Afrika-amatør?

august 31, 2008, kl. 17:43 | Publisert i Tante Grønn i Uganda | 4 kommentarer
Stikkord: , , ,

Jeg liker jo å tro at siden jeg har bodd kortere eller lengre tid i andre afrikanske land, så vet jeg hva det går i. Altså, hva man bør tenke på, være på vakt for og huske på – ting som ikke er helt selvsagt når man kommer fra det kalde nord. Men jeg er visst ute av trening.

Siden det er myggnetting på vinduene og jeg ikke så snurten av en mygg første natten, tenkte jeg at det ikke hastet med å kjøpe myggnetting til å ha over sengen. Amatørmessig. Den andre natten våknet jeg nemlig opp og var hoven i ansiktet og nakken. En eller flere mygg hadde nemlig forsynt seg godt av meg. Den venstre siden av ansiktet var ganske hovent og den høyre siden bare litt. Dr. Marte var raskt fremme med allergitabletter og kortisonkrem, som heldigvis dempet det litt etter hvert. Så da jeg møtte en av kollegaene mine for første gang i dag, spøkte jeg med at hun ikke kom til å kjenne meg igjen når hevelsen går bort 😉

Til informasjon: Myggnetting er nå kjøpt inn og hengt opp. Har kjøpt verste sort av insektsspray som jeg har sprayet rommet med. I tillegg er kroppen sprayet inn med enda en myggspray. Og til de som bekymrer seg for malaria, så går jeg på forebyggende medisin.

Du trodde kanskje dette var alt. Neida. Norske Marte satte bananene på kjøkkenbenken, sånn som man gjør i Norge siden de blir så gufne av å ligge i kjøleskapet. Men det resulterte selvsagt i maurinvasjon på kjøkkenet. Så nå er all frukt i kjøleskapet, alt boss er tatt ut i bosspannet ute og vinduskarmen sprayet med killer-insektssprayen.

Jada, sånn går no dagan i Uganda. Vil legge til at enkelte triks fremdeles sitter. Som å forhøre seg om taxiprisen før man begynner å forhandle med sjåføren. Han prøvde selvsagt å lure meg, men den gang ei. Man er da ikke en Afrika-amatør.

 

(Vil bare si sånn helt til slutt at det selvfølgelig ikke er riktig å generalisere alt mulig til Afrika, siden det er et enormt kontinent med store variasjoner. Men for enkelhets skyld og siden det tar så lang tid og mye tekst å være politisk korrekt blir det generalisering denne gangen. Lover å skjerpe meg)

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Heisann Marte!!! 😀 Så kjekt at du allerede har skreve fleire innlegg her! Eg har visst vore litt i mi eiga reise-boble dei siste dagane, så har ikkje fått lest før nå.. Men nå er det skjerpings; eg skal følge med dagleg! Eg er hos Bjørghild (skal helse!) i Oslo nå, reiser til Boston i morgon. Var heime i Vikedal i helga og det var litt trist å reise fra familien..
    Det høyres ut til at du klarar deg veldig bra, Marte! Godt å høyre at refusjon av Malarone ordna seg – tenkte meg det! Og eg syns ikkje du skal tenke så mykje på politisk korrekthet på denne bloggen – her må du berre skrive fritt om alt som faller deg inn, gledar meg til å følge med framover! Ellers må me også snakkast på Skype! 🙂 Lykke til, Marte! Stor klem fra ic.

  2. Hei! Som fast lesar av bloggen din tenkte eg at eg måtte legge igjen ein kommentar hos deg :-). Spennande og ikkje minst nyttig å lese det du skriv om Hiv/aids, som er eit tema eg er ganske blank på. Litt info på ungdomsskulen – og det er det. Når eg les det du skriv forstår eg sjølvsagt at dette er eit høgaktuelt og svært omfattande tema, særleg i internasjonal samanheng. Flaut at det vert så oversett i norske medier og bra at nokon set fokus på det! Spennande blir det også å lese om Uganda og det du opplever der!
    Lykke til med oppholdet, både når det gjeld jobb og livet ellers!
    Liv Kjersti

  3. Inga-Cecilie og Liv Kjersti: Tusen takk for kommentarer! Setter veldig pris på sånne faste lesere som dere 🙂 Litt stillstand her på bloggen nå, for jeg er litt småsyk, men kommer sterkt tilbake.

  4. […] begynte nemlig først å kjenne at jeg falt da jeg var kommet til Uganda. Da alt skulle være nytt og spennende, kjentes det tungt og febervarmt. I stedet for å oppdage ny […]


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

