Eg tenkar paa mysteriet meg…

september 9, 2008, kl. 16:23 | Publisert i Grønne hjertesukk, Tante Grønn i Uganda | 10 kommentarer
Stikkord: , , ,

…og under over alle under  – jeg har en diagnose!

Etter at diverse mer eller mindre mystiske tropesykdommer, som malaria, amoebiasis, brucellose og lignende, har vaert lansert som mulig forklaring paa mitt underlige sykdomsbilde viser det seg at jeg har noe som er en importsykdom her, men vanlig hjemme. Jeg har rett og slett mononukleose. Kyssesyken.

Etter aa ha blitt undersoekt av diverse leger, diskutert diagnosen med enda flere, var det faktisk jeg som foreslo mononukleose. Jeg selvdiagnostiserte meg selv midt oppe i all tropesykdomhysteriet. Og hadde rett.

Det kjennes godt aa ha en diagnose aa forholde seg til, aa vite. Men det er ikke den hyggeligste diagnosen aa faa i oppstarten av ny jobb og i et nytt land. FN-legen vil helst sykemelde meg i en maaned.  Sjefen min vil sende meg til Soer-Afrika for aa bli undersoekt skikkelig og for at jeg skal slippe aa drive selvdiagnostisering. Jeg vet ikke hva jeg vil lenger.

For en timing…

10 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ojoj Marte, pass på lever og milt! God bedring! Epstein Barr, altså. M

  2. Så bra at diagnosen er stilt – og så bra at du føler deg betre! 😀 Du må ta det med ro og sjekke leverprøvane, så går nok dette fint. Ikkje press deg til å begynne å jobbe før du er heilt klar – helsa er viktigast! Hold oss oppdatert, Marte – me tenker på deg! Stor klem, IC 🙂

  3. uff og uff, da….! Så uheldig. Tenker på deg og ønsker deg masse god bedring! Klem Kirsten

  4. oi oi, så kjedelig start på Uganda-opphalde ditt. God bedring!

  5. God bedring, dr.Marte – det var ikke den greieste starten på oppholdet.
    Som trøst kan opplyse at 3-åringen i huset spontant har begynt å nynne på «Eg ve te Bærgen, ve te Bærgen me de samme» etter bare et par bilturer med Knutsen og Ludvigsen på anlegget… Og som om ikke det er nok, så skarrer hun jammen også!

  6. Takk for gode hilsener 🙂 Det setter jeg pris paa, i min slappfisktilvaerelse. Og ingenting varmer vel et bergenserhjerte mer enn at de kommende generasjoner tar opp finkultur saann helt av seg selv! Skal se om jeg finner en CD med bergenssanger til henne!
    Tregt nettverk her, saa blir ikke saa ofte svar paa kommentarer, men det betyr ikke at jeg ikke setter pris paa aa faa kommentarer!

  7. se her, her har jeg kommet litt lenger inn i bloggen, og Mononukleosen! Det er ikke SÅ lenge siden, nei..

  8. Det er kanskje ikke det, men det føles ganske lenge siden nå. Og at det skal gå like lang tid før jeg skal dra tilbake er vanskelig å fatte…

  9. […] I stedet for å oppdage ny by og nye mennesker, ble jeg innlagt på sykehus. Jeg stilte min egen diagnose, og satt etter kun to uker på flyet […]

  10. […] Eg tenkar på mysteriet meg – Jeg har stilt min egen diagnose etter mye frem og tilbake. Når jeg leser denne korte teksten nå, ser jeg at jeg ikke klarte å ta det innover meg etter alt som hadde skjedd. […]


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

