helse – kanskje det som skiller det fra studietiden?! På konferanse er det jo alltid en person som sørger for at alle powerpoint-presentasjoner er oppe og går, så det funker i alle fall. Kanskje den personen kunne ha fått utvidet ansvar, til å denge foredragsholderen bitte litt når han/hun romsterer med mikrofonen..?

  5. Jeg synes nesten det verste er personer som er redde for mikrofon og hevder de klarer seg så godt uten at de ikke trenger å bruke, så mumler de i vei og man hører bare delvis…

  6. Ja, de er ganske ille, de også! På denne konferansen var det mer motsatt. Folk snakket kjempehøyt alt for nærme mikrofonen. Kunne fått tinnitus av mindre 😉


Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

